Nejbezpečnější místo za plavby
Zkušený jachtař ví, kam umístit za plavby konvičku s čajem, kde má své místo hrnec s polévkou, kde se bude cítit bezpečně talíř s nakrájeným ovocem. U charterových posádek často tato znalost chybí.
Za plavby na plachetnici jsou v kuchyni jen dvě bezpečná místa na odložení čehokoli, co nechceme dát do skříňky. Je to dřez, pokud ho zaplníme tak, aby předměty v něm byly stabilní a vařič. Na ten se často zapomíná.
Přijdeme-li na palubu charterové jachty, je obvykle vařič v kuchyni zaaretovaný, aby se nemohl naklánět (uklízečkám se lépe myje). Jakmile povolíme aretaci (zástrčka dole pod troubou) vařič se může naklánět zprava doleva, podle náklonu lodě. Je to užitečná maličkost, která umožňuje vaření za plavby. Na vařiči by dále měly být nastavitelné packy, které fixují při vaření hrnec na místě. Tyto packy jsou na charterových lodích obvykle demontované a ztracené, nebo demontované a uložené ve skříňce či šuplíku poblíž.
Foto Hanse Yachts
Zeleně označená je západka, která fixuje vařič.
Chceme-li za plavby někam uložit hrnec s čajem, bude mu nejlépe právě na vařiči, pokud ho zafixujeme již zmíněnými packami. I při velkém náklonu bude hrnec na vařiči v bezpečí.
Samozřejmě platí pro vařič, který není zaaretovaný. To je třeba si vždy ověřit. Někteří suchozemští kuchyři (-ky) se u naklápějícího se vařiče cítí nejistě a rádi ho kdykoli to jde, zase zajistí. Pak ovšem výše zmíněné nepaltí…
1077
Související články
Vaše první plavba
Vaše první plavba
Vyplouváte poprvé na moře ve funkci skippera. Poprvé máte zodpovědnost za celou loď a posádku. Jak se zachovat, aby týden proběhl bez stresu a beze škod?
Matěj Novák, jak to chodí v charteru v Chorvatsku
Matěj Novák, jak to chodí v charteru v Chorvatsku
Česká charterová společnost Yacht Club Praha sídlí v maríně Mandalina v chorvatském Šibeniku. Povídali jsme si s šéfem charterovky Matějem Novákem například o tom, jaké to je provozovat na Jadranu charterovou společnost, jak je to s místy v marínách, nebo s cenami stání.
Častá chyba při přechodu na zpětný chod a co s tím
Častá chyba při přechodu na zpětný chod a co s tím
Při manévrování v přístavech je často vidět, že přechod na zpětný chod je mnohdy okamžikem, kdy jachta je ovládána živly, silami, které neznáme, nebo snad vlastní škodolibostí, ale určitě ne kormidelníkem. Jak se tomu vyvarovat?