Proč mít lana na přistání připravená takto?
Na palubách jachet vídáme nejrůzněji připravená/nepřipravená lana na přistání. A často pak bývají příčinou nejrůznějších nezdarů. Proč je při přistávání zádí připravovat takto?
Pokud nevíme, jestli v přístavu, do kterého se chystáme, budou na molu kruhy nebo pacholata, je nejlepší před přistáním připravit lana takto. Důvody jsou jednoduché.
Nejprve jak…
Pokud to není jasné z obrázku, vše si vysvětlíme. Konec lana je uvázaný na vazáku na zádi. Lano vedeme od vazáku vnějškem zadního koše na záď, pokračujeme po zádi, a nakonec smotané lano s volným koncem položíme na sedačku za kormidlem tak, aby nemohlo spadnout. Po celou dobu se snažíme vést lano tak, aby alespoň někde leželo podepřené zádí. To je důležité pro zabránění pádu lana.
…nyní proč
Důvod je jednoduchý. Lano je položené tak, aby se nemohlo stát, že ho omylem hodí/podá někdo z posádky tak, že vede přes zábradlí. Ať už bude lano házet/podávat kdokoli, stačí ho vzít a hodit/podat, není třeba o ničem přemýšlet, lano nejde hodit/podat špatně. Samozřejmě pokud máme odepnuté relingy na zádi (což bychom při přistání měli mít). Obě lana si může na břeh hodit i kormidelník, je to otázka vteřin.
Zůstává-li smotané lano položené u vazáku, snadno se stane, že ho někdo hodí špatně (přes/pod zadním košem). Pamatujte si, že když se něco může p….t, tak se to p….e. Proto vše připravujeme tak, aby k chybě dojít nemohlo.
1192
Související články
Pozor s bočním větrem
Pozor s bočním větrem
Při zajíždění zádí k molu s bočním větrem se můžete dostat do velmi nepříjemné situace. Stačí drobná chyba a již atakujete vedle stojící jachtu svojí kotvou. Jak se nepříjemné situaci vyhnout?
Kdy se můžete v Praze zlepšit v přístavních manévrech
Kdy se můžete v Praze zlepšit v přístavních manévrech
Červencové termíny přístavních manévrů v Praze jsou plné. Chcete-li se zlepšit za kormidlem před svojí plavbou, chcete-li získat jistotu, naučit se nové postupy, prostě zjistit jak na to, máte už možnost jen v srpnu. Volná místa na praktických kurzech v centru Prahy.
Proč se snažíme dávat jednoduché návody?
Proč se snažíme dávat jednoduché návody?
Včerejší článek o technice zajíždění pro přístavu vyvolal na FB hodně reakcí. Některé nesouhlasné. Proč navrhujeme jedno řešení a ne jiné? Proč navrhujeme A, když řešení je celá řada? Je to jednoduché, naše dlouholetá zkušenost nám říká, co je pro nováčky za kormidlem (to může být i ten, kdo jezdí 5 let na týden) nejjednodušší, co se nejlépe naučí, co je nejbezpečnější. vycházíme ze zkušenosti za kormidlem i zkušeností při výuce.