Meltemi umí nepříjemně překvapit
Silný letní vítr v Egeji dokáže nováčky v oblasti zaskočit. Překvapeni pak jsou především tam, kde se cítí bezpečně, tedy v krytých přístavech a zátokách.
Na otevřeném moři fouká meltemi svižných 25 uzlů. Blížíte se mezi ostrovy a vítr sílí přes 30. Dobrá, to není nic nezvyklého, v tryskách mezi ostrovy vítr sílí. Za chvíli ale zajedete za ostrov a tam očekáváte klid.
Situace vás ale překvapí. Vítr fouká i v závětří ostrova. Sice zeslábl, ale stále fouká. A do toho chodí poryvy, které si silou nezadají se situací v trysce. Očekávaný klid nepřišel. Plavba je pomalejší, ale facky vás stále drtí s drzostí neurvalce.
Na kotvišti a v přístavu
Nepříjemná situace za plavby, nebezpečná v přístavech i na kotvištích. Mnohé přístavy jsou sice před meltemi kryty vysokými hřbety ostrovů, ale vítr tam chodí v poryvech. Tomu je třeba věnovat pozornost při kotvení.
Protože mooringy v řeckých přístavech obvykle nejsou, stojí se zádí k molu s přídí na kotvě. Všichni dobře víme, že v takovém případě by měla délka vypuštěného kotevního řetězu odpovídat cca 5násobku hloubky. Poryvy větru ale mění pravidla hry. V takovém případě je třeba více jistoty. A jistotu vám dodá více kotevního řetězu.
Dovolí-li to okolnosti, místo v přístavu, hloubka, ostatní jachty atd, vypusťte v místech, kam chodí poryvy, řetězu mnohem více, spusťte kotvu mnohem dále od mola. Použijte sedminásobek, desetinásobek, pokud tomu nic nebrání. Vaše stání bude bezpečnější.
Kde hledat informace
Informace o poryvech větru v přístavech a na kotvištích najdete v pilotu. V tištěném, či elektronickém, to je jedno. Jde jen o to, dopředu parametry přístavu nastudovat a pak se sdílenou zkušeností řídit.
249
Související články
Jak poznat bezpečné kotviště
Jak poznat bezpečné kotviště
Blíží se bouřlivé počasí a potřebujete bezpečné, ale opravdu bezpečné kotviště, kde máte záruku, že se chytnete. Jak takové kotviště vypadá? Co máme vlastně hledat?
Proč se tam všichni tlačí
Proč se tam všichni tlačí
Mykonos, Hvar, Dubrovnik, Hydra, Saint Tropez, či Capri. Místa, kde se budete tlačit s davy ostatních světoobčanů, kteří to také musí vidět. Budete se tlačit, budete platit, strkat do sebe, potit se, omdlévat, stres před přistáním, stres v přístavu, stres při odplují. Proč všichni musíme být zrovna tady, a ne nikde jinde?
Proč je vyvazování zádí na břeh nebezpečné? Alarmující čísla
Proč je vyvazování zádí na břeh nebezpečné? Alarmující čísla
O kolik se zvýší namáhání na kotvu ve chvíli, kdy jsme vyvázáni zádí na břeh a fouká vítr z boku? Jde o velmi překvapivé hodnoty, které by měly být pro každého skippera alarmující.