Kolik bylo loni nehod na Jadranu
Kolik se stalo za loňský rok nehod na chorvatské straně Jadranu? Kolik bylo kolizí, kolik lodí najelo na mělčinu, kolik se jich potopilo? A jak vypadá nejtragičtější statistika za minulý rok?
Zprávu za loňský rok vydalo chorvatské Ministarstvo mora, prometa í infrastrukture. V porovnání s rokem 2019 pokleslo množství záchranných akcí o 21,5 %. Důvodem byl menší provoz na moři způsobený koronavirem.
MRCC Rijeka koordinovalo za uplynulý rok celkem 480 záchranných akcí. Celkem bylo zachráněno 428 osob, mezi nimi 16 zraněných. Pro 28 osob již přišla pomoc příliš pozdě. V 6 případech šlo o potápěče.
Všechny kapitanáty hlásí proti roku 2019 pokles. Až na Šibenik, kde došlo k nárůstu o 3 případy. Největší počet záchranných operací řešil kapitanát v Zadaru (34,17 %).
Ze záchranných operací jde nejčastěji o rychlý převoz pacientů za lékařskou pomocí. Celkem jde o 36,7 % akci.
Za uplynulý rok není evidován nikdo nezvěstný na moři. Ve 12 případech došlo ke srážce, bylo zaznamenáno 48 případů najetí na mělčinu, 20 plavidel šlo nenávratně ke dnu. V 11 případech šlo o požár na plavidle a 42 případů se týkalo závady na motoru, respektive celém pohonném ústrojí. V některých případech šlo o banalitu, jakou je nedostatek paliva. Nejvíce záchranných operací se týkalo rekreačních plavidel (52 %).
Vidíme-li, co se občas na moři děje, jde vlastně o dobrá čísla.
Foto Daniel Vodička
4616
Související články
Ztroskotání trajektu na Premudě
Ztroskotání trajektu na Premudě
V pátek v 1820 ztroskotal trajekt Princ Zadra u ostrova Premuda. Podle svědků najel plnou rychlostí na útes Bračići na dohled od přístavu Krijal. Na palubě bylo 72 pasažérů. Druhý den šel ke dnu. Na potápěčské mapě Jadranu přibyl nový vrak.
Potopení Bayesian. Chyba posádky, nebo loděnice?
Potopení Bayesian. Chyba posádky, nebo loděnice?
Superjachta Bayesian dlouhá 56 metrů se potopila během pár minut 19. srpna u pobřeží Sicílie. Sedm osob při nehodě zemřelo. Výrobce lodi Perini Navi od počátku hlučně svaloval vinu na profesionální posádku. Objevují se ale podezření, že by italská loděnice mohla být potrefenou husou.
Když se nechce domů…
Když se nechce domů…
Listopad v Praze. Ranní mrazíky, mlha, nízká oblačnost, šedivé dny. A tma. Přílišná porce tmy pro život po padesátce. Nebo raději slunce od úsvitu do soumraku, teploty nad 20 a jachting bez konkrétních cílů?