Proč mít lana na přistání připravená takto?
Na palubách jachet vídáme nejrůzněji připravená/nepřipravená lana na přistání. A často pak bývají příčinou nejrůznějších nezdarů. Proč je při přistávání zádí připravovat takto?
Pokud nevíme, jestli v přístavu, do kterého se chystáme, budou na molu kruhy nebo pacholata, je nejlepší před přistáním připravit lana takto. Důvody jsou jednoduché.
Nejprve jak…
Pokud to není jasné z obrázku, vše si vysvětlíme. Konec lana je uvázaný na vazáku na zádi. Lano vedeme od vazáku vnějškem zadního koše na záď, pokračujeme po zádi, a nakonec smotané lano s volným koncem položíme na sedačku za kormidlem tak, aby nemohlo spadnout. Po celou dobu se snažíme vést lano tak, aby alespoň někde leželo podepřené zádí. To je důležité pro zabránění pádu lana.
…nyní proč
Důvod je jednoduchý. Lano je položené tak, aby se nemohlo stát, že ho omylem hodí/podá někdo z posádky tak, že vede přes zábradlí. Ať už bude lano házet/podávat kdokoli, stačí ho vzít a hodit/podat, není třeba o ničem přemýšlet, lano nejde hodit/podat špatně. Samozřejmě pokud máme odepnuté relingy na zádi (což bychom při přistání měli mít). Obě lana si může na břeh hodit i kormidelník, je to otázka vteřin.
Zůstává-li smotané lano položené u vazáku, snadno se stane, že ho někdo hodí špatně (přes/pod zadním košem). Pamatujte si, že když se něco může p….t, tak se to p….e. Proto vše připravujeme tak, aby k chybě dojít nemohlo.
2654
Související články
Stabilizace jachty na jediném laně v různých situacích
Stabilizace jachty na jediném laně v různých situacích
Při přístavních manévrech je dobré umět stabilizovat jachtu u mola na jediném laně. Jednodušeji se pak odplouvá i připlová. V různých situacích využíváme různé kombinace lana a motoru.
Kurzy nejen přístavních manévrů na jaro 2026
Kurzy nejen přístavních manévrů na jaro 2026
Právě jsme vypsali termíny třídenních kurzů přístavních manévrů v Chorvatsku na duben 2026. Jde o kurzy, které odstraní největší slabinu každého jachtaře, tedy zajíždění do přístavu. Vedle dražších kurzů s vlastní kajutou tentokrát vypisujeme kurzy klasické na tříkajutové jachtě.
Proč si najíždět těsně k lodi a jak na to
Proč si najíždět těsně k lodi a jak na to
Zajíždím zádí k molu a fouká mi boční vítr. Najíždím k již vyvázané jachtě, kterou budu mít na závětrném boku. Proč popluji těsně vedle ní? Proč si nenechávám rezervu?