Jako skákat bez nohy
Co nejvíc frustruje člověka obeznámeného s přístavními manévry na klasické jednotrupé jachtě s jedním kormidlem? Je to… Je to…
Je to chvíle, kdy se pokusí dosáhnout toho samého na jachtě s dvojicí kormidel. Myslím samozřejmě dvojici kormidelních listů. Manévrování v přístavech na jachtě s dvojicí kormidel bych přirovnal k pokusu jednonohého sportovce o evropský rekord v trojskoku.
Jachta s jedním kormidlem vám umožňuje využít silnější (lodní šroub blízko u kormidla), nebo slabší prop wash, pokud je lodní šroub od kormidla dále. Je to fantastická věc. Představte si, že stojíte na místě a z boku fouká vítr, který vám začne snášet příď. Co v té chvíli uděláte na jednokormidlové jachtě? Natočíte kormidlo proti větru a pošlete na kormidlo razantní proud vody. Použijete k tomu zařazení razantního předního chodu. Na chvilku. Tím pošlete příď proti větru a jachtu na chvilku stabilizujete. S nulovou dopřednou rychlostí jste schopni poslat příď jachty, kam potřebujete. Energicky se do toho opřít.
Zkuste ale toto udělat na jachtě s dvojicí kormidel. Kormidelním kolem otočíte, zařadíte na chvíli přední chod a… Nestane se nic. Proud vody proběhne mezi kormidly a vaše příď je stále unášená větrem. Máte pocit, že se nejste schopní odrazit.
Foto Lodní noviny
Na lodi s dvojicí kormidel navíc kormidlo trčí do strany a může častěji při zajíždění zachytit mooring.
Samozřejmě, časem se jachta rozjede dopředu (pokud je přední chod zařazený dost dlouho) a pomalu se začne stáčet proti větru. Ale trvá jí to, chybí v tom výkon, je třeba dostatek místa. Je to ten pocit, když se při trojskoku chcete odrazit z druhé nohy, která vám však chybí.
Absence prop wash způsobuje, že mnoho manévrů, které můžete použít na jednokormidlové lodi, na dvojkormidlové nefunguje.
Proč se tedy takové jachty vyrábějí? Mají mnohé výhody. Mohou být širší na zádi, mají prostornější kajuty, na zádi vzniká prostor například na garáž na dinghy, při plavbě na plachty mají lepší ovladatelnost v mezních případech, kormidla mohou být menší, jsou méně namáhané a hrozí tak i menší riziko poškození. Ale jako vždy v životě, je to něco za něco.
A pokud byste chtěli přístavní manévry naučit, máte šanci již za pár dnů.
1437
Související články
Nové, aktualizované, rozšířené a samozřejmě lepší Přístavní manévry
Nové, aktualizované, rozšířené a samozřejmě lepší Přístavní manévry
Již počtvrté vydáme oblíbenou knihu Přístavní manévry. Je změněná, aktualizovaná a rozšířená. Ačkoli lodě se ovládají stále stejně, kniha je natolik lepší, že bude zajímavá i pro majitele starších vydání.
Co dokážu/nedokážu s jachtou?
Co dokážu/nedokážu s jachtou?
Pluji na jachtě, která nemá záďový boční propeler. Přesto jsem schopen s ní manévrovat stejně, jako by ho měla. Nebo také ne. Záleží na tom, na jaké jachtě pluji. Jaký je v tom rozdíl?
Proč funguje otáčení na vazáku i na lodi se dvěma kormidly?
Proč funguje otáčení na vazáku i na lodi se dvěma kormidly?
To že se nám loď začne otáčet kolem lana, když přidáme plyn dopředu, už asi víme. Často ale na našich kurzech slýcháme, že proto, aby se loď začala otáčet, je potřeba vytočit kormidlo. Je tomu opravdu tak? A jak to funguje i na lodích se dvěma kormidelními listy?