Kotva, která láme šekly
Hledáte-li moderní kotvu s vynikajícími vlastnostmi pro vaši jachtu, neměli byste při výběrovém řízení zapomenout na novozélandskou Manson Boss. Vzhledem ke své hmotnosti je dost rozměrná, ale pamatujte, že plocha kotvy je důležitá pro její přídržnou sílu.
Nejprve jedna historka z prvních testů kotvy Manson Boss v Aucklandu. Několik testů prováděných remorkérem skončilo na tom, že zátěž nevydržely šekly spojující kotvu s řetězem.
Během prvních testů byla použita 15 kg vážící kotva Manson Boss, 8 mm řetěz a 9,5 mm šekl, který vše spojil. K testu byl použit 90 t remorkér. Když se podařilo dosáhnout tahu kolem 2000 kg, bylo třeba přerušit testy, protože bylo vidět, že spojovací šekly jsou zdeformované.
Byla třeba změna. Na řadu přišel 12 mm řetěz a 16 mm šekly. Remorkér dosáhl tahu 4200 kg a bylo znovu nutné skončit kvůli deformaci šeklů. Ukázalo se, že kotva Manson Boss drží tak dobře, že je problém najít šekly, které její tah vydrží.
Manson Boss
Manson Boss je evolucí kotvy Manson Supreme, která spatřila světlo světa v roce 2003. Boss má některé společné prvky, ale jinými se výrazně liší.
Kotvy Manson používají vedle standardního oka na řetěz na dříku kotvy ještě dlouhou štěrbinu. Ta je určena pro druhy dna, na kterých hrozí nebezpečí zachycení kotvy pod kameny nebo do skály. V případě zaseknutí kotvy je možné ji vytáhnout opačným směrem a uvolnit. U Manson Supreme je toto řešeno dvěma sloty na řetěz, Boss má slot jediný, který může být rozdělen šroubem. Hrozí-li na dně riziko zaseknutí kotvy, dopředu šroub povolíme.
Obě kotvy mají podobnou konstrukci dříku. Je vyroben z vysokopevnostní oceli a tvarován tak, aby dobře seděl v příďovém kování a kotva se snadno vytahovala.
List kotvy má konkávní tvar, podobně jako Manson Supreme, ale tím podobnosti končí. Výhodou konkávního tvaru je, že se stále zarývá hlouběji do dna. Více tahu = větší hloubka. Kotva Boss ale postrádá na rozdíl od Supreme kruhový rám. Tvar a vyvážení Manson Boss zajišťuje, že se kotva i bez rámu obrátí do správné polohy a rychleji se zaryje. Stabilitu ve dně jí pomáhají udržet i winglety v rozích listu kotvy.
Pro rychlé zarytí kotvy do dna je důležité správné vyvážení a ostrý hrot kotvy. Obojí je u hrotu kotvy Boss patrné. Hrot připomíná tvarem šíp a ze spodní strany je připevněn tlustý plát zajišťující vysokou hmotnost hrotu.
Jak jsme se již zmínili na začátku, plocha listu kotvy je v porovnání s konkurenčními výrobky výrazně větší. To se projeví lepšími vlastnostmi především v řidším bahně, kde i při velkém tahu kotva neprokluzuje.
I když jde o novozélandský produkt, kotvu je možné koupit i v Evropě.
5407
Související články
Proč neopouštět jachtu na kotvě
Proč neopouštět jachtu na kotvě
Kotviště u Stromboli je známé. Známé tím, že stojí za starou belu. Špatně drží kotva a není chráněné před vlnami. Ukázalo se to i během naší jarní plavby.
Kotvení na velkých hloubkách
Kotvení na velkých hloubkách
Na jaké hloubce jste ochotni zakotvit s charterovou jachtou? Myslím bezpečně zakotvit. Ve všech ohledech slova bezpečně. Na standardní charterové jachtě s 50 metry kotevního řetězu.
Kolik je třeba kotevního řetězu
Kolik je třeba kotevního řetězu
Na charterových jachtách v Chorvatsku bývá 50 metrů kotevního řetězu. V Řecku je to často 70 metrů. Čím více řetězu, tím lépe drží kotva. Proč tedy nemít 100 metrů?