Na co si dát u katamaránu pozor
Manévrování s katamaránem má svá specifika a dává kormidelníkovi možnosti, které na jednotrupé jachtě chybí. Je tu ale také něco, na co je třeba si dát pozor.
Jde o lodní šrouby, které jsou umístěné velmi blízko boku lodě.
Zatímco na jednotrupé jachtě je lodní šroub daleko od boku lodě za kýlem, u katamaranu je vzdálenost od boku mnohem menší, a to může vést k vyššímu riziku namotání mooringu na propeler.
Podívejme se například na moderní jachtu dlouhou cca 43 stopy. Šířka trupu podobné jachty se pohybuje nejméně kolem 4,20 m. To znamená, že lodní šroub je schován pod lodí cca 2,10 m od boku jachty.
Nyní se podívejme na podobně dlouhý katamaran. Šířka je sice kolem 7 metrů, ale šířka plováku na zádi je mnohem menší. Vzdálenost lodního šroubu od boku trupu se bude pohybovat jen kolem 1 metru, obvykle ještě méně. Ne o mnoho méně, ale méně.
Na číslech je jasně vidět, o kolik větší nebezpečí hrozí, pokud kormidelník nepracuje s motory tak, jak má a pokud není sehraný s pomocníkem s mooringem. Na druhou stranu, pokud oba dělají co mají, vůbec nehrozí, že by se vyvazovaný mooring mohl dostat do kontaktu s běžícím motorem. používáme přeci návětrný mooring a závětrný motor.
Chcete-li se naučit manévrovat s katamaránem, máme pro vás stále volné místo na dubnovém třídenním kurzu manévrů s katamaránem.
5050
Související články
Jak couvat rovně v bočním větru
Jak couvat rovně v bočním větru
Nepřítelem při manévrování v přístavech je pro nás vítr. Podíváme se, jak couvat k molu, při silném bočním větru.
Pozor na hmotnost na katamaranu
Pozor na hmotnost na katamaranu
Vícetrupé jachty vás lákají kvůli rychlosti? Potom si dejte dvojnásob pozor, co vše si na palubu berete a jak (ne)zbytné věci na lodi rozložíte. Vliv na plavební vlastnosti je významný.
Stoupačka na katamaranu? Jak na to?
Stoupačka na katamaranu? Jak na to?
Polární diagramy katamaranů nevypadají na to, že by bylo možné se dostat rychle do cíle, který leží proti větru. Není to tak docela pravda. Je ale nutné zvolit odlišnou strategii.