Katamaran ano, či ne? Tipy pro začátečníky 4
Další rozdíl mezi katamaranem a jednotrupou lodí najdeme v kotvení. na rozdíl od jednotrupé jachty, klde je kotva a kotevní vrátek na přídi, je na na katamaranech obvykle vrátek před stěžněm mezi plováky. Proto je třeba kotevní řetěz při kotvení fixovat lanem na obě přídě plováků.
Kotvení
Jeden z dalších rozdílů mezi monohullem a multihullem spočívá v tom, že se nekotví jen na řetězu, což je obvyklé u jednotrupých lodí. Zatímco na jednotrupých lodích je možné po vypuštění kotevního řetězu odlehčit kotevnímu vrátku tím, že řetěz nastavíme lanem nazvaným snubber a to uvážeme na přídi na vazák, u katamaranu je to nutnost. Nejde jen o odlehčení vrátku, ale především o stabilizaci katamaranu na kotvě.
Důvodem je to, aby katamaran byl vyvázán "trojúhelníkově" na obě přídě, a tak stabilizován, protože katamarany při kotvení více podléhají splouvání s větrem kvůli relativně malé ploše laterálu ve vodě, vysoké nástavbě a nižší hmotnosti. Díky použití snubberu na obě přídě katamaran v zátoce kotví mnohem klidněji. Mělo by se tak kotvit vždy, a to i při krátké zastávce v zátoce. Pokud zůstáváte přes noc, je to nutnost. Pokud míříte do zátoky, kde je přeplněno, nebo jsou břehy velmi blízko, měli byste si dobře rozmyslet, zda je tam pro katamaran dost místa. Musíte prostě počítat s trochu větším prostorem kolem sebe než u monohullu.
Odplouvání od mola proti větru
Další z výhod katamaranu je to, že dvojice motorů usnadňuje odjezd od mola, pokud vítr vane ke břehu. To, co na monohulu děláte na sílu s pomocí springu, děláte na katamaranu dvojicí motorů mnohem snadněji. Pomocí dvou strojů můžete katamaran snadno odpoutat od nábřežní zdi, přičemž ale stále platí nutnost maximální obezřetnosti zejména na přídi, kterou je třeba opatřit masivními fendry.
Dinghy
Výhoda katamaranů v přemíře prostoru zahrnuje také fakt, že je kam pohodlně uložit pomocný člun. Většinou to obstará dvojice jeřábků na zádi, takže odpadá potřeba neustálého přenášení na přední palubu či sundavání motoru. A výhoda ve velikosti platí rovněž i pro samotný člun, takže máte solidní dinghy s pevným plastovým dnem a větším motorem, klidně o výkonu 15 koní. Důležité je člun za plavby přitáhnout, aby "neplandal" a nenarážel do trupu či do samotného jeřábu, případně se "nemáchal" ve vodě při plavbě ve větších vlnách.
Samozřejmě je třeba na člun pamatovat při kotvení u nábřeží či jiných bytelných částí pevniny. V případě potřeby se dá člun "uklidit" při kotvení mezi trupy, nebo vytáhnout rovnou na palubu.
1843
Související články
Proč být na kotvě označen
Proč být na kotvě označen
Může se vám snadno stát, že zjistíte, že absence černé koule při kotvení byla vaše největší chyba. A můžete si tisíckrát říkat, že ostatní ji nemají také vyvěšenu.
Dvojice jachtařů nezvěstná, pravděpodobně mrtvá
Dvojice jachtařů nezvěstná, pravděpodobně mrtvá
Policie dvou karibských států Sv.Vincent a Grenada vyšetřuje zmizení dvojice amerických jachtařů, kteří byli pravděpodobně zabiti trojicí uprchlých zločinců na Grenadě.
Fountaine Pajot Thira 80
Fountaine Pajot Thira 80
Společnost Fountaine Pajot, přední výrobce luxusních katamaranů, nedávno představila svou novou vlajkovou loď Thira 80. S novinkou vstupuje Fountaine Pajot do světa superjachet s revolučním designem a technologii, která slibuje kombinaci luxusu, výkonu a udržitelnosti.