Na co si dát u katamaránu pozor
Manévrování s katamaránem má svá specifika a dává kormidelníkovi možnosti, které na jednotrupé jachtě chybí. Je tu ale také něco, na co je třeba si dát pozor.
Jde o lodní šrouby, které jsou umístěné velmi blízko boku lodě.
Zatímco na jednotrupé jachtě je lodní šroub daleko od boku lodě za kýlem, u katamaranu je vzdálenost od boku mnohem menší, a to může vést k vyššímu riziku namotání mooringu na propeler.
Podívejme se například na moderní jachtu dlouhou cca 43 stopy. Šířka trupu podobné jachty se pohybuje nejméně kolem 4,20 m. To znamená, že lodní šroub je schován pod lodí cca 2,10 m od boku jachty.
Nyní se podívejme na podobně dlouhý katamaran. Šířka je sice kolem 7 metrů, ale šířka plováku na zádi je mnohem menší. Vzdálenost lodního šroubu od boku trupu se bude pohybovat jen kolem 1 metru, obvykle ještě méně. Ne o mnoho méně, ale méně.
Na číslech je jasně vidět, o kolik větší nebezpečí hrozí, pokud kormidelník nepracuje s motory tak, jak má a pokud není sehraný s pomocníkem s mooringem. Na druhou stranu, pokud oba dělají co mají, vůbec nehrozí, že by se vyvazovaný mooring mohl dostat do kontaktu s běžícím motorem. používáme přeci návětrný mooring a závětrný motor.
Chcete-li se naučit manévrovat s katamaránem, máme pro vás stále volné místo na dubnovém třídenním kurzu manévrů s katamaránem.
4570
Související články
Nové, aktualizované, rozšířené a samozřejmě lepší Přístavní manévry
Nové, aktualizované, rozšířené a samozřejmě lepší Přístavní manévry
Již počtvrté vydáme oblíbenou knihu Přístavní manévry. Je změněná, aktualizovaná a rozšířená. Ačkoli lodě se ovládají stále stejně, kniha je natolik lepší, že bude zajímavá i pro majitele starších vydání.
Co dokážu/nedokážu s jachtou?
Co dokážu/nedokážu s jachtou?
Pluji na jachtě, která nemá záďový boční propeler. Přesto jsem schopen s ní manévrovat stejně, jako by ho měla. Nebo také ne. Záleží na tom, na jaké jachtě pluji. Jaký je v tom rozdíl?
Proč funguje otáčení na vazáku i na lodi se dvěma kormidly?
Proč funguje otáčení na vazáku i na lodi se dvěma kormidly?
To že se nám loď začne otáčet kolem lana, když přidáme plyn dopředu, už asi víme. Často ale na našich kurzech slýcháme, že proto, aby se loď začala otáčet, je potřeba vytočit kormidlo. Je tomu opravdu tak? A jak to funguje i na lodích se dvěma kormidelními listy?