Meltemi umí nepříjemně překvapit
Silný letní vítr v Egeji dokáže nováčky v oblasti zaskočit. Překvapeni pak jsou především tam, kde se cítí bezpečně, tedy v krytých přístavech a zátokách.
Na otevřeném moři fouká meltemi svižných 25 uzlů. Blížíte se mezi ostrovy a vítr sílí přes 30. Dobrá, to není nic nezvyklého, v tryskách mezi ostrovy vítr sílí. Za chvíli ale zajedete za ostrov a tam očekáváte klid.
Situace vás ale překvapí. Vítr fouká i v závětří ostrova. Sice zeslábl, ale stále fouká. A do toho chodí poryvy, které si silou nezadají se situací v trysce. Očekávaný klid nepřišel. Plavba je pomalejší, ale facky vás stále drtí s drzostí neurvalce.
Na kotvišti a v přístavu
Nepříjemná situace za plavby, nebezpečná v přístavech i na kotvištích. Mnohé přístavy jsou sice před meltemi kryty vysokými hřbety ostrovů, ale vítr tam chodí v poryvech. Tomu je třeba věnovat pozornost při kotvení.
Protože mooringy v řeckých přístavech obvykle nejsou, stojí se zádí k molu s přídí na kotvě. Všichni dobře víme, že v takovém případě by měla délka vypuštěného kotevního řetězu odpovídat cca 5násobku hloubky. Poryvy větru ale mění pravidla hry. V takovém případě je třeba více jistoty. A jistotu vám dodá více kotevního řetězu.
Dovolí-li to okolnosti, místo v přístavu, hloubka, ostatní jachty atd, vypusťte v místech, kam chodí poryvy, řetězu mnohem více, spusťte kotvu mnohem dále od mola. Použijte sedminásobek, desetinásobek, pokud tomu nic nebrání. Vaše stání bude bezpečnější.
Kde hledat informace
Informace o poryvech větru v přístavech a na kotvištích najdete v pilotu. V tištěném, či elektronickém, to je jedno. Jde jen o to, dopředu parametry přístavu nastudovat a pak se sdílenou zkušeností řídit.
907
Související články
Kotevní světlo na vrcholu stěžně?
Kotevní světlo na vrcholu stěžně?
Stojíte-li v zátoce na kotvě, jaké světlo máte rozsvíceno v noci? Je to klasické bílé kruhové kotevní světlo na vrcholku stěžně? Podle COLREGu je to správně. Myslíte však, že je to bezpečné?
Podzimní přeplavby k prodloužení léta
Podzimní přeplavby k prodloužení léta
Malta, Sicílie, Peloponés, Ithaka, Lefkáda, Paxos, Korfu, Itálie, Chorvatsko. Poslední místo. Nebo ze Zadaru na espresso do Itálie a zpět, ale jen za pomoci klasické navigace.
Jak vytáhnout kotvu, když je pod lodí
Jak vytáhnout kotvu, když je pod lodí
Plné kotviště, ráno potřebujete vytáhnout kotvu. Jenomže je pod jinou lodí a posádka nejspíše sedí ne břehu na epressu. Co s tím?