Proč je dražší kotva lepší?
Kotva. Kus železa, za který můžete zaplatit více, než jste si kdy dovedli představit. Proč kupovat drahé kotvy a proč jsou lepší?
Můžeme vedle sebe postavit tři na první pohled stejné kotvy CQR a každá vykáže při kotvení jiné výkony. S jednou budete spokojeni, druhá by mohla zamířit ihned do šrotu. Proč je někdo spokojen s kopií kvalitní kotvy a jiný ne?
I když se na první pohled nezdá, že by kotva stála a padala na detailech, je tomu tak. Jde o kus železa s přesně danými rozměry a vyvážením. Stačí drobná změna a funkčnost je fuč.
Projděte se v Chorvatsku po přístavu a sledujte kotvy na přídích jachet. Když řekneme, že většina z kotev, které vidíte, nejsou originály, nebudeme se mýlit. Je to hloupost a šetření na nepravém místě. Uvědomte si, že kotva se stará o bezpečnost vaší lodě ve chvíli, kdy spíte, nebo vůbec nejste na palubě.
Originál
Tvary jednotlivých kotev byly podrobeny pečlivému vývoji. Kotvy byly laděny, byly na nich zkoušeny drobné změny, které nakonec vedly k nejlepším výsledkům. A nešlo jen o jejich přesné tvary, ale také o správné vyvážení kotvy, aby se zaryla do dna místo toho, abychom ji tahali po písku na boku.
Kopie
Kopie úspěšných kotev obvykle kopírují tvar, přesné vyvážení již méně. Dalším problémem může být nekvalitní materiál, jako tomu jeden čas bylo u kotev Rocna čínské výroby, které se ohýbaly. Výše zmíněné neznamená, že kopie nemůže mít stejné vlastnosti, nebo dokonce lepší než originál, ale nemůžeme se na to spolehnout.
Vyplatí se nešetřit
Na kotvách se vyplatí nešetřit. Jak jsme již uvedli, je jachta při stání na kotvě velmi zranitelná. Pokud jsme ušetřili na kotvě 4000 Kč a pak se každou noc bojíme, jestli bude kotva držet, neudělali jsme dobrý obchod.
Máme-li kvalitní kotvu, můžeme stát dny a týdny na kotvě bez obav. Při dnešní ceně marín se náklady na originální kotvu rychle vrátí.
Jaké kotvy doporučit?
V dnešní době je na trhu celá řada moderních kotev. Jejich výsledky jsou v testech obvykle srovnatelné a rozhodně výrazně převyšují starší kotvy typu CQR nebo Bruce. Chcete-li na lodi v klidu spát, pořiďte si některou z moderních konkávních kotev. Je jich celá řada. Namátkou uvedeme Manson Supreme, Rocna, Spade nebo Ultra. Ani se staršími kotvami Delta nebo Kobra neuděláte chybu.
5979
Související články
Proč neopouštět jachtu na kotvě
Proč neopouštět jachtu na kotvě
Kotviště u Stromboli je známé. Známé tím, že stojí za starou belu. Špatně drží kotva a není chráněné před vlnami. Ukázalo se to i během naší jarní plavby.
Kotvení na velkých hloubkách
Kotvení na velkých hloubkách
Na jaké hloubce jste ochotni zakotvit s charterovou jachtou? Myslím bezpečně zakotvit. Ve všech ohledech slova bezpečně. Na standardní charterové jachtě s 50 metry kotevního řetězu.
Kolik je třeba kotevního řetězu
Kolik je třeba kotevního řetězu
Na charterových jachtách v Chorvatsku bývá 50 metrů kotevního řetězu. V Řecku je to často 70 metrů. Čím více řetězu, tím lépe drží kotva. Proč tedy nemít 100 metrů?