Nejrychlejší je zalasovat…
Připlováte k molu, fouká boční vítr, není tu loď, o kterou se můžete opřít. Mooring je, ale není asistence na molu. Jak nejrychleji jachtu stabilizovat u mola, aby ji nesnesl vítr? Pokud je pachole, zalasujeme ho a lano dotáhneme na vinšně. Nejrychlejší, nejspolehlivější, nejméně náchylné k chybám.
Často je to vidět. V bočním větru jachta zajede k molu, ale než se podaří vyvázat návětrné lano, které je nezbytné ke stabilizaci lodě, již ji vítr sfoukne šejdrem k molu a nastává panika.
Pokud je na břehu pachole, tedy nikoli kruh, je nejrychlejším a nejspolehlivějším řešením tzv. metoda Pacák. Je nejlepší i v případě, kdy je na molu asistence. Stačí jen pachole zalasovat…
Příprava
Metoda Pacák vyžaduje jiný způsob přípravy vyvazovacího lana. Jeden konec lana je standardně vyvázaný na vazáku. Druhý není volný, ale je namotaný na vinšně. Na záď si připravíme jen smyčku z vyvazovacího lana, která je dostatečně dlouhá na to, abychom ji mohli nahodit na pachole na břehu.
Připlouváme k molu
Připlouváme k molu a na zádi je u lana připravený/á muž/žena, který/á umí nejlépe házet lanem. Připlujeme k molu, zastavíme a onen házecí výtečník/ce nahodí smyčku lana na pachole.
Není-li na molu podavač mooringů, vystoupí spolu s lanem člen posádky, který následně podá mooring.
A nakonec…
Poslední důležitá činnost je dotažení vyvazovacího lana rukou na vinšně na správnou délku (vzdálenost zádě od břehu). Kormidelník již má stočené kormidlo proti větru (u jachet s jedním listem kormidla), zařadí přední chod a přidává plyn, dokud není jachta v bočním větru stabilní. U jachet s dvojicí kormidelních listů není třeba stáčet kormidlo.
Pak už stačí jen podat a vyvázat mooring.
Celé nahození lana na pachole, jeho dotažení a zastabilizování jachty na laně je otázkou jednotlivých vteřin. Je to řádově rychlejší než podávání celého lana na břeh a jeho následné uvazování na vazáku.
1259
Související články
Když potřebujete rychle lodní šroub...
Když potřebujete rychle lodní šroub...
Kurz přístavních manévrů v Praze na Vltavě. Kurz je v polovině, když jachta přestane reagovat. Motor běží, hřídel se točí, ale loď nejede. Danu Přívarovi je příčina jasná. Upadl lodní šroub. Potřebujeme velmi rychle náhradu.
Na kterém laně dostanete jachtu od mola?
Na kterém laně dostanete jachtu od mola?
Úporné odstrkávačky jachty od mola, na kterých participuje celá posádka. Jsou zbytečné a mnohdy problém neřešící. Přitom stačí jen vědět, jak na to.
Přijďte vyzkoušet přístavní manévry na Císařskou louku
Přijďte vyzkoušet přístavní manévry na Císařskou louku
Připravili jsme ukázkový den našich kurzů. Vyzkoušíte si, jak učíme přístavní manévry, co se můžete naučit na kurzu dieselového motoru, jak je to s trimem plachet. Chcete vědět, jaké další kurzy děláme, co se na nich naučíte, jaká jsou naše doporučení? Kam se s námi můžete vydat na plavbu? Chcete se s námi potkat a zeptat se na detaily?