Milan Koláček o novém Figaru
Nové Figaro 3 bylo představeno minulý týden. Vypadá nadupaně. Co o něm řekl jediný Čech ve třídě Figaro Milan Koláček? Jaké jsou jeho pocity z nové lodě?
Figaro 3 určitě bude pěkná a rychlá loď s moderním sail planem a výkonným trupem. Není pro Francouze snadné, přijít s něčím, co bude radikálně lepší než Figaro 2. Dvojka má i přes své stáří dobrý trup, jen sail plan je zastaralý.
Kokpit je u novinky výrazně menší. Ovládání lodi je tak více po ruce. Moderní kování a využití textilních stoperů svedených k druhému páru vinšen, znamená úspory hmotnosti.
Nevýhodou dle mého názoru bude, že se k výtahům nebude dát pořádně postavit a zabrat ve chvíli, kdy potřebuješ plachtu vytáhnout. To je však jen pocit, vše bude nutné vyzkoušet. Jinak kování a rig mi přijdou jednoduché a účelné. 14,4 m vysoký stěžen se dvěma páry sálingů a asymetrický spinaker s plochou 105 m2, plachta C5 a genakry zaručí lodi velkou akceleraci ve slabém i silném větru. Figaro 2 je zábavné od 20 uzlů větru, Figaro 3 bude určitě mnohem rychlejší ve slabém větru. Stejně jako lodě Classe Mini.
Nová loď změní strategii a způsob závodění, na jaký jsou závodníci na Figaru zvyklí. Lodě budou více akcelerovat při vyostření se spinakry a otevře se více možností strategií při závodech. Pole nebude tak homogenní. Otázkou je, co udělají foily, které potřebují vyšší rychlosti a také lehkou loď, Určitě budou kurzy kdy bude jejich potenciál využitý, ale naopak při VMG proti a po větru to může být naopak brzda.
To asi vše ukáže první prototyp, který se brzy začne vyrábět.
Uvnitř je stojná výška pouze 1740 mm, takže pro dlouhány nic moc, to samé lůžko na spaní je pouze 1800 mm dlouhé. Jinak celkově je váha lodi posunutá více dozadu (motor, baterie, liferaft). Moderní set up elektroniky je jednoduchý a účelný taktéž. Minulý týden proběhly prezentace elektroniky B&G a NKE, zvoleno ale myslím ještě není.
Více o Milanovi zde.
5387
Související články
Když nechce naskočit motor (1. díl)
Když nechce naskočit motor (1. díl)
Během závodu Rolex Middle Sea Race mi v 07:30 vyzváněl videohovor od kamaráda Milana Tomka přímo z paluby jachty Marina 21 (First 36). Spolu s Milanem Koláčkem řešili problém s nefunkčním motorem a s tím spojeným nedostatkem elektrické energie na palubě.
Přednášky na stánku Lodních novin (úprava programu)
Přednášky na stánku Lodních novin (úprava programu)
Od pátku do neděle proběhne v Praze v Letňanech další ročník výstavy For Boat. Na našem stánku budou pro vás stejně jako v minulých letech připraveny více, či méně odborné přednášky. Sobotní program bude upraven.
Jak se trimují foily a kýl na jachtě IMOCA?
Jak se trimují foily a kýl na jachtě IMOCA?
Ve druhém dílu rozhovoru s Milanem Koláčkem se podíváme na to, jak se nastavují foily a jaký to má vliv na let jachty, dozvíme se, co to je tilt kýlu, kolik času závodníci naspí při Fastnetu a samozřejmě také něco o Milanových plánech do budoucna.