Použít prop wash
Řešení, o kterém budeme mluvit, je použitelné pouze na jachtách s jediným listem kormidla. Na lodích se 2 listy kormidla prop wash nefunguje (pokud tedy nemají dva motory).
Jachty s dlouhým kýlem mají velmi velkou směrovou stabilitu a obvykle i výrazný prop walk. Zatočit s takovou lodí na zpětný chod, navíc proti prop walku, je téměř vyloučené. Pokud toho chci dosáhnout, musím se otáčet na přední chod.
Couvám, chci zatočit, jachta nereaguje. Stočím kormidlo na přední chod, zařadím přední chod, prop wash jachtu stočí, zařadím zpátečku a couvám dále. Pokud to nevyjde na jednou, postup zopakuji.
U moderních jachet obvykle k neposlušnosti dojde kvůli silnějšímu větru z boku. V takovém případě použiji výše uvedený postup, příď si přetočím proti větru dle potřeby a pak pokračuji v couvání. Protože při přechodu z předního na zadní chod motoru bude příď větrem snášena, přetočím ji za pomoci prop wash raději více, s jejím stočením zpět nebudu mít ve větru problém.
Bezpečně ovládat jachtu v přístavech vás naučíme na našich kurzech.
893
Související články
Jak správně pracovat na palubě s mooringem
Jak správně pracovat na palubě s mooringem
Při přístavních manévrech hraje hlavní roli kormidelník. On musí být schopen stabilizovat loď. To ale neznamená, že pracant u mooringu by neměl co pokazit. Jaká je hlavní chyba, ke které při práci s mooringem může dojít?
Jak odplout od mola s větrem z předoboku
Jak odplout od mola s větrem z předoboku
Škody na jachtách nevznikají jen při připlouvání k molu. Mnohé šrámy nesou podpis na první pohled jednoduchého odplouvání. Přitom stačí vědět, jak na to.
Volná místa na přístavních manévrech v Praze
Volná místa na přístavních manévrech v Praze
V červnu máme volná místa na přístavních manévrech v Praze. Chcete se dostat do formy? Chystáte-li se na loď, vynikající příležitost osvěžit si důležité dovednosti. V Praze na Vltavě plachetnice s kormidelním kolem.