Použít prop wash
Řešení, o kterém budeme mluvit, je použitelné pouze na jachtách s jediným listem kormidla. Na lodích se 2 listy kormidla prop wash nefunguje (pokud tedy nemají dva motory).
Jachty s dlouhým kýlem mají velmi velkou směrovou stabilitu a obvykle i výrazný prop walk. Zatočit s takovou lodí na zpětný chod, navíc proti prop walku, je téměř vyloučené. Pokud toho chci dosáhnout, musím se otáčet na přední chod.
Couvám, chci zatočit, jachta nereaguje. Stočím kormidlo na přední chod, zařadím přední chod, prop wash jachtu stočí, zařadím zpátečku a couvám dále. Pokud to nevyjde na jednou, postup zopakuji.
U moderních jachet obvykle k neposlušnosti dojde kvůli silnějšímu větru z boku. V takovém případě použiji výše uvedený postup, příď si přetočím proti větru dle potřeby a pak pokračuji v couvání. Protože při přechodu z předního na zadní chod motoru bude příď větrem snášena, přetočím ji za pomoci prop wash raději více, s jejím stočením zpět nebudu mít ve větru problém.
Bezpečně ovládat jachtu v přístavech vás naučíme na našich kurzech.
1073
Související články
Proč to na couvačku neposlouchá?
Proč to na couvačku neposlouchá?
Mnozí jste to již zažili. Plujete na přední chod a loď poslouchá jako hodinky. Pak zařadíte zpátečku a vaše jachtařské sebevědomí se hroutí. Jachta neposlouchá. Dělá si, co chce, neřiditelný stroj. Přitom vše bylo promyšleno, vše bylo správně…
Správná délka lana při zajíždění zádí
Správná délka lana při zajíždění zádí
Posádka zajede k molu, vítr fouká z boku a pomocník na zádi vrhne na břeh 20 metrů lana. Je to chyba, která se dá i při absenci kratšího lana snadno vyřešit.
Co vám ještě můžeme na podzim nabídnout?
Co vám ještě můžeme na podzim nabídnout?
Poslední letošní kurz přístavních manévrů. Poslední místo na plavbě Zadar – Vieste – Zadar s výukou klasické navigace. A jedno uvolněné místo na parádní plavbě z Malty do Šibeniku přes Sicílii a Řecko.