JPK 10.80 - S Fastnetem v kapse
Poslední dva ročníky Rolex Fastnet Race se staly kořistí u nás neznámých jachet JPK. Za vítězstvím stojí v první řadě vynikající výkony posádek, samozřejmě, ale také výjimečné lodě. Co je na JPK 10.80 tak jiné, pro nás vyzkoušel Milan Koláček.
Loděnici JPK najdeme vedle Lorientu v Larmor Plage. Tedy na dohled základně, ve které sídlí celá řada nejlepších světových offshore týmů. Jde o malou loděnici, která ročně vyrobí jen do 20 lodí. V porovnání s velkými značkami jako je Jeanneau či Bénéteau to jsou zanedbatelná čísla. Malá čísla ale znamenají svobodu v optimalizaci lodi. Zatímco velké loděnice musí stále hledat směr, kterým se ubírá jejich průměrný zákazník, menší podniky mohou vyrábět s menšími kompromisy. A na lodích je to vidět. JPK vyrábí jachty pro zkušené jachtaře, kteří chtějí vyhrávat. Nejde o jejich první lodě. Hledají jachtu, která je vhodná jak pro shorthanded jachting, tak i pro plavbu s plnou posádkou. A pokud již ze závodního kolotoče vystoupili, potom chtějí rychlou a snadno ovladatelnou cruisingovou loď. Také tomuto zadání JPK 10.80 vyhovuje.
Co stojí za úspěchem
Pojďme se podívat, kde se vzal úspěch těchto jachet na závodním poli. Letos v Rolex Fastnet Race zvítězila JPK 10.80 v handicapu IRC. Zvítězila tedy celkově. A nejen to. Na druhém místě byla také 10.80 a 3. a 5. místo patřilo JPK 10.10. Ze 356 startujících! To už je úspěch jako hrom! Nebyl přitom první. V minulém ročníku to byly JPK 10.10, které obsadily první dvě místa, a v první desítce jich bylo hned pět. První velký úspěch loděnice přišel také na Fastnetu. V roce 2007 zvítězila JPK 960 ve své třídě.
Jde o jezdivé jachty, které jsou pečlivě navrženy s ohledem na handicapy. Hlavní úspěchy zatím lodě, které najdeme především na Atlantiku, slavily v handicapu IRC. Jejich výsledky ale nejsou vynikající jen po přepočtu časů, jachty jsou také velmi rychlé. Například nová FC 38, která je spíše turistickou, než závodní lodí, dokázala být za 6 dnů z Azor ve Francii. Dosáhla maximální rychlosti 22,4 uzlu a překonávala hranici 240 mil za den.
Pro shorthanded jachting
Ohromnou výhodou těchto jachet je snadná ovladatelnost. Majitel loděnice Jean-Pierre Kelbert se na jedné ze svých lodí účastnil sólo regaty přes Atlantik Transquadra. V polovině Atlantiku si při sestupu ze stěžně poranil kotník a zlomil žebra. Po zbytek závodu byl za kormidlem minimálně. Jachta plula v 90 % času na autopilota. I tak byl na stěžni spinaker až do 35 uzlů větru. To dokazuje skvělé chování jachty.
Výroba
Vraťme se zpět do loděnice. Všechny části lodi jsou vyráběny vakuovou infuzí při použití vinylesterové pryskyřice. Díky této technologii je zajištěna minimální hmotnost trupu, množství pryskyřice v laminátu je přesně limitované. Jádro sendviče tvoří herex a balsa. Balza v místech kování a tam, kde je potřeba vyšší hustota jádra. Tkanina je při výrobě pečlivě rozložena ve směrech, ve kterých je třeba, aby přenášela napětí. To přináší trupu velkou tuhost a úsporu hmotnosti proti jiným sériově vyráběným lodím.
Vnitřní struktura trupu je vyráběna jako jeden celek také vakuovou infuzí. Následně je vlepena do již hotového trupu lodi, který stále zůstává ve formě. Tímto způsobem se dosahuje vysoké tuhosti konstrukce a přesného tvaru trupu jachty. To jsou základní předpoklady pro to, aby loď byla rychlá nejen po větru ale také při křižování. Vysoká tuhost trupu při stoupačce na vlnách brání vrzání nábytku v interiéru jachty. Vrzání je typické pro mnohé sériově vyráběné jachty.
Vakuová infuze je použita i při výrobě paluby. Minimalizace hmotnosti na palubě má kladný vliv na snížení těžiště lodi. Z formy je jachta vytažena až po nalepení paluby na spodní část trupu. Pracná a nákladná technologie výroby se projeví ve chvíli, kdy je hotová loď zvážena. Celková hmotnost jachty je výrazně nižší, než je tomu u konkurence.
