Mohu otočit kormidlem a odplout od mola?
Mnozí jachtaři mají papíry, ale na kurzu nedostali vše, co měli. Proto dělají chyby při odplouvání od mola. Zásadní chyby. Není to ale obvykle jejich vina.
Podíváme se nejprve na to, co se stane, když neumíme odjet bokem od mola.
Často můžete vidět, že jachta stojí bokem u mola. Odvazuje se a vyplouvá. Co udělá kormidelník? Otočí kormidlem od mola. A výsledek? Bouchne se zádí o molo. Někdy to zachrání fendr, jindy to odnese gelcoat.
Jak je to možné?
Osa otáčení jachty je někde kolem kýlu. Vytočíme-li kormidlo od mola a pošleme na něj proud vody od lodního šroubu, záď se stočí k molu. Na to je zákon! Výsledkem jsou škrábance.
Co tedy dělat?
Je mnoho možností. Nejjednodušší je, jachtu odstrčit. Ale pozor. Pokud odstrčíme jen příď, musíme od mola vyplouvat s rovným kormidlem, aby se záď vzdálila, a teprve potom můžeme kormidlo stočit.
Odstrčíme-li jachtu celou, tedy příď i záď současně, můžeme při odplouvání opatrně stočit kormidlo od mola, ale stále si budeme hlídat pozici zádě vůči molu.
Jiné možnosti nejsou?
Jsou. Je jich celá řada. Ale na ty se podíváme zítra. Nebo si je najdete v knize Přístavní manévry.
6045
Související články
Co dokážu/nedokážu s jachtou?
Co dokážu/nedokážu s jachtou?
Pluji na jachtě, která nemá záďový boční propeler. Přesto jsem schopen s ní manévrovat stejně, jako by ho měla. Nebo také ne. Záleží na tom, na jaké jachtě pluji. Jaký je v tom rozdíl?
Proč funguje otáčení na vazáku i na lodi se dvěma kormidly?
Proč funguje otáčení na vazáku i na lodi se dvěma kormidly?
To že se nám loď začne otáčet kolem lana, když přidáme plyn dopředu, už asi víme. Často ale na našich kurzech slýcháme, že proto, aby se loď začala otáčet, je potřeba vytočit kormidlo. Je tomu opravdu tak? A jak to funguje i na lodích se dvěma kormidelními listy?
Vyplutí z maríny při bočním větru
Vyplutí z maríny při bočním větru
Pokud vyplouváme s lodí v maríně od mola v bočním větru, klíčové je pro nás záďové návětrné lano. Díky němu jsme schopni držet loď stabilně a mezitím odvázat ostatní lana pro bezpečné odplutí. To už je snad pro všechny ohraná písnička. V článku se ale zaměříme na jiný detail vyplouvání, který nám také často umí situaci značně zkomplikovat. Ten přichází o chvilku později.