Mohu otočit kormidlem a odplout od mola?
Mnozí jachtaři mají papíry, ale na kurzu nedostali vše, co měli. Proto dělají chyby při odplouvání od mola. Zásadní chyby. Není to ale obvykle jejich vina.
Podíváme se nejprve na to, co se stane, když neumíme odjet bokem od mola.
Často můžete vidět, že jachta stojí bokem u mola. Odvazuje se a vyplouvá. Co udělá kormidelník? Otočí kormidlem od mola. A výsledek? Bouchne se zádí o molo. Někdy to zachrání fendr, jindy to odnese gelcoat.
Jak je to možné?
Osa otáčení jachty je někde kolem kýlu. Vytočíme-li kormidlo od mola a pošleme na něj proud vody od lodního šroubu, záď se stočí k molu. Na to je zákon! Výsledkem jsou škrábance.
Co tedy dělat?
Je mnoho možností. Nejjednodušší je, jachtu odstrčit. Ale pozor. Pokud odstrčíme jen příď, musíme od mola vyplouvat s rovným kormidlem, aby se záď vzdálila, a teprve potom můžeme kormidlo stočit.
Odstrčíme-li jachtu celou, tedy příď i záď současně, můžeme při odplouvání opatrně stočit kormidlo od mola, ale stále si budeme hlídat pozici zádě vůči molu.
Jiné možnosti nejsou?
Jsou. Je jich celá řada. Ale na ty se podíváme zítra. Nebo si je najdete v knize Přístavní manévry.
6514
Související články
Proč to na couvačku neposlouchá?
Proč to na couvačku neposlouchá?
Mnozí jste to již zažili. Plujete na přední chod a loď poslouchá jako hodinky. Pak zařadíte zpátečku a vaše jachtařské sebevědomí se hroutí. Jachta neposlouchá. Dělá si, co chce, neřiditelný stroj. Přitom vše bylo promyšleno, vše bylo správně…
Správná délka lana při zajíždění zádí
Správná délka lana při zajíždění zádí
Posádka zajede k molu, vítr fouká z boku a pomocník na zádi vrhne na břeh 20 metrů lana. Je to chyba, která se dá i při absenci kratšího lana snadno vyřešit.
Nebezpečný uzel na laně
Nebezpečný uzel na laně
Stalo se vám někdy, že jste odplouvali od mola, kde jste stáli zádí, a v nejméně vhodnou dobu se na uvolňovaném vyvazovacím laně udělal uzel a lano se zaseklo v kruhu na mole? Nepříjemná situace, při které snadno dojde ke škodám.