Kolik musí vydržet kotva?
Pojďme se podívat na to, jakou zátěž musí vydržet kotva a s ní samozřejmě i kotevní řetěz, vrátek a veškeré kování. Je na tuto zátěž kování na přídi jachty dimenzované? A je technický stav takový, aby kování vydrželo?
Podívejme se na starší a moderní jachty. Na starších jachtách jsme na přídi našli mohutné příďové kování, které jen lehce přesahovalo před příď jachty. Obvykle bylo navíc dvojité. Bylo dostatečně pevné na to, aby bylo možné na něm skákat, nebo dokonce rovnat hřebíky. Dnes jsou na přídích dlouhá jednoduchá příďová kování. Vypadají subtilně a stoupneme-li si na ně, cítíme pružnost v jejich uchycení. Jsou dostatečné na to, aby vydržely zatížení při kotvení? Jaké vlastně je?
Tabulku, kterou vám představíme, vytvořila americká organizace American Boat and Yacht Council (ABYC)
Délka (m)
|
Šířka (m)
|
Rychlost větru
13 uzlů
|
Rychlost větru
30 uzlů
|
Rychlost větru
44 uzlů
|
Rychlost větru
60 uzlů
|
8
|
2
|
57 kg
|
222 kg
|
445 kg
|
889 kg
|
9
|
3
|
79 kg
|
318 kg
|
635 kg
|
1270 kg
|
11
|
3
|
102 kg
|
408 kg
|
816 kg
|
1633 kg
|
12
|
3
|
136 kg
|
544 kg
|
1089 kg
|
2177 kg
|
15
|
4
|
181 kg
|
726 kg
|
1451 kg
|
2903 kg
|
18
|
5
|
227 kg
|
907 kg
|
1814 kg
|
3629 kg
|
Vidíte tedy, že například při větru o rychlosti 30 uzlů je u 12 metrů dlouhé jachty zatížení na kotvě více než půl tuny. A to je v tabulce použita šířka lodi 3 metry, což rozhodně neodpovídá dnešním parametrům. Bude to tedy výrazně více. Tabulka se navíc vztahuje k tahu na klidné hladině. Ve 30 uzlech větru již mohou být na kotvišti vlny, které vyústí nikoli v kontinuální tah, ale v mnohem silnější nárazy.
Je vaše kotevní kování na podobnou zátěž koncipováno? Je dostatečně masivní? Je dostatečně stabilně uchyceno na přídi?
To jsou otázky, které je třeba si klást. Kotevní kování je jen zřídka před sezónou kontrolováno a jeho selhání může mít velmi vážné následky. Dvojnásob to platí dnes, kdy mají moderní jachty téměř kolmou příď a kování je z toho důvodu velmi dlouhé.
Pokud se chcete vydat na delší plavbu, při které budete stát častěji na kotvě a to i v bouřlivějších podmínkách, zkontrolujte si kotevní kování a položte si otázku, jestli v tabulce uvedené zatížení bez potíží vydrží.
12204
Související články
Proč neopouštět jachtu na kotvě
Proč neopouštět jachtu na kotvě
Kotviště u Stromboli je známé. Známé tím, že stojí za starou belu. Špatně drží kotva a není chráněné před vlnami. Ukázalo se to i během naší jarní plavby.
Kotvení na velkých hloubkách
Kotvení na velkých hloubkách
Na jaké hloubce jste ochotni zakotvit s charterovou jachtou? Myslím bezpečně zakotvit. Ve všech ohledech slova bezpečně. Na standardní charterové jachtě s 50 metry kotevního řetězu.
Kolik je třeba kotevního řetězu
Kolik je třeba kotevního řetězu
Na charterových jachtách v Chorvatsku bývá 50 metrů kotevního řetězu. V Řecku je to často 70 metrů. Čím více řetězu, tím lépe drží kotva. Proč tedy nemít 100 metrů?