Kolik bylo loni nehod na Jadranu
Kolik se stalo za loňský rok nehod na chorvatské straně Jadranu? Kolik bylo kolizí, kolik lodí najelo na mělčinu, kolik se jich potopilo? A jak vypadá nejtragičtější statistika za minulý rok?
Zprávu za loňský rok vydalo chorvatské Ministarstvo mora, prometa í infrastrukture. V porovnání s rokem 2019 pokleslo množství záchranných akcí o 21,5 %. Důvodem byl menší provoz na moři způsobený koronavirem.
MRCC Rijeka koordinovalo za uplynulý rok celkem 480 záchranných akcí. Celkem bylo zachráněno 428 osob, mezi nimi 16 zraněných. Pro 28 osob již přišla pomoc příliš pozdě. V 6 případech šlo o potápěče.
Všechny kapitanáty hlásí proti roku 2019 pokles. Až na Šibenik, kde došlo k nárůstu o 3 případy. Největší počet záchranných operací řešil kapitanát v Zadaru (34,17 %).
Ze záchranných operací jde nejčastěji o rychlý převoz pacientů za lékařskou pomocí. Celkem jde o 36,7 % akci.
Za uplynulý rok není evidován nikdo nezvěstný na moři. Ve 12 případech došlo ke srážce, bylo zaznamenáno 48 případů najetí na mělčinu, 20 plavidel šlo nenávratně ke dnu. V 11 případech šlo o požár na plavidle a 42 případů se týkalo závady na motoru, respektive celém pohonném ústrojí. V některých případech šlo o banalitu, jakou je nedostatek paliva. Nejvíce záchranných operací se týkalo rekreačních plavidel (52 %).
Vidíme-li, co se občas na moři děje, jde vlastně o dobrá čísla.
Foto Daniel Vodička
5143
Související články
Kurzy nejen přístavních manévrů na jaro 2026
Kurzy nejen přístavních manévrů na jaro 2026
Právě jsme vypsali termíny třídenních kurzů přístavních manévrů v Chorvatsku na duben 2026. Jde o kurzy, které odstraní největší slabinu každého jachtaře, tedy zajíždění do přístavu. Vedle dražších kurzů s vlastní kajutou tentokrát vypisujeme kurzy klasické na tříkajutové jachtě.
Do Splitu připluje zítra letadlovka USS Gerald R. Ford
Do Splitu připluje zítra letadlovka USS Gerald R. Ford
Nejmodernější americká letadlová loď na jaderný pohon USS Gerald R. Ford zítra připluje do Splitu.
Z Dubrovníku do Černé Hory
Z Dubrovníku do Černé Hory
Jirka Pacák při plavbě z Šibeniku na Maltu zajel také do Černé Hory, respektive do Boky Kotorské. Jak vypadala úřední mašinérie při plavbě mimo Evropskou unii?