Kde udělali soudruzi chybu?
Řadící a plynová páka bývá na plachetnicích obvykle umístěna naprosto intuitivně. Neutrál nahoru, dopředu je dopředu a zpět je zpět. Zde se soudruzi rozhodli pro inovaci.
Na této sedmatřicítce je subtilní kormidelní sloupek. Pokud by šaltpáka byla umístěna tradičně, při zpátečce by lezla do kormidla. Proto ji inženýři pootočili o 90°. Neutrál je vodorovně vpřed, při plavbě vpřed jí musíte nasměrovat ke středu země a při zpátečce do nebes.
Není to docela intuitivní a v krizových situacích v přístavech může snadno dojít k omylu. Ale dobrá, uznávám, že se na to dá zvyknout.
Je zde ale ještě jeden detail. Plujete na motor a potřebujete otevřít batystu. Ouha, nelze to. Šaltpáka překáží. Máte tedy dvě možnosti. Buď při otvírání pojedete na plný plyn vpřed, nebo budete naopak stejně rychle couvat.
Není to neřešitelné, ne to není. Dejte si ale pozor, abyste nenechali vytahování fendrů až na poslední chvíli do přístavu.
3467
Související články
Řadící páka na charterové jachtě
Řadící páka na charterové jachtě
Podívejte se, jak vypadá řadící páka na jachtě, která je v charteru. Jedná se o Bavarii 46 z roku 2014. Zkuste si tipnout, ve které zemi je tato jachta provozována.
Elektronický plyn na lodi
Elektronický plyn na lodi
Místo bowdenů mezi řadící pákou a motorem jen elektronika. Elegantní, moderní, snadno instalovatelné. Ale elektronické. A to může být a je zdroj potíží.
Proč měnit při výměně motoru šaltpáku
Proč měnit při výměně motoru šaltpáku
Na jachtě Christine, na které děláme v Praze kurzy přístavních manévrů, jsme po loňských technických problémech vyměnili motor. Po prvních hodinách na vodě jsme zjistili, že musíme vyměnit i řadící páku, i když fungovala bezchybně.