Použít prop wash
Řešení, o kterém budeme mluvit, je použitelné pouze na jachtách s jediným listem kormidla. Na lodích se 2 listy kormidla prop wash nefunguje (pokud tedy nemají dva motory).
Jachty s dlouhým kýlem mají velmi velkou směrovou stabilitu a obvykle i výrazný prop walk. Zatočit s takovou lodí na zpětný chod, navíc proti prop walku, je téměř vyloučené. Pokud toho chci dosáhnout, musím se otáčet na přední chod.
Couvám, chci zatočit, jachta nereaguje. Stočím kormidlo na přední chod, zařadím přední chod, prop wash jachtu stočí, zařadím zpátečku a couvám dále. Pokud to nevyjde na jednou, postup zopakuji.
U moderních jachet obvykle k neposlušnosti dojde kvůli silnějšímu větru z boku. V takovém případě použiji výše uvedený postup, příď si přetočím proti větru dle potřeby a pak pokračuji v couvání. Protože při přechodu z předního na zadní chod motoru bude příď větrem snášena, přetočím ji za pomoci prop wash raději více, s jejím stočením zpět nebudu mít ve větru problém.
Bezpečně ovládat jachtu v přístavech vás naučíme na našich kurzech.
859
Související články
Proč mít lana na přistání připravená takto?
Proč mít lana na přistání připravená takto?
Na palubách jachet vídáme nejrůzněji připravená/nepřipravená lana na přistání. A často pak bývají příčinou nejrůznějších nezdarů. Proč je při přistávání zádí připravovat takto?
43 uzlů v přístavu, je třeba zvolit náhradní plán
43 uzlů v přístavu, je třeba zvolit náhradní plán
Jugo už zase strhává čepice z hlav a racci přistávají na molech zvolna couvaje. Obtížný manévr bez senzorů a zrcátek. Na kurzík přístavních manévrů se to zdá silné. Zítra už ale bude dobře.
Dneska je to OK, jde se na vodu! Nebo ne?
Dneska je to OK, jde se na vodu! Nebo ne?
Ráno jsem otevřel Windy a nádhera. Začínají nové kurzy, na Windy zeleno! Kluci s vyplovají ze Zadaru. Dvě lodě nouzovky, jedna manévry. Výborně. Pak se mi ale zachmuřilo čelo.