Krásný čelen má i stinné stránky
Moderní cruisingové jachty jsou často vybaveny elegantními čeleny, které vylepšují jejich výkon a posouvají kotevní kování dopředu, aby kotva nebouchala do strmé přídě. Je to užitečné. Má to ale také nevýhody.
Krásný pevný čelen, v něm schované kotevní kování s kotvou. Kotva při spouštění a vytahování nemlátí do přídě. A když je vhodný vítr, vytáhneme na čelenu asymetrický spinaker, nebo plachtu typu Code 0. Když příliš nefouká. V zátoce budeme dříve. Samé výhody? Není to tak docela pravda.
Dlouhá jachta a malé maríny
S místy v marínách je to těžké. Není jich dostatek a mnohé starší přístavy byly postavené v dobách, kdy 10 metrů dlouhá jachta byla luxus. Dnes na stejných místech proti sobě stojí lodě o polovinu delší.
Vyplouvání z takových míst je pro někoho nervy drásajícím zážitkem. Zajíždění zrovna tak. Když navíc svoji jachtu prodloužíte čelenem o více než metr (například nová Wauqiez 55 má čelen dlouhý téměř 1,2 m), vaše pocity to při manévrování nevylepší.
Odhad
Ještě jednou se vrátíme do přístavu, kde bojujete o každý decimetr. Odhadovat od kormidla vzdálenost přídě od škodní události, je nesnadné. Třikrát si myslíte, že tam místo nebylo a bylo ho tam víc než dost. Počtvrté jste odvážnější a zjistíte, že to už bylo příliš odvážné. V takových situacích se hodí pomocník na přídi, který cca ví, co znamená jeden metr. To se bavíme o jachtě bez čelenu.
Na jachtě s čelenem je odhad kormidelníka ještě nespolehlivější. I pomocník na přídi však zde musí zapojovat do hry odhad. Nestojí na čelenu. Klidně 1,5 – 2,0 metry od jeho špice. Jeho odhad je méně přesný.
Fendry
Volný hráč s velkou koulí (fendr tvaru koule, pokud možno co největší) je při přístavních manévrech skvělou pomocí. Když někde hrozí srážka, doběhne a vloží kouli. Obvykle se tím nepříjemná situace vyřeší. Kouli je možné jakžtakž nacpat i před příď.
To ale neplatí o dlouhém čelenu. Zde fendr nevložíte. Kolize čelenem je smutná věc. Navíc je křehký… Stačí málo a škody na obou stranách budou významné.
Zajíždění bokem
Jste-li zvyklí zajíždět bokem k molu na přední chod, může delší čelen sloužit na shazování pomocníků a elektrických sloupků z mola do vody. Stačí špatný odhad. Pokud by bylo molo hodně vysoké, vede nesprávný odhad ke znehodnocení čelenu.
Řešením je samozřejmě zajíždění k molu na zpětný chod. Které ostatně preferuji. Ne každý to ale tak chce.
Nemožnost stání přídí k molu
Ve Skandinávii se často stojí přídí k molu. Máte v kokpitu více soukromí. S dlouhým čelenem je to téměř nemožné.
Odplouvání přes příďový spring
Tlačí-li vás k molu silný vítr a máte-li jachtu s jedním listem kormidla, vyplouváte přeci nejraději přes příďový spring. S dlouhým čelenem a vysokým molem to nemusí být možné.
Závěrem
Čelen je fajn. Zvyšuje výkony jachty a sluší jí. Jak jsme si ale ukázali výše, má i svá negativa. Neznamená to samozřejmě, že je třeba ho hned zavrhnout, ale s negativy je nutné při rozhodování o čelenu, tedy vlastně o jachtě s čelenem, brát v úvahu.
662
Související články
Co znamená březnová plavba a co od ní očekávat?
Co znamená březnová plavba a co od ní očekávat?
Nejprve obecně. Na pevnině 16°C a jasná obloha znamenají kraťasy a tričko v kavárně za větrem. Celodenní plavba však bude vyžadovat důkladnější oblečení. Nikoli kraťasy, ale dlouhé kalhoty, fleecová mikina a neprofoukavá bunda. Teprve pak vám bude dobře. A já si pod vrchní vrstvu vezmu ještě lehkou péřovku. Na vodě je chladno, studený vítr a vlhký vzduch. To jsou zesilovače pocitu zimy. Chladné moře také snižuje nad hladinou nejvyšší teploty proti teplotám avizovaným na břehu.
Elektrolýza a galvanická koroze
Elektrolýza a galvanická koroze
Tyto tiché a nenápadné jevy, které jsou ve slané vodě vždy přítomné, mají velmi negativní vliv na zanořené části plachetnice vyrobené z kovu, zvláště pokud je nijak nechráníme. Přítomny jsou samozřejmě i ve sladké vodě, jen nejsou tak agresivní. Pod vodou nám probíhají dva velmi podobné degradační procesy, ten první se nazývá elektrolýza a ten druhý galvanická koroze.
Skládací fender
Skládací fender
V době inovační, kdy se vše stále mění a zlepšuje, není nouze o nápady, pokusy a chytrá řešení. Jedním z nich může být tzv. POP fender, neboli vyskakovací fender. V německo-rakouské spolupráci vznikl v roce 2021 projekt, který představil kompaktní fender pro menší lodě do maximální hmotnosti 3000 kg včetně posádky.