Použít prop wash
Řešení, o kterém budeme mluvit, je použitelné pouze na jachtách s jediným listem kormidla. Na lodích se 2 listy kormidla prop wash nefunguje (pokud tedy nemají dva motory).
Jachty s dlouhým kýlem mají velmi velkou směrovou stabilitu a obvykle i výrazný prop walk. Zatočit s takovou lodí na zpětný chod, navíc proti prop walku, je téměř vyloučené. Pokud toho chci dosáhnout, musím se otáčet na přední chod.
Couvám, chci zatočit, jachta nereaguje. Stočím kormidlo na přední chod, zařadím přední chod, prop wash jachtu stočí, zařadím zpátečku a couvám dále. Pokud to nevyjde na jednou, postup zopakuji.
U moderních jachet obvykle k neposlušnosti dojde kvůli silnějšímu větru z boku. V takovém případě použiji výše uvedený postup, příď si přetočím proti větru dle potřeby a pak pokračuji v couvání. Protože při přechodu z předního na zadní chod motoru bude příď větrem snášena, přetočím ji za pomoci prop wash raději více, s jejím stočením zpět nebudu mít ve větru problém.
Bezpečně ovládat jachtu v přístavech vás naučíme na našich kurzech.
711
Související články
Nové, aktualizované, rozšířené a samozřejmě lepší Přístavní manévry
Nové, aktualizované, rozšířené a samozřejmě lepší Přístavní manévry
Již počtvrté vydáme oblíbenou knihu Přístavní manévry. Je změněná, aktualizovaná a rozšířená. Ačkoli lodě se ovládají stále stejně, kniha je natolik lepší, že bude zajímavá i pro majitele starších vydání.
Co dokážu/nedokážu s jachtou?
Co dokážu/nedokážu s jachtou?
Pluji na jachtě, která nemá záďový boční propeler. Přesto jsem schopen s ní manévrovat stejně, jako by ho měla. Nebo také ne. Záleží na tom, na jaké jachtě pluji. Jaký je v tom rozdíl?
Proč funguje otáčení na vazáku i na lodi se dvěma kormidly?
Proč funguje otáčení na vazáku i na lodi se dvěma kormidly?
To že se nám loď začne otáčet kolem lana, když přidáme plyn dopředu, už asi víme. Často ale na našich kurzech slýcháme, že proto, aby se loď začala otáčet, je potřeba vytočit kormidlo. Je tomu opravdu tak? A jak to funguje i na lodích se dvěma kormidelními listy?