Jaké je řešení kvízu?
Před týdnem jsme vyhlásili soutěž o Anglicko-český ilustrovaný jachtařský výkladový slovník. Stačilo poslat správnou odpověď na kvíz. A mít trochu štěstí při losovačce…
V otázce jsme se ptali, jak nejjednodušeji dostat jachtu k molu v místě, kde je kohoutek na vodu. K naší veliké radosti bylo 97 % odpovědí správných. Vzhledem k tomu, že se snažíme na manévrovací gramotnosti našich jachtařů také podílet, je to pro nás příjemná zpráva.
Správný postup
Pro otočení lodě bokem k molu použijeme motor.
- Nastartujeme motor.
- Dáme fendry na pravobok.
- Odvážeme záďové lano na levoboku.
- Kormidlo stočíme mírně doprava, zařadíme mírný přední chod a přidáváme plyn až vidíme, že příď má tendenci se začít pomalu přetáčet vpravo.
- Dojdeme na příď, odvážeme mooring a hodíme ho do vody.
- Jachta se pomalu stáčí. Přejdeme ke kormidlu a kontrolujeme stáčení. Zřejmě se stane, že k molu se natočí jachta přídí. Pokud tomu tak bude, srovnáme ji přetočením kormidla vlevo.
- Jakmile je jachta bokem k molu, necháme motor běžet na přední chod s kormidlem stočeným k molu.
- Jachta je nyní stabilní v pozici bokem k molu. Můžeme přejít na příď, vzít příďové vyvazovací lano a uvázat ji k molu.
Nyní se podíváme na to, kdo z autorů správných odpovědí má nejvíce štěstí. Knihu vyhrává Karel Vranovský! Vítěze prosíme, aby nás kontaktoval.
Vítězi gratulujeme a příště pro vás připravíme náročnější otázku. Když jste tak dobří…
4105
Související články
Co dokážu/nedokážu s jachtou?
Co dokážu/nedokážu s jachtou?
Pluji na jachtě, která nemá záďový boční propeler. Přesto jsem schopen s ní manévrovat stejně, jako by ho měla. Nebo také ne. Záleží na tom, na jaké jachtě pluji. Jaký je v tom rozdíl?
Proč funguje otáčení na vazáku i na lodi se dvěma kormidly?
Proč funguje otáčení na vazáku i na lodi se dvěma kormidly?
To že se nám loď začne otáčet kolem lana, když přidáme plyn dopředu, už asi víme. Často ale na našich kurzech slýcháme, že proto, aby se loď začala otáčet, je potřeba vytočit kormidlo. Je tomu opravdu tak? A jak to funguje i na lodích se dvěma kormidelními listy?
Vyplutí z maríny při bočním větru
Vyplutí z maríny při bočním větru
Pokud vyplouváme s lodí v maríně od mola v bočním větru, klíčové je pro nás záďové návětrné lano. Díky němu jsme schopni držet loď stabilně a mezitím odvázat ostatní lana pro bezpečné odplutí. To už je snad pro všechny ohraná písnička. V článku se ale zaměříme na jiný detail vyplouvání, který nám také často umí situaci značně zkomplikovat. Ten přichází o chvilku později.