Kotva, která láme šekly
Hledáte-li moderní kotvu s vynikajícími vlastnostmi pro vaši jachtu, neměli byste při výběrovém řízení zapomenout na novozélandskou Manson Boss. Vzhledem ke své hmotnosti je dost rozměrná, ale pamatujte, že plocha kotvy je důležitá pro její přídržnou sílu.
Nejprve jedna historka z prvních testů kotvy Manson Boss v Aucklandu. Několik testů prováděných remorkérem skončilo na tom, že zátěž nevydržely šekly spojující kotvu s řetězem.
Během prvních testů byla použita 15 kg vážící kotva Manson Boss, 8 mm řetěz a 9,5 mm šekl, který vše spojil. K testu byl použit 90 t remorkér. Když se podařilo dosáhnout tahu kolem 2000 kg, bylo třeba přerušit testy, protože bylo vidět, že spojovací šekly jsou zdeformované.
Byla třeba změna. Na řadu přišel 12 mm řetěz a 16 mm šekly. Remorkér dosáhl tahu 4200 kg a bylo znovu nutné skončit kvůli deformaci šeklů. Ukázalo se, že kotva Manson Boss drží tak dobře, že je problém najít šekly, které její tah vydrží.
Manson Boss
Manson Boss je evolucí kotvy Manson Supreme, která spatřila světlo světa v roce 2003. Boss má některé společné prvky, ale jinými se výrazně liší.
Kotvy Manson používají vedle standardního oka na řetěz na dříku kotvy ještě dlouhou štěrbinu. Ta je určena pro druhy dna, na kterých hrozí nebezpečí zachycení kotvy pod kameny nebo do skály. V případě zaseknutí kotvy je možné ji vytáhnout opačným směrem a uvolnit. U Manson Supreme je toto řešeno dvěma sloty na řetěz, Boss má slot jediný, který může být rozdělen šroubem. Hrozí-li na dně riziko zaseknutí kotvy, dopředu šroub povolíme.
Obě kotvy mají podobnou konstrukci dříku. Je vyroben z vysokopevnostní oceli a tvarován tak, aby dobře seděl v příďovém kování a kotva se snadno vytahovala.
List kotvy má konkávní tvar, podobně jako Manson Supreme, ale tím podobnosti končí. Výhodou konkávního tvaru je, že se stále zarývá hlouběji do dna. Více tahu = větší hloubka. Kotva Boss ale postrádá na rozdíl od Supreme kruhový rám. Tvar a vyvážení Manson Boss zajišťuje, že se kotva i bez rámu obrátí do správné polohy a rychleji se zaryje. Stabilitu ve dně jí pomáhají udržet i winglety v rozích listu kotvy.
Pro rychlé zarytí kotvy do dna je důležité správné vyvážení a ostrý hrot kotvy. Obojí je u hrotu kotvy Boss patrné. Hrot připomíná tvarem šíp a ze spodní strany je připevněn tlustý plát zajišťující vysokou hmotnost hrotu.
Jak jsme se již zmínili na začátku, plocha listu kotvy je v porovnání s konkurenčními výrobky výrazně větší. To se projeví lepšími vlastnostmi především v řidším bahně, kde i při velkém tahu kotva neprokluzuje.
I když jde o novozélandský produkt, kotvu je možné koupit i v Evropě.
5696
Související články
Kotevní světlo na mooringové bóji?
Kotevní světlo na mooringové bóji?
Když jsem před 10 lety začal jezdit do Skotska, tak mě překvapilo, že v podstatě žádná loď na mooringové bóji v noci nesvítí. Byl to zcela odlišný přístup, než se kterým jsem se setkal v jiných mořích (ať již Chorvatsko, Středomoří nebo Karibik) ve valné většině u charterových lodí.
Kotevní světlo na vrcholu stěžně?
Kotevní světlo na vrcholu stěžně?
Stojíte-li v zátoce na kotvě, jaké světlo máte rozsvíceno v noci? Je to klasické bílé kruhové kotevní světlo na vrcholku stěžně? Podle COLREGu je to správně. Myslíte však, že je to bezpečné?
Jak vytáhnout kotvu, když je pod lodí
Jak vytáhnout kotvu, když je pod lodí
Plné kotviště, ráno potřebujete vytáhnout kotvu. Jenomže je pod jinou lodí a posádka nejspíše sedí ne břehu na epressu. Co s tím?