Proč napínat zadní stěh
Na jachtách typu cruiser/racer je dopínání zadního stěhu běžné. Tuto možnost ale najdeme i na některých lodích čistě turistických. Proč napínat zadní stěh a kdy?
Co způsobí napnutí zadního stěhu? Záleží na typu takeláže. Vede-li přední stěh až na vrchol stěžně, dopnutím zadního stěhu jen dopínáme stěh přední. My se ale budeme věnovat takeláži, kde přední stěh končí pod vrcholem stěžně. Jedná se například o 7/8 takeláž. Zde dopnutím zadního stěhu ohýbáme stěžeň.
Při ohnutí stěžně dochází k zploštění profilu plachty. Výsledkem je lepší možnost stoupání proti větru v silném větru je zmenšení náklonu jachty a snížení návětrnosti jachty, tedy zmenšení snahy jachty vyostřit proti větru. Sníží se sice výkon plachty, ale již zmíněné klady převáží.
V silném větru se na stoupačce nebojte a stěžeň prohněte. Jachta se bude méně naklánět a povede se lépe na kormidle.
693
Související články
Co máte udělat v poryvu?
Co máte udělat v poryvu?
Zaslechl jsem názor, že v poryvu je třeba vyostřit. Aby se vylil vítr z plachet. Je to špatné řešení. V poryvu je třeba udělat něco úplně jiného.
Vypsali jsme kurzy trimu
Vypsali jsme kurzy trimu
Na první dubnový týden jsme vypsali kurzy trimu a práce s plachtami. Kurz vede stejně jako loni výborný závodní jachtař Tomáš Krejza. Pojede se na zajímavé jachtě Dehler 42.
Vánoční dárky pro jachtaře
Vánoční dárky pro jachtaře
Lodní noviny mají jako vždy připravenu celou řadu dárků pro jachtaře a spolu s nimi i vánoční dárkové poukazy. Využijte příležitosti a rezervujte si pro své blízké poslední volná místa na jarních kurzech přístavních manévrů na jednotrupé lodi, na katamaranu, na kurzu trimu, na kurzu přístavních manévrů pro pokročilé, či na jednodenních kurzech manévrů v Praze. No a nakonec i nejlepší jachtařské knihy v češtině.