Otočit se a zacouvat k molu
Couváme zádí k molu a vítr fouká podél mola. Můžeme si vybrat, z jaké strany chceme zajet. Vybereme si couvání po větru, nebo proti větru?
Otočit se a zacouvat
Musíme si uvědomit, jak fouká vítr a jestli otáčení lodě bude pomáhat, nebo jí bránit. Zajet je samozřejmě možné z obou stran, jen každý způsob potřebuje jinou techniku.
Zajíždíme-li zádí proti větru a stáčíme příď proti větru, pak musíme počítat s tím, že příď bude méně ochotná se proti větru stočit. Máme-li však rychlost, oblouk dotočíme a výhodou je, že setrvačnost stále tlačí příď proti větru. Máme tak obvykle dostatek času na zajetí bez toho, aby nám vítr příď stočil. Setrvačnost hraje pro nás.
Ale můžeme také couvat zádí po větru. Je to trochu složitější manévr, ale také se dá zvládnout. V první řadě musíme počítat s tím, že vítr nám nejprve ve stáčení přídě bude pomáhat, aby ji však nakonec svoji silou strhl dále, než si přejeme. Pomáhá mu v tom setrvačnost přídě v otáčení.
Zde musíme mít rychlost na to, abychom po vyjetí ze zatáčky dokázali kormidlem zastavit přetáčení přídě vlivem setrvačnosti v oblouku a vlivem větru. Couváme, kormidlo vytočíme na levobok a stáčíme záď vlevo. Příď se velmi rychle přetáčí doprava. Ve chvíli, kdy jsme natočeni téměř kolmo k molu, musíme rychle přetočit kormidlo na pravobok, aby se postavilo stáčení přídě a zastavilo setrvačnost. Při silném větru bude třeba i při dalším couvání držet kormidlo na pravoboku, aby „šprajcovalo“ příď proti větru. Loď bude couvat kolmo k molu a bude mírně snášena větrem bokem.
Podrobný popis zajíždění k bójím či do přístavů najdete v knize Přístavní manévry, nebo vás to můžeme naučit na našich kurzech.
13755
Související články
Jak odplout od mola s větrem z předoboku
Jak odplout od mola s větrem z předoboku
Škody na jachtách nevznikají jen při připlouvání k molu. Mnohé šrámy nesou podpis na první pohled jednoduchého odplouvání. Přitom stačí vědět, jak na to.
Volná místa na přístavních manévrech v Praze
Volná místa na přístavních manévrech v Praze
V červnu máme volná místa na přístavních manévrech v Praze. Chcete se dostat do formy? Chystáte-li se na loď, vynikající příležitost osvěžit si důležité dovednosti. V Praze na Vltavě plachetnice s kormidelním kolem.
Čtyři jachty jednou ranou
Čtyři jachty jednou ranou
Těžko se hledají slova, když vidíte, jak skipper jachty vrší jednu chybu za druhou a během pár desítek sekund zničí hned 4 jachty! Na jednu stranu těžko uvěřitelné, na druhou stranu realita spojená s masivním rozšířením jachtingu a chabými znalostmi a dovednostmi. Kde se staly chyby a jak z podobné situace ven?