Odplouvání od mola s katamaránem
Často slýchám otázku: „Když umím plout s jednotrupou plachetnicí, zvládl bych katamaran?“ Odpovědí je jasné ano, protože manévrování s katamaránem je snazší než s jednotrupou plachetnicí. Ukážeme si několik příkladů.
Při přístavních manévrech s katamaránem se nepoužívá kormidlo, ale dvojice motorů. Na rozdíl od motorových člunů jsou navíc motory daleko od sebe a díky tomu je jejich efekt větší.
Na ilustraci je stránka z knihy
Přístavní manévry. Mimochodem z prvního vydání nám zbývá posledních 10 kousků. Na obrázku vlevo odplouvá katamaran od mola bez použití springů. S fendry na pravoboku na zádi zařadí skipper na pravém motoru přední chod a na levém zadní a katamaran se pootočí ve směru šipek. Následně s předním chodem na obou motorech odplouvá loď rovně od mola.
Na obrázcích vlevo katamaran odplouvá za pomoci springů. Nahoře využívá záďový spring. Pravý motor je bez rychlosti, na levém je zpátečka. Fendry jsou na zádi, loď se opře do springu a příď se stočí od mola. Stejný manévr jako na jednotrupé lodi, ale díky šířce katamaranu má mnohem větší sílu než na monohullu.
Na dolním obrázku je využit příďový spring a opět manévr, který je běžný u jednotrupých lodí, ale s větší silou. Fendry na příď a přední chod na pravém motoru. Záď se stočí od mola a máte vyhráno. Stačí zpátečka na oba motory a bezpečně odplouváte.
Za inspiraci k článku děkujeme Martinu Orságovi.
8201
Související články
Proč to na couvačku neposlouchá?
Proč to na couvačku neposlouchá?
Mnozí jste to již zažili. Plujete na přední chod a loď poslouchá jako hodinky. Pak zařadíte zpátečku a vaše jachtařské sebevědomí se hroutí. Jachta neposlouchá. Dělá si, co chce, neřiditelný stroj. Přitom vše bylo promyšleno, vše bylo správně…
Správná délka lana při zajíždění zádí
Správná délka lana při zajíždění zádí
Posádka zajede k molu, vítr fouká z boku a pomocník na zádi vrhne na břeh 20 metrů lana. Je to chyba, která se dá i při absenci kratšího lana snadno vyřešit.
Co vám ještě můžeme na podzim nabídnout?
Co vám ještě můžeme na podzim nabídnout?
Poslední letošní kurz přístavních manévrů. Poslední místo na plavbě Zadar – Vieste – Zadar s výukou klasické navigace. A jedno uvolněné místo na parádní plavbě z Malty do Šibeniku přes Sicílii a Řecko.