Nejrychlejší je zalasovat…
Připlováte k molu, fouká boční vítr, není tu loď, o kterou se můžete opřít. Mooring je, ale není asistence na molu. Jak nejrychleji jachtu stabilizovat u mola, aby ji nesnesl vítr? Pokud je pachole, zalasujeme ho a lano dotáhneme na vinšně. Nejrychlejší, nejspolehlivější, nejméně náchylné k chybám.
Často je to vidět. V bočním větru jachta zajede k molu, ale než se podaří vyvázat návětrné lano, které je nezbytné ke stabilizaci lodě, již ji vítr sfoukne šejdrem k molu a nastává panika.
Pokud je na břehu pachole, tedy nikoli kruh, je nejrychlejším a nejspolehlivějším řešením tzv. metoda Pacák. Je nejlepší i v případě, kdy je na molu asistence. Stačí jen pachole zalasovat…
Příprava
Metoda Pacák vyžaduje jiný způsob přípravy vyvazovacího lana. Jeden konec lana je standardně vyvázaný na vazáku. Druhý není volný, ale je namotaný na vinšně. Na záď si připravíme jen smyčku z vyvazovacího lana, která je dostatečně dlouhá na to, abychom ji mohli nahodit na pachole na břehu.
Připlouváme k molu
Připlouváme k molu a na zádi je u lana připravený/á muž/žena, který/á umí nejlépe házet lanem. Připlujeme k molu, zastavíme a onen házecí výtečník/ce nahodí smyčku lana na pachole.
Není-li na molu podavač mooringů, vystoupí spolu s lanem člen posádky, který následně podá mooring.
A nakonec…
Poslední důležitá činnost je dotažení vyvazovacího lana rukou na vinšně na správnou délku (vzdálenost zádě od břehu). Kormidelník již má stočené kormidlo proti větru (u jachet s jedním listem kormidla), zařadí přední chod a přidává plyn, dokud není jachta v bočním větru stabilní. U jachet s dvojicí kormidelních listů není třeba stáčet kormidlo.
Pak už stačí jen podat a vyvázat mooring.
Celé nahození lana na pachole, jeho dotažení a zastabilizování jachty na laně je otázkou jednotlivých vteřin. Je to řádově rychlejší než podávání celého lana na břeh a jeho následné uvazování na vazáku.
933
Související články
Nové, aktualizované, rozšířené a samozřejmě lepší Přístavní manévry
Nové, aktualizované, rozšířené a samozřejmě lepší Přístavní manévry
Již počtvrté vydáme oblíbenou knihu Přístavní manévry. Je změněná, aktualizovaná a rozšířená. Ačkoli lodě se ovládají stále stejně, kniha je natolik lepší, že bude zajímavá i pro majitele starších vydání.
Co dokážu/nedokážu s jachtou?
Co dokážu/nedokážu s jachtou?
Pluji na jachtě, která nemá záďový boční propeler. Přesto jsem schopen s ní manévrovat stejně, jako by ho měla. Nebo také ne. Záleží na tom, na jaké jachtě pluji. Jaký je v tom rozdíl?
Proč funguje otáčení na vazáku i na lodi se dvěma kormidly?
Proč funguje otáčení na vazáku i na lodi se dvěma kormidly?
To že se nám loď začne otáčet kolem lana, když přidáme plyn dopředu, už asi víme. Často ale na našich kurzech slýcháme, že proto, aby se loď začala otáčet, je potřeba vytočit kormidlo. Je tomu opravdu tak? A jak to funguje i na lodích se dvěma kormidelními listy?