Krásný čelen má i stinné stránky
Moderní cruisingové jachty jsou často vybaveny elegantními čeleny, které vylepšují jejich výkon a posouvají kotevní kování dopředu, aby kotva nebouchala do strmé přídě. Je to užitečné. Má to ale také nevýhody.
Krásný pevný čelen, v něm schované kotevní kování s kotvou. Kotva při spouštění a vytahování nemlátí do přídě. A když je vhodný vítr, vytáhneme na čelenu asymetrický spinaker, nebo plachtu typu Code 0. Když příliš nefouká. V zátoce budeme dříve. Samé výhody? Není to tak docela pravda.
Dlouhá jachta a malé maríny
S místy v marínách je to těžké. Není jich dostatek a mnohé starší přístavy byly postavené v dobách, kdy 10 metrů dlouhá jachta byla luxus. Dnes na stejných místech proti sobě stojí lodě o polovinu delší.
Vyplouvání z takových míst je pro někoho nervy drásajícím zážitkem. Zajíždění zrovna tak. Když navíc svoji jachtu prodloužíte čelenem o více než metr (například nová Wauqiez 55 má čelen dlouhý téměř 1,2 m), vaše pocity to při manévrování nevylepší.
Odhad
Ještě jednou se vrátíme do přístavu, kde bojujete o každý decimetr. Odhadovat od kormidla vzdálenost přídě od škodní události, je nesnadné. Třikrát si myslíte, že tam místo nebylo a bylo ho tam víc než dost. Počtvrté jste odvážnější a zjistíte, že to už bylo příliš odvážné. V takových situacích se hodí pomocník na přídi, který cca ví, co znamená jeden metr. To se bavíme o jachtě bez čelenu.
Na jachtě s čelenem je odhad kormidelníka ještě nespolehlivější. I pomocník na přídi však zde musí zapojovat do hry odhad. Nestojí na čelenu. Klidně 1,5 – 2,0 metry od jeho špice. Jeho odhad je méně přesný.
Fendry
Volný hráč s velkou koulí (fendr tvaru koule, pokud možno co největší) je při přístavních manévrech skvělou pomocí. Když někde hrozí srážka, doběhne a vloží kouli. Obvykle se tím nepříjemná situace vyřeší. Kouli je možné jakžtakž nacpat i před příď.
To ale neplatí o dlouhém čelenu. Zde fendr nevložíte. Kolize čelenem je smutná věc. Navíc je křehký… Stačí málo a škody na obou stranách budou významné.
Zajíždění bokem
Jste-li zvyklí zajíždět bokem k molu na přední chod, může delší čelen sloužit na shazování pomocníků a elektrických sloupků z mola do vody. Stačí špatný odhad. Pokud by bylo molo hodně vysoké, vede nesprávný odhad ke znehodnocení čelenu.
Řešením je samozřejmě zajíždění k molu na zpětný chod. Které ostatně preferuji. Ne každý to ale tak chce.
Nemožnost stání přídí k molu
Ve Skandinávii se často stojí přídí k molu. Máte v kokpitu více soukromí. S dlouhým čelenem je to téměř nemožné.
Odplouvání přes příďový spring
Tlačí-li vás k molu silný vítr a máte-li jachtu s jedním listem kormidla, vyplouváte přeci nejraději přes příďový spring. S dlouhým čelenem a vysokým molem to nemusí být možné.
Závěrem
Čelen je fajn. Zvyšuje výkony jachty a sluší jí. Jak jsme si ale ukázali výše, má i svá negativa. Neznamená to samozřejmě, že je třeba ho hned zavrhnout, ale s negativy je nutné při rozhodování o čelenu, tedy vlastně o jachtě s čelenem, brát v úvahu.
752
Související články
Co se stane ve čtvrtek?
Co se stane ve čtvrtek?
Ve čtvrtek 24. dubna 2025 se něco stane. Tento den je dobré si zapsat do kalendáře. Zvláště pokud jste, a to jste, když čtete Lodní noviny, příznivci jachtingu. Ve čtvrtek…
Jak sami škodíme obrazu jachtingu v médiích
Jak sami škodíme obrazu jachtingu v médiích
Dostat náš závodní jachting do mainstreamových médií není snadné. Mnohdy tomu však házíme klacky pod nohy i my sami. A řešení je na dosah ruky.
Co znamená březnová plavba a co od ní očekávat?
Co znamená březnová plavba a co od ní očekávat?
Nejprve obecně. Na pevnině 16°C a jasná obloha znamenají kraťasy a tričko v kavárně za větrem. Celodenní plavba však bude vyžadovat důkladnější oblečení. Nikoli kraťasy, ale dlouhé kalhoty, fleecová mikina a neprofoukavá bunda. Teprve pak vám bude dobře. A já si pod vrchní vrstvu vezmu ještě lehkou péřovku. Na vodě je chladno, studený vítr a vlhký vzduch. To jsou zesilovače pocitu zimy. Chladné moře také snižuje nad hladinou nejvyšší teploty proti teplotám avizovaným na břehu.