Meltemi umí nepříjemně překvapit
Silný letní vítr v Egeji dokáže nováčky v oblasti zaskočit. Překvapeni pak jsou především tam, kde se cítí bezpečně, tedy v krytých přístavech a zátokách.
Na otevřeném moři fouká meltemi svižných 25 uzlů. Blížíte se mezi ostrovy a vítr sílí přes 30. Dobrá, to není nic nezvyklého, v tryskách mezi ostrovy vítr sílí. Za chvíli ale zajedete za ostrov a tam očekáváte klid.
Situace vás ale překvapí. Vítr fouká i v závětří ostrova. Sice zeslábl, ale stále fouká. A do toho chodí poryvy, které si silou nezadají se situací v trysce. Očekávaný klid nepřišel. Plavba je pomalejší, ale facky vás stále drtí s drzostí neurvalce.
Na kotvišti a v přístavu
Nepříjemná situace za plavby, nebezpečná v přístavech i na kotvištích. Mnohé přístavy jsou sice před meltemi kryty vysokými hřbety ostrovů, ale vítr tam chodí v poryvech. Tomu je třeba věnovat pozornost při kotvení.
Protože mooringy v řeckých přístavech obvykle nejsou, stojí se zádí k molu s přídí na kotvě. Všichni dobře víme, že v takovém případě by měla délka vypuštěného kotevního řetězu odpovídat cca 5násobku hloubky. Poryvy větru ale mění pravidla hry. V takovém případě je třeba více jistoty. A jistotu vám dodá více kotevního řetězu.
Dovolí-li to okolnosti, místo v přístavu, hloubka, ostatní jachty atd, vypusťte v místech, kam chodí poryvy, řetězu mnohem více, spusťte kotvu mnohem dále od mola. Použijte sedminásobek, desetinásobek, pokud tomu nic nebrání. Vaše stání bude bezpečnější.
Kde hledat informace
Informace o poryvech větru v přístavech a na kotvištích najdete v pilotu. V tištěném, či elektronickém, to je jedno. Jde jen o to, dopředu parametry přístavu nastudovat a pak se sdílenou zkušeností řídit.
645
Související články
Mrak, který avizuje vítr
Mrak, který avizuje vítr
Od severu fouká, na jižní straně ostrova bude klid. Na takovou situaci jsme zvyklí. Někdy je to ale jinak. Třeba v závětří řeckých ostrovů.
Tinos a 50 uzlů bájného větru
Tinos a 50 uzlů bájného větru
Vyplouváme na noc z Atén a cílem je Tinos. Fouká od severu kolem 20 uzlů. Až závěr je poněkud dramatičtější.
Čtyři jachty jednou ranou
Čtyři jachty jednou ranou
Těžko se hledají slova, když vidíte, jak skipper jachty vrší jednu chybu za druhou a během pár desítek sekund zničí hned 4 jachty! Na jednu stranu těžko uvěřitelné, na druhou stranu realita spojená s masivním rozšířením jachtingu a chabými znalostmi a dovednostmi. Kde se staly chyby a jak z podobné situace ven?