Proč nenechávat lano na přídi
Již několikrát jsem viděl jachtu, která si vezla na předním koši vyvázané smotané lano. Proč je to špatný nápad, kterého bychom se měli vyvarovat, když na zádi se tak lano často vozí?
Hlavní důvod je jediný. Je to nebezpečí namotání lana na lodní šroub v případě plavby na motor.
Proč na zádi ano a na přídi ne?
Pokud vezeme lano na zadním koši, rozmotá se a spadne do vody (není to pravděpodobné) přijdeme o něj, ale skončí někde za lodí a odplave.
U lana na přídi je mnohem větší pravděpodobnost, že skončí ve vodě. Lano na přídi nemáme na očích. Příď jachty se na vlnách aktivněji hýbe, a to může vést k rozmotání lana. Vlastně to je jen otázka času. Stejně, jako bylo v dějinách Země jen otázkou času, než z kamene vznikl myslící jedinec (v tomto případě bylo třeba času více). Navíc na přídi mohou s rozpletením lana pomáhat vlny.
Proto je možné při kratších plavbách lano na zádi nechávat, ale lano z přídě je třeba odnést a uklidit. Pokud nechcete riskovat potíže. Samozřejmě se to týká jakéhokoli lana, na přídi za plavby nesmíme nic nechávat ležet.
1157
Související články
Jak mají být dlouhé otěže a výtahy?
Jak mají být dlouhé otěže a výtahy?
Jak mají být na plachetnici dlouhé otěže a výtahy, aby to bylo dost dlouhé, ale ne zase příliš?
Bezpečné vázaní lana na vazák
Bezpečné vázaní lana na vazák
Při přípravě lan před přistáním je možné uvázat konec na vazák různými způsoby. Většina jachtařů používá oko s dračí smyčkou, které se provlékne středem vazáku a přehodí přes oba konce. Po provléknutí vyvazovacím okem na molu se druhý konec uváže na vazák a je hotovo.
Jaká mají být vyvazovací lana?
Jaká mají být vyvazovací lana?
Používáte na vyvazování lodě stará výtahová nebo otěžová lana? Víte, že své jachtě neděláte dobře? Co ještě je třeba o vyvazovacích lanech vědět?