Ocelový kýl je rovný bez torpéda. Olověná zátěž je rozdělena do tří ložisek umístěných v kýlu. Dlouhá báze kýlu, v porovnání s kýlem jiných moderních závodních jachet, je vynikající pro bezpečnost jachty. Velká plocha uchycení kýlu dokáže odolat i případnému najetí na mělčinu ve vyšší rychlosti. A znovu je možné upozornit na vysokou tuhost celé konstrukce lodi, která se týká i napojení kýlu. Výhodou použitého kýlu je také větší směrová stabilita jachty, která usnadňuje její vedení. Kýl má sice nižší vyvažovací moment, ale to je kompenzováno závodním karbonovým stěžněm a lehkou takeláží. Jen pro zajímavost, hmotnost kýlu je 45 % hmotnosti celé lodě.
Karbonový stěžeň
Všechny lodě jsou již v základu dodávány s karbonovým stěžněm AXXON což přispívá ke zlepšení stability. Volba kvalitnějšího a lehčího stěžně oproti slabšímu rozložení váhy v kýlu je vhodně zvolený kompromis, který je výhodnější při přepočtech časů v handicapu. Jachta je velmi rychlá, přitom není v handicapu příliš penalizována. Závodní výsledky ukazují, že je to správná volba.
A rychle do skluzu…
Trup jachty je na přídi poměrně objemný, na zádi široký. Zalomení na zádi přitom pomáhá udržet úzkou vodorysku. Rychlé rozšíření nad vodoryskou dodává vysokou tvarovou stabilitu a tedy i velký výkon. Plochá zadní část trupu je ideální pro přechod do skluzu. Lehký cruiser-racer nemá s přechodem z vody do skluzu problémy a posádka si tak může často užít to, co je na jiných podobných jachtách spíše raritou.
JPK 10.80 má dvojici poměrně krátkých kormidel, která zaručují dobrou ovladatelnost lodi ve skluzu a v náročnějších povětrnostních podmínkách. Jachta je velice dobře ovladatelná jak na vodě, tak i v maríně při manévrování. Poloměr otáčení je velice malý a loď perfektně poslouchá. Ti z majitelů, kteří preferují spíše inshore karusely, se mohou rozhodnout pro jediné kormidlo.
Paluba a kokpit
Na palubě testované jachty byly použity moderní textilní stopery a vinšny a kování Harken. Uspořádání kokpitu je vhodné pro shorthanded závody, tak i pro inshore kolem bójí s plnou posádkou. Dvojice kormidel je spřažena do jediné kormidelní páky, která je vybavena teleskopickou výsuvnou pínou. Díky ní může kormidelník pohodlně a přesně vést jachtu i ve vlnách a ve skluzu. Kormidelní mechanizmus je při pohledu pod palubu dostatečně robustní na to, aby bez potíží přečkal i lety po vlnách na hraně 20 uzlů. Spojení mezi dvojicí kormidel je regulovatelné tak, aby se mohla měnit souběžnost kormidel v závislosti na rychlosti lodi. Na lodi je instalovaná elektronika NKE, kterou používá většina francouzských sólových jachtařů, s hydraulickým autopilotem.
Vstup do podpalubí byl na testované jachtě krytý podobně, jako na závodních lodích Volvo Ocean Race. Voda, která jde ve vysoké rychlosti přes palubu, se nedostane do podpalubí. Stejně jako na čistě závodních lodích. Jedinou nevýhodou krytu je, že je buď namontovaný, nebo nikoli. To sice zaručuje naprostou vodotěsnost, ale překáží. Pokud by byl posuvný, bylo by to dokonalé.
Jachta je vybavena na použití asymetrického spinakeru s vysouvacím čelenem na přídi, nebo spinakeru klasického.
Ovládání otěžového vozíku má kormidelník při ruce, stejně tak jako rychlou i zpřevodovanou otěž hlavní plachty. Ústí na malém sloupku uprostřed kokpitu před kormidelní pákou. Na obou stranách kokpitu mají kormidelník a trimer opěrky na nohy pro plavbu v náklonu. Umístění vinšen je takové, aby se k nim trimer pohodlně dostal a mohl se zapřít, aniž by musel klečet na sedácích kokpitu. Tvar nástavby připomíná trochu speciál Class 40 MACH 40. Výhodou je možnost vidět z podpalubí dopředu a na plachty. Jre znát, že je jachta promýšlena s ohledem na sólové jachtaře. Úložné prostory jsou pouze v zádi lodi pod kokpitem, kde je místo pro ostrůvek a k systému kormidel. Po stranách je místo, kam je možné dát fendry a lana.
