Jan Koukal / sobota 2. dubna 2016 / Kategorie: Transatlantické závody Meteo na první dny Zítra ve 1308 startuje Transat AG2R. Na startu bude i Milan Koláček. Pojďme se podívat, jak vypadá předpověď na první dny závodu. V první řadě se všichni meteorologové shodnou na tom, že to bude velmi rychlé. Dokonce se mluví i o rekordním čase kolem 17 dnů. Ale to je ještě daleko. Na startu bude vát jižní vítr do 25 uzlů. Bude to tedy rychlé. A dramatické. Výška vln by se na otevřeném moři měla pohybovat kolem 3 metrů. Startovní pole zamíří k západu do první z dvojice blížících se front. Důležité bude, dostat se pod střed níže, severně od středu to bude bez větru. Průjezd fronty bude extrémně důležitý. Za ním se změní kurz na jihozápad do další slabé fronty. Teprve po ní bude možné vyrazit k jihu k mysu Finisterre. Vítr v té chvíli bude foukat od severu, na pořadu bude surfování po vlnách. To je dobrá zpráva. Horší zprávou je, že na palubě bude zima. Zvláště v noci. Vítr u Portugalska zesílí nad 30 uzlů, v nárazech přes 40. Teplota v noci spadne k 10°C. To nebude žádný med. Na druhou stranu je možné počítat s tím, že kluci se zahřejí drobnou prací na palubě. Plavba se spinakerem ve 40 uzlech větru si drobné práce na palubě vyžádá. Zahřeje se kormidelník a zahřeje se i trimer spinakeru. Routingy ze dneška ukazují, že na Kanárech bude startovní pole za 5 dnů. Pak změní kurz na západ. Vzhledem k tomu, že je tlaková výše poměrně vysoko, bude možné plout od Kanárů k západu. Takový je tedy plán na první týden. Bude to rychlé a fyzicky náročné. 1000 mil surfování se spinakerem ke Kanárům a pak nejspíše dalších 2500 mil se spinakery do cíle. Držte Milanovi s Pierrem palce, budou to potřebovat. Konkurence na startu je mimořádná. 6106 Tagy: KoláčekTransatAG2RmeteoBrasseur Související články Když nechce naskočit motor (1. díl) Když nechce naskočit motor (1. díl) Během závodu Rolex Middle Sea Race mi v 07:30 vyzváněl videohovor od kamaráda Milana Tomka přímo z paluby jachty Marina 21 (First 36). Spolu s Milanem Koláčkem řešili problém s nefunkčním motorem a s tím spojeným nedostatkem elektrické energie na palubě. Proč je ve výši jasno a v níži zataženo? Proč je ve výši jasno a v níži zataženo? Proč jsou v tlakové níži těžká mačna a déšť, zatímco ve výši panuje pěkné slunné počasí? Vítr dovnitř, nebo ven? Vítr dovnitř, nebo ven? Krásný den s oblohou plnou kumulů. Bude foukat dovnitř do oblaku, nebo ven z oblaku? Je to celkem rozdíl a předpověď počasí vám ho neřekne. A jak se vítr změní, když oblak zmohutní a začne z něj pršet?
Když nechce naskočit motor (1. díl) Když nechce naskočit motor (1. díl) Během závodu Rolex Middle Sea Race mi v 07:30 vyzváněl videohovor od kamaráda Milana Tomka přímo z paluby jachty Marina 21 (First 36). Spolu s Milanem Koláčkem řešili problém s nefunkčním motorem a s tím spojeným nedostatkem elektrické energie na palubě.
Proč je ve výši jasno a v níži zataženo? Proč je ve výši jasno a v níži zataženo? Proč jsou v tlakové níži těžká mačna a déšť, zatímco ve výši panuje pěkné slunné počasí?
Vítr dovnitř, nebo ven? Vítr dovnitř, nebo ven? Krásný den s oblohou plnou kumulů. Bude foukat dovnitř do oblaku, nebo ven z oblaku? Je to celkem rozdíl a předpověď počasí vám ho neřekne. A jak se vítr změní, když oblak zmohutní a začne z něj pršet?