Jako skákat bez nohy
Co nejvíc frustruje člověka obeznámeného s přístavními manévry na klasické jednotrupé jachtě s jedním kormidlem? Je to… Je to…
Je to chvíle, kdy se pokusí dosáhnout toho samého na jachtě s dvojicí kormidel. Myslím samozřejmě dvojici kormidelních listů. Manévrování v přístavech na jachtě s dvojicí kormidel bych přirovnal k pokusu jednonohého sportovce o evropský rekord v trojskoku.
Jachta s jedním kormidlem vám umožňuje využít silnější (lodní šroub blízko u kormidla), nebo slabší prop wash, pokud je lodní šroub od kormidla dále. Je to fantastická věc. Představte si, že stojíte na místě a z boku fouká vítr, který vám začne snášet příď. Co v té chvíli uděláte na jednokormidlové jachtě? Natočíte kormidlo proti větru a pošlete na kormidlo razantní proud vody. Použijete k tomu zařazení razantního předního chodu. Na chvilku. Tím pošlete příď proti větru a jachtu na chvilku stabilizujete. S nulovou dopřednou rychlostí jste schopni poslat příď jachty, kam potřebujete. Energicky se do toho opřít.
Zkuste ale toto udělat na jachtě s dvojicí kormidel. Kormidelním kolem otočíte, zařadíte na chvíli přední chod a… Nestane se nic. Proud vody proběhne mezi kormidly a vaše příď je stále unášená větrem. Máte pocit, že se nejste schopní odrazit.
Foto Lodní noviny
Na lodi s dvojicí kormidel navíc kormidlo trčí do strany a může častěji při zajíždění zachytit mooring.
Samozřejmě, časem se jachta rozjede dopředu (pokud je přední chod zařazený dost dlouho) a pomalu se začne stáčet proti větru. Ale trvá jí to, chybí v tom výkon, je třeba dostatek místa. Je to ten pocit, když se při trojskoku chcete odrazit z druhé nohy, která vám však chybí.
Absence prop wash způsobuje, že mnoho manévrů, které můžete použít na jednokormidlové lodi, na dvojkormidlové nefunguje.
Proč se tedy takové jachty vyrábějí? Mají mnohé výhody. Mohou být širší na zádi, mají prostornější kajuty, na zádi vzniká prostor například na garáž na dinghy, při plavbě na plachty mají lepší ovladatelnost v mezních případech, kormidla mohou být menší, jsou méně namáhané a hrozí tak i menší riziko poškození. Ale jako vždy v životě, je to něco za něco.
A pokud byste chtěli přístavní manévry naučit, máte šanci již za pár dnů.
1621
Související články
Jak správně pracovat na palubě s mooringem
Jak správně pracovat na palubě s mooringem
Při přístavních manévrech hraje hlavní roli kormidelník. On musí být schopen stabilizovat loď. To ale neznamená, že pracant u mooringu by neměl co pokazit. Jaká je hlavní chyba, ke které při práci s mooringem může dojít?
Jak odplout od mola s větrem z předoboku
Jak odplout od mola s větrem z předoboku
Škody na jachtách nevznikají jen při připlouvání k molu. Mnohé šrámy nesou podpis na první pohled jednoduchého odplouvání. Přitom stačí vědět, jak na to.
Volná místa na přístavních manévrech v Praze
Volná místa na přístavních manévrech v Praze
V červnu máme volná místa na přístavních manévrech v Praze. Chcete se dostat do formy? Chystáte-li se na loď, vynikající příležitost osvěžit si důležité dovednosti. V Praze na Vltavě plachetnice s kormidelním kolem.