Odplouváme bokem na zpátečku
Odplouváme od mola na zpátečku. Co můžeme udělat a čeho je třeba se naopak vyvarovat, pokud nechceme poškodit loď?
V první řadě si musíme zdůraznit, že mluvíme o situaci, kdy nás vítr netlačí na molo. O bezvětří nebo větru od zádě.
V první řadě si řekneme, co nesmíme. Nesmíme otočit kormidlo od mola, zařadit zpátečku a začít odplouvat. Výsledkem by v takovém případě byly škody na přídi lodi.Výrazné kosmetické škody. To si nikdo nepřeje.
Nemůžeme stočit kormidlo a couvat, protože příď lodi by vybočila a narazila do mola. Je to dáno tím, že se otáčí kolem osy probíhající cca v místě kýlu.
S posádkou
Nejjednodušším řešením je odtlačení lodě posádkou od mola. Stačí odtlačit záď a potom vycouvat s rovným kormidlem. To je velmi důležité - s rovným kormidlem!
Co ale dělat, pokud jsme na lodi sami? Také zde je jednoduchá pomoc. Využijeme prop wash, který záď lodi odtlačí od mola.
Jak na prop wash?
Pro jistotu si dáme k přídi fendry navíc. Nyní stočíme kormidlo k molu a zařadíme krátký přední chod. Co se stane? Najede jachta přídí na molo? Ne, ani se pořádně nestihne rozjet dopředu. Proud vody od lodního šroubu nejprve odtlačí záď od mola (platí pro lodě s jedním listem kormidla). Nyní stačí srovnat kormidlo a zařadit zpátečku. Celé kouzlo je v tom, že záď lodi odstrčíme od mola motorem a nikoli silou posádky.
A jsme z toho venku. Elegantně.
Přístavní manévry si budeme vysvětlovat za týden na přednášce, nebo je vyučujeme v praxi v Praze a v Chorvatsku.
Celou řadu dalších manévrů najdete v knize Přístavní manévry.
10257
Související články
Co dokážu/nedokážu s jachtou?
Co dokážu/nedokážu s jachtou?
Pluji na jachtě, která nemá záďový boční propeler. Přesto jsem schopen s ní manévrovat stejně, jako by ho měla. Nebo také ne. Záleží na tom, na jaké jachtě pluji. Jaký je v tom rozdíl?
Proč funguje otáčení na vazáku i na lodi se dvěma kormidly?
Proč funguje otáčení na vazáku i na lodi se dvěma kormidly?
To že se nám loď začne otáčet kolem lana, když přidáme plyn dopředu, už asi víme. Často ale na našich kurzech slýcháme, že proto, aby se loď začala otáčet, je potřeba vytočit kormidlo. Je tomu opravdu tak? A jak to funguje i na lodích se dvěma kormidelními listy?
Vyplutí z maríny při bočním větru
Vyplutí z maríny při bočním větru
Pokud vyplouváme s lodí v maríně od mola v bočním větru, klíčové je pro nás záďové návětrné lano. Díky němu jsme schopni držet loď stabilně a mezitím odvázat ostatní lana pro bezpečné odplutí. To už je snad pro všechny ohraná písnička. V článku se ale zaměříme na jiný detail vyplouvání, který nám také často umí situaci značně zkomplikovat. Ten přichází o chvilku později.