Nahnutá rovina v námořní dopravě
Hlavní dopravní tepnou mezi Evropou a Asií je již 150 let Rudé moře. Současný průjezd však není pro každého. Zatímco čínské lodě zaplatí na pojištění 0,35 z ceny lodě, ostatní platí 0,5 – 0,75 %.
Pouštní Hútíové už několik týdnů útočí na lodě proplouvající úžinou Bab-al-Mandab, která odděluje Rudé moře od Indického oceánu. Úžina je široká jen 15 mil, proto není k napadání nákladních lodí třeba žádné sofistikované vybavení. Riziko útoku znamená pro rejdaře růst ceny pojistky. Rizikový faktor. Někteří rejdaři zaplatí přirážku a riskují plavbu nebezpečnými vodami. Jiní preferují bezpečnost posádek, lodí a nákladu a volí bezpečnější, ale výrazně delší trasu kolem Afriky.
Jsou však lodě, kterým se rakety pouštních kmenů vyhýbají. Plují pod čínskou, případně pod ruskou vlajkou. Na tyto vlajky zuřící pastevci velbloudů neútočí. A je to nemalá úspora. U plavidla s pojistnou hodnotou 100 milionů USD se jedná na pojistce navíc o 150 000 – 400 000 USD za tranzit. Výhoda rejdařů ze zemí vyučujících marxismus-leninismus je tedy hmatatelná.
Pouštní nomádi tak bojují primitivními zbraněmi proti kapitalistickému zlu a jsou překvapivě úspěšní. Úspěšnější než kdysi Brežněvův Sovětský svaz, Castrova Kuba i Honeckerova NDR. Světové pořádky, na které jsme byli zvyklí, se nám hroutí. vypadá to, že vítězství kapitalismu nebylo definitivní...
585
Související články
Stačí dobrý nápad a máte 180 milionů USD měsíčně
Stačí dobrý nápad a máte 180 milionů USD měsíčně
Platba za bezpečný průjezd. Bylo to tu vždy a funguje to i dnes. Podle předpokladů Spojených národů tento poplatek vynáší jemenským Hútíům 180 milionů USD měsíčně, přes 2 miliardy USD ročně. Drobný vedlejší efekt na odiv dávané ideologické linky.
Výbušná situace a první mrtví v Adenském zálivu
Výbušná situace a první mrtví v Adenském zálivu
Dosavadní střelba hútíjských povstalců po nákladních lodích proplouvajících Adenským zálivem a Rudým mořem, byla ošklivou hrou, ale obešla se bez obětí. To už není pravda. Útok na loď True Confidence plující pod vlajkou Barbadosu, si vyžádal 3 mrtvé.
O pojištění jachet, postupech i náhradě škod
O pojištění jachet, postupech i náhradě škod
S Michalem Korneszczukem, zástupcem společnosti Pantaenius o pojištění jachet, o zajímavostech, o ztroskotání Altega i o tom, jak jsou pojištěné závodní jachty.