Otočit se a zacouvat k molu
Couváme zádí k molu a vítr fouká podél mola. Můžeme si vybrat, z jaké strany chceme zajet. Vybereme si couvání po větru, nebo proti větru?
Otočit se a zacouvat
Musíme si uvědomit, jak fouká vítr a jestli otáčení lodě bude pomáhat, nebo jí bránit. Zajet je samozřejmě možné z obou stran, jen každý způsob potřebuje jinou techniku.
Zajíždíme-li zádí proti větru a stáčíme příď proti větru, pak musíme počítat s tím, že příď bude méně ochotná se proti větru stočit. Máme-li však rychlost, oblouk dotočíme a výhodou je, že setrvačnost stále tlačí příď proti větru. Máme tak obvykle dostatek času na zajetí bez toho, aby nám vítr příď stočil. Setrvačnost hraje pro nás.
Ale můžeme také couvat zádí po větru. Je to trochu složitější manévr, ale také se dá zvládnout. V první řadě musíme počítat s tím, že vítr nám nejprve ve stáčení přídě bude pomáhat, aby ji však nakonec svoji silou strhl dále, než si přejeme. Pomáhá mu v tom setrvačnost přídě v otáčení.
Zde musíme mít rychlost na to, abychom po vyjetí ze zatáčky dokázali kormidlem zastavit přetáčení přídě vlivem setrvačnosti v oblouku a vlivem větru. Couváme, kormidlo vytočíme na levobok a stáčíme záď vlevo. Příď se velmi rychle přetáčí doprava. Ve chvíli, kdy jsme natočeni téměř kolmo k molu, musíme rychle přetočit kormidlo na pravobok, aby se postavilo stáčení přídě a zastavilo setrvačnost. Při silném větru bude třeba i při dalším couvání držet kormidlo na pravoboku, aby „šprajcovalo“ příď proti větru. Loď bude couvat kolmo k molu a bude mírně snášena větrem bokem.
Podrobný popis zajíždění k bójím či do přístavů najdete v knize Přístavní manévry, nebo vás to můžeme naučit na našich kurzech.
13628
Související články
Aby rychle zatočila…
Aby rychle zatočila…
V těsném prostoru maríny potřebujete, aby při couvání jachta rychle zatočila. Musíte se vejít do úzké mezery mezi jachtami. Jak to udělat, aby poslechla a čeho se naopak vyvarovat?
Co dokážu/nedokážu s jachtou?
Co dokážu/nedokážu s jachtou?
Pluji na jachtě, která nemá záďový boční propeler. Přesto jsem schopen s ní manévrovat stejně, jako by ho měla. Nebo také ne. Záleží na tom, na jaké jachtě pluji. Jaký je v tom rozdíl?
Proč funguje otáčení na vazáku i na lodi se dvěma kormidly?
Proč funguje otáčení na vazáku i na lodi se dvěma kormidly?
To že se nám loď začne otáčet kolem lana, když přidáme plyn dopředu, už asi víme. Často ale na našich kurzech slýcháme, že proto, aby se loď začala otáčet, je potřeba vytočit kormidlo. Je tomu opravdu tak? A jak to funguje i na lodích se dvěma kormidelními listy?