Kotvení v bouřce
Předpověď slibuje na noc bouřky. V přístavu není místo a vy se musíte spolehnout na kotvu. Jak na to?
V parném létě jsou noční bouřky častým jevem. Pokud předpověď hlásí na noc riziko bouřek, je nejbezpečněji v krytém přístavu na mooringu. Ne vždy ale tuto možnost máme. Co v takovém případě dělat?
Bezpečnost především
V první řadě je třeba si říci, i když se to zřejmě nebude posádce líbit, že přednost má bezpečnost, před krásou lokality. Je-li na výběr nejkrásnější kotviště na světě, do kterého je obtížný vjezd a které navíc není dobře kryté a kryté kotviště s fabrikou v pozadí, tak B je správně. Posádka bude remcat, ale nebavte se s ní o tom. Od toho jste kapitán.
Pozor na stočení větru
Bouřka je vlastně taková rozsahem nevelká tlaková níže. Vítr se při jejím přechodu stáčí. Může začít od jihu a skončit od severu. S tím počítejte při hledání kotviště. Stojíte-li před příchodem bouřky na klidné hladině na závětrné straně ostrova, během pár chvil může být vše jinak a skončíte vlnami vyhozeni na pláž.
Není mnoho kotvišť, které jsou pro takové podmínky vhodné a je možné očekávat, že takové nenajdete. Počítejte ale s tím, že se vítr bude točit, abyste nebyli zaskočeni se spuštěnými kalhotami.
Viditelnost nula
Spustí-li se v bouřce hustý déšť, případně krupobití, viditelnost spadne k nule i ve dne. Lehce pak ztratíte orientaci. V noci počítejte s tím, že vše budete muset řešit poslepu.
Únikový plán
Může se stát, že vámi zvolené kotviště se stane nebezpečným a že bude nutné ho okamžitě opustit. Pro tuto chvíli je třeba mít připravený únikový plán. Pokud je vjezd na kotviště navigačně složitý, je dobré mít při připlouvání zapnutý track na plotteru, abyste při vyplouvání mohli přesně sledovat cestu, kterou jste do zátoky vpluli. Buďte připravení, že jeden bude sedět u mapového plotteru a bude vydávat pokyny a druhý bude podle nich kormidlovat.
Mezi kormidelníkem a navigátorem zřejmě bude nutný další člen posádky, který bude sloužit pro předávání informací. Musí jít o klidného a svéprávného člověka, který je schopen informace spolehlivě replikovat. Ideální je, pokud k nim nepřidává své vlastní názory na krizovou situaci. Uvědomte si, že v bouřce fouká velmi silný vítr, prší a padají kroupy a do toho běží motor na vysoké otáčky a kormidelník má na hlavě kapuci. Nic není slyšet.
Pokud jste neměli zapnutý track na plotteru, když jste připlouvali, připravte si trasu na plotteru pomocí waypointů před příchodem bouřky a dále postupujte stejně, jako v případě zapnutého tracku.
Jak kotvit
Zvolte si co nejlepší hloubku a dno na kotvení. Pokud máte 50 metrů řetězu, na 5 metrech hloubky ho můžete vypustit desetinásobek hloubky, na 10 metrech jen pětinásobek. Vyšší násobek hloubky lépe drží.
Ideální je, pokud není zátoka přeplněna jinými loděmi, protože ty pro vás mohou představovat vážné nebezpečí.
Hrozí-li příchod bouřky, není vhodné stát přídí na kotvě se zádí uvázanou na břehu. Stáčející se vítr v bouřce dříve či později začne vát z boku a v té chvíli je namáhání kotvy větší, než pokud se loď může volně točit na kotvě. Navíc se vám nebude chtít nechat vyvazovací lana na břehu, pokud budete nuceni odjet a budete odjezd co nejdéle odkládat.
Kotvení na dvě kotvy je ošemetná věc. Někdy může pomoci. Dvojici kotev ale s největší pravděpodobností nedokážete vytáhnout v případě, že kotvy nebudou držet. Je zde značné riziko, že kotevní lano namotáte na lodní šroub. Proto raději kotvěte jen na jedné kotvě.
Další možností je použití dvou kotev za sebou. Zde nehrozí namotání lana, ale vytažení druhé kotvy na palubu bude ve tmě a bouřce extrémně náročné.
Kotevní hlídka
Hrozí-li v noci příchod bouřek, není od věci zavést na palubě kotevní hlídky. Kdo má lehké spaní a pozná i ve spánku, když zesílí vítr, tak hlídky nepotřebuje, ale ostatním bych je doporučil.
Kotevní hlídka bude mít připravenu čelovku. Další čelovky mají u sebe klíčoví členové posádky.
Zapnutý kotevní vrátek a navigace
Pokud máte na lodi kotevní vrátek, nevypínejte ho, když stojíte na kotvě. Aby bylo možné kotvu ihned vytáhnout, když je to nutné.
Navigační přístroje při stání na kotvě necháváme také zapnuté. Nikdy nevíte, kdy je budete potřebovat.
Uklizená paluba
Paluba má být v noci uklizená. Ručníky a další drobnosti vám mohou ulétnout, na kutálejících se lahvích si rozbijete hubu a popadané skleničky si zabodáte do nohou. Rozbordelená lana si namotáte na lodní šroub.
Při riziku bouřek má být člun bezpečně uvázaný na palubě.
Když kotva nedrží?
Pokud vám kotva nedrží, máte dvě možnosti. Jste-li ve velké zátoce sami, můžete zkusit znovu zakotvit.
Pokud jste v přeplněné zátoce, kde se utrhlo z kotvy již pět dalších lodí, odplujte. Noc na moři bude nepříjemná, ale neměla by být nebezpečnější, než ve zmatku v zátoce.
6845
Související články
Proč neopouštět jachtu na kotvě
Proč neopouštět jachtu na kotvě
Kotviště u Stromboli je známé. Známé tím, že stojí za starou belu. Špatně drží kotva a není chráněné před vlnami. Ukázalo se to i během naší jarní plavby.
Kotvení na velkých hloubkách
Kotvení na velkých hloubkách
Na jaké hloubce jste ochotni zakotvit s charterovou jachtou? Myslím bezpečně zakotvit. Ve všech ohledech slova bezpečně. Na standardní charterové jachtě s 50 metry kotevního řetězu.
Kolik je třeba kotevního řetězu
Kolik je třeba kotevního řetězu
Na charterových jachtách v Chorvatsku bývá 50 metrů kotevního řetězu. V Řecku je to často 70 metrů. Čím více řetězu, tím lépe drží kotva. Proč tedy nemít 100 metrů?