Uvolněné místo na kurzu nouzových situací na jachtě od soboty čtvrtek 17. října 2024 Uvolněné místo na kurzu nouzových situací na jachtě od soboty Stojíte na kotvě na 10 metrech hloubky a vrátek vypoví službu. Jak kotvu vytáhnout? Umíte na vlnách předat vlečné lano na druhou jachtu? Zajet na bóji nebo na kotvu na plachty? Zkoušeli jste kormidlovat nouzovou pákou? Umíte nouzově opravit plachtu? Pracovat na stěžni?
Proč nerefuji genu? Proč nerefuji genu? čtvrtek 17. října 2024 Vítr sílí, jachty kolem refují, ale na naší lodi je stále venku celá gena. Proč nechávat genu do poslední chvíle venku celou a proč raději refovat hlavní plachtu?
Pacákův trojobal Pacákův trojobal středa 16. října 2024 Dnes tu pro vás máme další z inovací zkušeného Jirky Pacáka. Jmenuje se Pacákův trojobal a jde o úpravu fendrů tak, aby posloužily i v místech, kde jsou třeba větší fendry než ty, které...
1000 mil plavba do Řecka a zpět 1000 mil plavba do Řecka a zpět středa 16. října 2024 V pondělí se na plavbu ze Šibeniku do Řecka a zpět vydala posádka Lodních novin vedená Petrem Juránkem. Cílem je uplout během 14 dnů 1000 mil a získat tak pořádný základ nezbytné praxe pro zisk...
Když díru do žluťáků udělá hřebík Když díru do žluťáků udělá hřebík úterý 15. října 2024 Starší charterová jachta s teakem v kokpitu a vy vyrážíte na plavbu s novými žluťáky za pár desítek tisíc. Koncem týdne prší a vy zjišťujete, že do kalhot vám teče. Hrůza, za ty...
Jak daleko je obzor? Jak daleko je obzor? úterý 15. října 2024 Víte, že ostrov je vysoký 100 metrů. Z jaké vzdálenosti ho můžete zahlédnout? Zkuste tipnout 10, 20, 30 mil?
Jak se nepluje podél kubánského pobřeží (2. díl) Jak se nepluje podél kubánského pobřeží (2. díl) pondělí 14. října 2024 V pátek jsme skončili plavbu podél kubánského pobřeží u Punta Frances na jihozápadě Isla de la Juventud. Před námi bylo nedorozumění v maríně Siguanea, vyjednávání s úřady a shánění...
Bludiště Bludiště pondělí 14. října 2024 Viděli jste někdy kardinální značení? Na to někteří odpovědí otázkou: „Co to je?“ Jsou místa, kde jsou bóje kardinálního značení výjimkou. Na druhou stranu jsou i labyrinty, kde rozlišení žluté a černé je jedinou cestou k cíli.
Jak se nepluje podél kubánského pobřeží (v devětadevadesátém) Jak se nepluje podél kubánského pobřeží (v devětadevadesátém) pátek 11. října 2024 V dubnu 99. roku jsem s posádkou vyplul z Kajmanských ostrovů na Kubu na Cayo Largo. Odtud pak na západ až na Isla de la Juventud do Siguaney, Nueva Gerony a zpět. Plavba to byla zajímavá, plná nových zkušeností, dobrodružství a zmatků. Kuba tehdy bojovala s hladem po rozpadu...
Nápad na podzimní plavbu Nápad na podzimní plavbu pátek 11. října 2024 Podzimní plavby obvykle končí během října. Pokud se někdo nevydá až za hranice Středomoří. Na jihu Evropy však jsou i místa, kde je i v listopadu hodně hezky. Navíc bez turistů. Jedním z takových míst je jachtaři opomíjená Kréta.
Co udělá vítr u pobřeží Co udělá vítr u pobřeží pátek 11. října 2024 Blížíte se na plachetnici k pobřeží. Víte, jak se bude u pevniny měnit vítr? Odkud půjde? Více zprava? Zleva?
Proč jsou springy důležitější než vyvazovací lana? Proč jsou springy důležitější než vyvazovací lana? čtvrtek 10. října 2024 Stojíme-li s jachtou bokem k molu, jsou springy důležité pro stabilizaci jachty. V některých situacích jsou to právě springy, které jsou pro bezpečné stání nejdůležitější.
Když v přístavu nemusí být bezpečno Když v přístavu nemusí být bezpečno čtvrtek 10. října 2024 Přístav znamená bezpečí. Nebo se to může zdát. Jsou ale situace, kdy má stání v přístavu k bezpečí daleko. Trhají se lana, jachty poletují jak korkové zátky. Stačí se podívat na video.
Poslední divoké jugo před krásným týdnem na Jadranu Poslední divoké jugo před krásným týdnem na Jadranu čtvrtek 10. října 2024 Turisticky neatraktivní počasí posledního měsíce muselo jednou skončit. Dnes se vyfouká poslední divoké jugo a do Chorvatska přijde babí léta. Chcete-li ještě na loď, od soboty bude určitě pár lodí volných.
Nezapomínejte na výtahy plachet Nezapomínejte na výtahy plachet středa 9. října 2024 Nejvíce jachtařů se vydává na své plavby na charterových lodích. Úroveň přípravy jachet bývá různá, co se týče jízdních vlastností na plachty, pak spíše horší. Pokud tedy chceme, aby „polotovar“ dobře fungoval, je třeba si ho „dodělat“.