Na závěr se ještě podíváme na ovládání trimování geny. Na JPK nenajdete klasické podélné kolejnice otěžového vozíku. Jsou těžkéa málo pružné. Na lodi je vše řešeno stejně, jako na závodních jachtách Class 40 či IMOCA. Otěž tedy prochází antalovým kroužkem, který je ovládán ve všech směrech. Tedy 3D ovládání. Nic lepšího dnes není.
V podpalubí
Rozvržení interiéru je klasické s centrálně umístěným stolkem v salonu. Navigační stůl je při cestě do podpalubí vpravo, kuchyně vlevo. Stůl uprostřed salonu je možné demontovat a získat více místa při závodech. Jachta již má za sebou jak inshore regaty, tak i dlouhé offshore závody přes Atlantik. Stojná výška je v salonu 192 cm.
Na zádi je jen jedna kajuta, místo druhé je prostor pro uložení plachet a dalšího vybavení lodi. Dále se zde počítá s místem pro mokré věci, je zde přístup k motoru a elektronice. Do tohoto skladu se dostanete přes záchod a sprchu. Provedení je velice jednoduché a s důrazem na minimální hmotnost. Přitom je zde vše potřebné i pro turistické plavby. Namísto dřeva je vše vyrobeno z lehkého sendviče. Lůžka v salonu po vybavení lee cloth slouží ke spaní na návětrném boku. Turistický jachtař tu pro své plavby najde vše potřebné, ale ani o trochu více. Pokud turistika, tak spartánská. To je ale přesně to, co hledá závodník. Nechce nic zbytečného.
Výkony za plavby
Jachtu jsme testovali ve větru 14 – 19 uzlů. Při ostré stoupačce se rychlost vyšplhala na 7,1 uzlu. Po odpadnutí na bočák jsme měli stabilně přes 9 uzlů. Stačí vytáhnout genaker a ještě trochu odpadnout a log hravě překoná 11 uzlů. Ovládání jachty je snadné a to i pro sólového jachtaře. Jachta výborně poslouchá a pocit za kormidlem je podobný, jako na čistě závodním Figaru.
Při manévrování na motor v přístavech jachta poslouchá, jak je třeba. Na 1800 otáček se cestovní rychlost pohybovala kolem 5,8 uzlu, maximální rychlost na motor přesáhla 7,8 uzlu. Motor je na klasických cruisingových jachtách lépe odhlučněn, ale jsme na sportovní raketě a to k ní patří.
Závěr
JPK prodává lodě zkušeným jachtařům, často bývalým závodníkům, kteří vědí, co chtějí. Pro své turistické plavby se spokojí s menším pohodlím. Zde dovedou ustoupit. Kde však kompromisy nesnesou, to je výkon lodi. Podívejte se například na hmotnosti a balast u podobně velkých cruiser-racerů. JPK 10.80 je téměř bez konkurence. K tomu přidejte vynikající vyladění pro handicap a máte jachtu, se kterou máte velmi slušnou pravděpodobnost vítězit.
JPK 10.80 není pro každého. Pokud ale chcete závodit a to i shorthanded, pak o ní uvažujte.
Technické parametry
Délka lodi 10.80 m
Délka na vodorysce 9,40 m
Šířka 3,65 m
Ponor 2,20 m
Výtlak 4750 kg
Balast 2150 kg
Výkon motoru 18 HP
Nádrž na naftu 75 l
Nádrž na vodu 120 l
Plocha plachet proti větru 73 m2
Plocha hlavní plachty 40 m2
Plocha geny 33 m2
Spinaker 105 m2
Asymetrický spinaker 120 m2
Design J. Valer
Cena 159 000 EUR bez DPH
www.jpk.fr
7795
Související články
Když nechce naskočit motor (1. díl)
Když nechce naskočit motor (1. díl)
Během závodu Rolex Middle Sea Race mi v 07:30 vyzváněl videohovor od kamaráda Milana Tomka přímo z paluby jachty Marina 21 (First 36). Spolu s Milanem Koláčkem řešili problém s nefunkčním motorem a s tím spojeným nedostatkem elektrické energie na palubě.
Přednášky na stánku Lodních novin (úprava programu)
Přednášky na stánku Lodních novin (úprava programu)
Od pátku do neděle proběhne v Praze v Letňanech další ročník výstavy For Boat. Na našem stánku budou pro vás stejně jako v minulých letech připraveny více, či méně odborné přednášky. Sobotní program bude upraven.
Jak se trimují foily a kýl na jachtě IMOCA?
Jak se trimují foily a kýl na jachtě IMOCA?
Ve druhém dílu rozhovoru s Milanem Koláčkem se podíváme na to, jak se nastavují foily a jaký to má vliv na let jachty, dozvíme se, co to je tilt kýlu, kolik času závodníci naspí při Fastnetu a samozřejmě také něco o Milanových plánech do budoucna.