Motorák, nebo plachetnice, kdo má uhnout?
Vojta Sládeček připravil článek o tom, že za určité situace plachetnice nemá „přednost“ před motorákem. Určitě je dobré o tom vědět, abychom se nerozčilovali a nebyli přitom za blbce.
Mezi základní znalosti kapitána patří, že plachetnice má v rámci hierarchie plavidel „přednost“ před motorovou lodí. Pokud plachtíme, motorová loď za plavby by se nám měla vyhýbat. Samozřejmě s dodatkem, že nečiní-li tak motorová loď, musíme i my udělat maximum pro zabránění srážce.
Je tu ale ještě jedna situace, kdy plachetnice není plavidlem s „předností“ (tedy přesněji-lodí zachovávající svůj kurz a rychlost) před motorovou lodí.
Jedná se o situaci, kdy plachetnice plující na plachty předjíždí motorovou loď. Abychom situaci pochopili, vysvětleme si nejprve, jak je v rámci Colregu definováno přejíždění?
Vše najdeme v pravidle 13.
O předjíždění se jedná tehdy, pokud se plavidlo přibližuje k jinému plavidlu ze směru sektoru záďového světla, tedy v sektoru 135° za zádí, nebo o 22,5° více ze zadoboku (abaft). Pokud jsou jakékoliv pochybnosti o tom, jestli se jedná o předjíždění, musíme předpokládat, že tomu tak je a podle toho jednat.
Pokud totiž na plachty předjíždíme motorovou loď, povinnost bezpečně provést předjížděcí manévr je na nás. Tedy se nejedná o situaci, kterou definuje tzv. priority scale, kde je loď plující na plachty postavena nad lodí plující na strojní pohon.
Předjížděná motorová loď má za povinnost udržovat směr a rychlost a plachetnice musí bezpečně předjet tak, aby se držela mimo dráhu lodě předjížděné. Z jedné, nebo druhé strany.
COLREG přesně říká v pravidle 13 - Předjíždění
- Bez ohledu na cokoli, co je obsaženo v Kapitole I a II části B těchto Pravidel, každá loď předjíždějící jinou loď se musí držet mimo dráhu lodi předjížděné.
- Loď bude považována za předjíždějící, přibližuje-li se k druhé lodi ze směru, který je víc než 22,5 stupně za travers, to je v takové poloze vzhledem k předjížděné lodi, že by v noci mohla vidět jen její záďové světlo a nemohla by vidět ani jedno z jejích bočních světel.
- Jsou-li pochybnosti o tom, zda-li se má loď považovat za loď předjíždějící, musí se tato za ní považovat a jednat podle toho.
- Žádná následující změna ve vzájemném postavení dvou lodí nemůže být důvodem k tomu, aby loď předjíždějící byla ve smyslu těchto Pravidel pokládána za loď křižující směr, nebo byla zbavena povinnosti držet se v dostatečné vzdálenosti od předjížděné lodi, dokud nebude předjíždění ukončeno.
Výše jsme použili překlad uvedený ve skriptech Oldy Straky Námořní jachting
Pozor, mohou nastat pochybnosti, jestli se jedná o předjíždění. V takovém případě mluví COLREG jasně. Jsou-li pochybnosti, musíme se chovat, jako bychom byli lodí předjíždějící.
432
Související články
Kotevní světlo na mooringové bóji?
Kotevní světlo na mooringové bóji?
Když jsem před 10 lety začal jezdit do Skotska, tak mě překvapilo, že v podstatě žádná loď na mooringové bóji v noci nesvítí. Byl to zcela odlišný přístup, než se kterým jsem se setkal v jiných mořích (ať již Chorvatsko, Středomoří nebo Karibik) ve valné většině u charterových lodí.
Kotevní světlo na vrcholu stěžně?
Kotevní světlo na vrcholu stěžně?
Stojíte-li v zátoce na kotvě, jaké světlo máte rozsvíceno v noci? Je to klasické bílé kruhové kotevní světlo na vrcholku stěžně? Podle COLREGu je to správně. Myslíte však, že je to bezpečné?
Zajímavosti z Colregu aneb nikdy nejste bez viny
Zajímavosti z Colregu aneb nikdy nejste bez viny
Vojta Sládeček se podívá na COLREG a vysvětlí zajímavosti, které nejsou všem docela jasné. Přitom jde o kolize, o to, jak se jim vyhnout a v tom nejhorším případě pak o rozdělení viny, která se vždy dělí mezi oba zúčastněné.