Proč mít lana na přistání připravená takto?
Na palubách jachet vídáme nejrůzněji připravená/nepřipravená lana na přistání. A často pak bývají příčinou nejrůznějších nezdarů. Proč je při přistávání zádí připravovat takto?
Pokud nevíme, jestli v přístavu, do kterého se chystáme, budou na molu kruhy nebo pacholata, je nejlepší před přistáním připravit lana takto. Důvody jsou jednoduché.
Nejprve jak…
Pokud to není jasné z obrázku, vše si vysvětlíme. Konec lana je uvázaný na vazáku na zádi. Lano vedeme od vazáku vnějškem zadního koše na záď, pokračujeme po zádi, a nakonec smotané lano s volným koncem položíme na sedačku za kormidlem tak, aby nemohlo spadnout. Po celou dobu se snažíme vést lano tak, aby alespoň někde leželo podepřené zádí. To je důležité pro zabránění pádu lana.
…nyní proč
Důvod je jednoduchý. Lano je položené tak, aby se nemohlo stát, že ho omylem hodí/podá někdo z posádky tak, že vede přes zábradlí. Ať už bude lano házet/podávat kdokoli, stačí ho vzít a hodit/podat, není třeba o ničem přemýšlet, lano nejde hodit/podat špatně. Samozřejmě pokud máme odepnuté relingy na zádi (což bychom při přistání měli mít). Obě lana si může na břeh hodit i kormidelník, je to otázka vteřin.
Zůstává-li smotané lano položené u vazáku, snadno se stane, že ho někdo hodí špatně (přes/pod zadním košem). Pamatujte si, že když se něco může p….t, tak se to p….e. Proto vše připravujeme tak, aby k chybě dojít nemohlo.
1400
Související články
Přístavní manévry příští týden budou výživné
Přístavní manévry příští týden budou výživné
Kurzy přístavních manévrů v Chorvatsku jsou v plném proudu. Podle předpovědi to vypadá, že budou příští týden obzvláštně výživné. Svalnaté podmínky budou vyžadovat sportovní přístup. Cvičit se samozřejmě bude. Jugu navzdory.
V bočním větru vedle lodě
V bočním větru vedle lodě
Fouká boční vítr, najíždíte vedle již stojící jachty, na její návětrný bok. Jak to udělat, aby vítr nesnesl vaši příď na její návětrný bok?
Přístavní manévry na jachtě s dvojicí kormidel, poslední místo
Přístavní manévry na jachtě s dvojicí kormidel, poslední místo
Mnoho charterových jachet má dvojici kormidelních listů. Chcete zvládnout bez stresu jejich ovládání v přístavech? S námi máte poslední možnost. Uvolnilo se nám jedno místo.