Je možné takto kotvit?
Ve facebookové skupině Lodních novin se objevil dotaz, který souvisel s kotvením v poloze, kterou vidíte na obrázku. Kolik větru je třeba k tomu, aby jachtu otočil na břeh?
Otázka
Ahojte námořníci, mám dotaz. Situace jak na obrázku, ideální kotvení, kotva dotažená na 1500 otáček, řetěz ukázkově položený, na meteoradaru nic. Spím. V noci se ale vítr nečekaně otočí ze SZ úplně na JV. Jakou sílu udrží řetěz než se začne posouvat v novém směru, tedy k břehu v tomto případě. 2 knt? 5 knt? Díky za názory
Na otázku, která přišla od Petra Radosty, bych měl dvě odpovědi. Jedna je vyžádaná, druhá nevyžádaná.
Začneme položenou otázkou. Petr Radosta se táže, kolik větru je třeba k tomu, aby vítr otočil ke břehu nejen jachtu, ale také celý vypuštěný řetěz.
Určitě by toto šlo spočítat. Síla větru, plocha trupu jachty, hmotnost řetězu, čas, po který vítr vane, matematicko-fyzikální tabulky, nějaká ta konstanta a pak by na to mohla stačit nenáviděná matikářka z gymplu.
Určitě jí o to ale nechci říkat…
Já bych volil odhad. Kvalifikovaný odhad. Stejně jako na gymplu. I když… Tam byl spíš nekvalifikovaný, jak se ukázalo na konci školního roku.
V nakreslené a popsané situaci bych si myslel, že by stačil vítr o rychlosti menší než 10 uzlů, pokud by vál dostatečně dlouho. Stačil by k tomu, aby se jachta dostala do nesnází u břehu. Než se se mnou začnete hádat, znovu zdůrazňuji, že jde o odhad.
Nyní odpověď na nepoloženou otázku.
Nekotvil bych tak. Vítr sice měl být od břehu a slabý, ale to nemusí platit celou noc. Naopak. Slabému větru není radno věřit. Nebývá stabilní. 5 uzlů od břehu, 5 uzlů ke břehu, to se může za noc třikrát změnit. Také to může o půlku zesílit, a to už může být kritické. Na podobné kotvení se nemohu spolehnout.
Mohu takto zakotvit přes den, na koupačku, na oběd. Přes noc bych tak rozhodně nekotvil. Dokonce ani s kotevní hlídkou. Nic se nemusí dít, hlídka usne a vítr 8 uzlů ji nemusí vzbudit.
Navíc je to špatný návyk. Vyšlo to jednou, proč to neudělat podruhé?
Cruisingový jachting je konzervativní zábava. Pro cruisingového jachtaře je důležité dovést sebe, posádku i loď ve zdraví z bodu A do bodu B. S minimálním rizikem (to je ten konzervatismus). Všem nebezpečím, kterým se mohu vyhnout, se vyhnu. Adrenalin nevyhledávám. Ten vyhledávají závodní jachtaři.
Kotviště vybírám tak, aby bylo vzhledem k okolnostem maximálně bezpečné. Bezpečnost je při výběru kotviště na prvním místě. Někdy je to dělené první místo spolu s atraktivitou lokality, ale nikdy by neměla být bezpečnost odsouvaná na další příčky.
V tomto případě bych zvolil opačný postup, příď na kotvě, zádí vyvázaný na břehu.
3959
Související články
Proč neopouštět jachtu na kotvě
Proč neopouštět jachtu na kotvě
Kotviště u Stromboli je známé. Známé tím, že stojí za starou belu. Špatně drží kotva a není chráněné před vlnami. Ukázalo se to i během naší jarní plavby.
Kotvení na velkých hloubkách
Kotvení na velkých hloubkách
Na jaké hloubce jste ochotni zakotvit s charterovou jachtou? Myslím bezpečně zakotvit. Ve všech ohledech slova bezpečně. Na standardní charterové jachtě s 50 metry kotevního řetězu.
Kolik je třeba kotevního řetězu
Kolik je třeba kotevního řetězu
Na charterových jachtách v Chorvatsku bývá 50 metrů kotevního řetězu. V Řecku je to často 70 metrů. Čím více řetězu, tím lépe drží kotva. Proč tedy nemít 100 metrů?