Pozor na kurzx jachtingu!
V nedávné době jsme se dozvěděli od několik absolventů kurzu námořního jachtingu, že za celý kurz si nevyzkoušeli osobně zajet do přístavu. Nelze to nazvat jinak, než neuvěřitelný šlendrián.
Představte si, že děláte autoškolu a za volantem místo vás sedí učitel autoškoly. Parádně se projedete a vzápětí vás pustí i s dětmi na zadních sedadlech do ulic Prahy!
Nebo ještě jinak. Děláte si pilotní průkaz, váš školitel zvedne letadlo do vzduchu a v bezpečné výšce vám předá knipl: „Teď si lítejte!“ Až půjde letadlo na přistání, vezme to zase instruktor. Po tomto si můžete letět s rodinou.
Že je takový přístup k ničemu?
Ano, já to vím! Ale nerozumím tomu, že to nevědí ti, kteří nové jachtaře školí.
Základním stavebním kamenem kurzu jachtingu je trénink zajíždění do přístavu. Každý z účastníků kurzu si musí osobně mnohokrát zajet do přístavu. Mnohokrát zádí za bezvětří, mnohokrát zádí v bočním větru, mnohokrát bokem, přídí, mnohokrát si musí vyzkoušet odplouvání se springem. Všechno!
Toto je základ!
Jste-li na kurzu, školitel s vámi musí toto cvičení procházet každý den, aby se vám dostalo do krve. Pokud vás v přístavu nechce pustit za kormidlo, vyžadujte to. A pokud te nepůjde ani tak, dejte nám vědět, taková informace stojí za zveřejnění.
Co vše byste měli na kurzu projít, najdete zde.
6322
Související články
Co dokážu/nedokážu s jachtou?
Co dokážu/nedokážu s jachtou?
Pluji na jachtě, která nemá záďový boční propeler. Přesto jsem schopen s ní manévrovat stejně, jako by ho měla. Nebo také ne. Záleží na tom, na jaké jachtě pluji. Jaký je v tom rozdíl?
Proč funguje otáčení na vazáku i na lodi se dvěma kormidly?
Proč funguje otáčení na vazáku i na lodi se dvěma kormidly?
To že se nám loď začne otáčet kolem lana, když přidáme plyn dopředu, už asi víme. Často ale na našich kurzech slýcháme, že proto, aby se loď začala otáčet, je potřeba vytočit kormidlo. Je tomu opravdu tak? A jak to funguje i na lodích se dvěma kormidelními listy?
Vyplutí z maríny při bočním větru
Vyplutí z maríny při bočním větru
Pokud vyplouváme s lodí v maríně od mola v bočním větru, klíčové je pro nás záďové návětrné lano. Díky němu jsme schopni držet loď stabilně a mezitím odvázat ostatní lana pro bezpečné odplutí. To už je snad pro všechny ohraná písnička. V článku se ale zaměříme na jiný detail vyplouvání, který nám také často umí situaci značně zkomplikovat. Ten přichází o chvilku později.