Kapitánský kurz za 3 dny, 2 dny, 1 den?
Jaký chcete kapitánský kurz? Rychlý, krátký, levný, jednoduchý, nenáročný? Nebo raději takový, ze kterého odejdete s tím, že jste si toho hodně vyzkoušeli, mnohé situace jste zažili a do přístavu jste zajížděli do zblbnutí?
Pro část těch, kteří se vydávají za ziskem kapitánského průkazu, je nejdůležitější samotný papír, který na konci získají. Papír s kulatým razítkem bezcenný bez znalostí a dovedností. Jsou přesvědčeni, že moře jsou Slapy a oni sami nezranitelní a více než dostatečně dobří.
Protože je těžké přesvědčit takové jachtaře o potřebě znalostí a dovedností, zkusíme jen jeden argument, který by je měl přimět k zamyšlení: Představte si, že jste se na moři dostali do špatného počasí. Nevíte, jak situaci správně řešit. A vedle vás je vaše vyděšená žena a dítě, které na vás hledí se směsí strachu a důvěry v očích. Jenomže vy nevíte…
Možná vás taková představa přiměje k zamyšlení nad tím, jestli je pro vás důležitý orazítkovaný papír, nebo dovednosti.
Kurz za 3 dny?
Proč píšeme o takových samozřejmostech? Důvodem je nešvar, který se nám rozmáhá v naší krajině pod horou Říp. Jsou to rychlokurzy námořního jachtingu. Slyšel jsem, že kurz jachtingu již není třeba dělat týden, jak bylo dříve běžné, ale že 3 dny jsou už dostatečné.
Doba se nám zrychluje, tak už není nutné se na moři trápit tolik dnů. Šup do Chorvatska, vyplout, párkrát zajet do přístavu, vytáhnout plachty, zakotvit, vyvázat se na bóji a je to doma. Máte kurz, praktickou zkoušku, dostanete papír a jste plnohodnotným kapitánem. Teď už jen naložit rodinu a tradááá na moře.
Jde to zvládnout?
Jsou 3 dny dostatečné na kvalitní kurz námořního jachtingu? Myslím, že nejsou. Probíhá-li kurz týden, mají jeho absolventi možnost, zažít na moři mnohé. Každý den si zkouší to nejnáročnější, což je zajíždění do přístavu. Na konci týdne tak mají šanci získat obstojnou jistotu.
Pojďme na chvíli počítat. Na lodi je 5 absolventů kurzu. Každé zajetí do přístavu s přípravou a vysvětlením chyb na závěr zabere cca 3 minuty. Jachta zajíždí zádí k molu za bezvětří. Ideálně alespoň 10 krát každý účastník kurzu. To máme 30 minut každý z pěti účastníků, všichni dohromady 2,5 hodiny. To je jeden den. Další den je dobré vše vyzkoušet v bočním větru. Následně v bočním větru se stabilizací lodi na návětrném laně, také je třeba si vyzkoušet celý manévr s vyvázáním lodi na mooring.
Ale to není vše. Je třeba se naučit zajíždění bokem k molu, vyzkoušet si odplouvání s příďovým springem, se záďovým springem. Zapomněli jsme zajíždění na bóji a možná další manévry. Je toho dost, že? Počítáte stále ještě potřebný čas?
A to jsme se nebavili o manévrech na plachty, o kotvení, manévru MOB, o vázání uzlů, názvosloví lodi a kdovíco ještě.
Je toho dost, že? Dá se to vše zvládnout za tři dny s naloděním a vyloděním z lodě?
Možná je možné toto vše stihnout, ale rozhodně není možné si vše ani trochu zažít.
Tři dny na praktický kurz jachtingu nejsou dost. V takovém případě nejde organizátorovi kurzu o to, aby absolventy naučil ovládat loď a aby skončili s tím, že něco dovedou, ale jde mu o něco jiného.
Nebezpeční sobě i jiným
Výsledkem je, že po moři popluje stále více lidí bez znalostí, bez dovedností, bez pokory. Po moři popluje stále více těch, kteří budou nebezpeční pro sebe i své okolí. A k tomu si pod sáling hrdě vyvěsí českou vlajku. To je to, co chceme?
Podívejte se na doporučení MDČR k výcviku jachtařů. Aby bylo jasné, co na kurzu má být probráno. (str. 9 - 11)
9242
Související články
Poslední místo na kurzu přístavních manévrů
Poslední místo na kurzu přístavních manévrů
Na třídenních kurzech přístavních manévrů v Chorvatsku máme poslední volné místo. Kurz začíná již za týden. Pro letošní rok poslední šance na zlepšení se.
Kurzy na kapitánské průkazy C a B. Teorie a praxe
Kurzy na kapitánské průkazy C a B. Teorie a praxe
V listopadu pořádáme teoretické kapitánské kurzy. Ve dnech 21. - 23. proběhne v Praze na Císařské louce přípravný teoretický kurz na průkaz C. Ve stejných dnech na Zbraslavi to bude teoretický kurz na průkaz B. Jde o třídenní kurzy určené jen pro 12 účastníků (kurz C) a pro 8 účastníků (kurz B). Nízký počet účastníků proto, abychom se vám mohli dostatečně věnovat v případě jakýchkoli neporozumění vykládanému tématu. Na našich praktických kurzech na jaře pak bude mít každý účastník vlastní kajutu.
Poslední místo na kurzu servisu a údržby lodního motoru
Poslední místo na kurzu servisu a údržby lodního motoru
Již zítra od 17:00 proběhne v Praze kurz servisu a údržby lodního dieselového motoru. Kurz povede jako vždy vynikající instruktor Vojta Sládeček. Máme poslední volné místo.