Polární diagram slibující 20 uzlů
Polární diagram je graf, který udává rychlost jachty v závislosti na směru a síle větru. U většiny běžných jachet se křivky ani neblíží dvouciferným hodnotám. Tento graf je jiný. Milovníkům rychlosti dokáže vykouzlit na tváři spokojený úsměv. Křivka atakující 20 uzlů slibuje mocné zážitky.
Tento graf patří k jachtě Pogo 12.50. Jde o jachtu, která byla navržena na základě závodních jachet třídy Class 40 ve francouzské loděnici Structures. Ta má s výrobou superrychlých závodních jachet mnoho zkušeností. Pogo 12.50 je taková Class 40, která získala turistický interiér, aby byla použitelná i na běžné plavby.
Podíváme-li se na diagram blíže, můžeme z něj vyčíst, že při ostré stoupačce 45°na vítr jachta dosahuje při 10 uzlech větru rychlosti kolem 7,5 uzlu. Na boční vítr 90°již atakuje 9 uzlů a na zadobok jsou to rychlosti 9+ uzlů. Možná někdo řekne, že to nejsou moc extra hodnoty, že to už jel, tak má asi pravdu. Ale určitě ne v 10 uzlech větru.
Podívejme se ale na zajímavější čísla. Fialová křivka je pro 20 uzlů větru. Stoupačka už je na 8 uzlech. Bočák slibuje 11 uzlů a zadobok šplhá na 13,5. A stále nejsme na nijak extrémním větru.
A jak to teprve vypadá, když přifoukne na 30 uzlů? To už je trochu extrém. 13 uzlů na bočák a téměř 19 na zadobok. Někdo možná řekne, že by v 30 uzlech genaker netahal, ale je třeba si uvědomit, že 30 je skutečný vítr, ale na zadobok při rychlosti 19 uzlů se bude zdánlivý vítr pohybovat kolem 15 uzlů. Dokud nedojde ke spinoutu, je to udržitelné.
Vrcholem pak je černá křivka pro 35 uzlů větru. To už je skutečný extrém. Na druhou stranu, kdo by se nechtěl alespoň jednou v životě dostat nad 20 uzlů, že?
Máte-li o let na této jachtě zájem, organizujeme na podzim plavby na této lodi se zkušeným skipperem, který z ní dokáže dostat maximum.Půjde i o kurz trimu.
2503
Související články
Kurz servis a údržby lodního dieselového motoru v Ostravě a v Brně
Kurz servis a údržby lodního dieselového motoru v Ostravě a v Brně
Po čase jsme připravili znovu kurzy servisu a údržby lodního dieselového motoru, tentokrát v lednu Brně a v Ostravě. V loňském roce byl o kurzy na Moravě mimořádný zájem. Všechny tamní únorové kurzy byly vyprodány.
Novinka: Kurz přístavních manévrů pro instruktory
Novinka: Kurz přístavních manévrů pro instruktory
Novinkou Lodních novin pro příští jaro je kurz přístavních manévrů, který je určený pro instruktory námořního jachtingu. Je zaměřen na to, jak správně učit přístavní manévry.
Pomalu, nebo rychle?
Pomalu, nebo rychle?
Mám zajíždět do přístavu rychle, nebo pomalu? Co je správně? Při rychlé plavbě jachta lépe reaguje na kormidlo a je méně ve vleku podmínek. Přesto zní správná odpověď – POMALU!