Jak zajet na toto místo u benzínky?
Pokud začnete dotazem, zda na lodi s jedním kormidlem, nebo s dvojicí kormidelních listů, ptáte se správně. Začneme s jedním kormidlem. A na lodi nejsme sami. Máme k ruce pomocníka na přídi.
Místo je krátké a těžko budeme zajíždět standardně. V případě, že máme jachtu s jedním listem kormidla a jsme na palubě nejméně dva, raději bych zajížděl na přední chod a využil bych k přiražení zádě k molu příďový spring a prop wash (poslání proudu vody lodním šroubem na vytočené kormidlo). Jak vidíte na obrázku, důležitý bude fendr na přídi. Také na boku budou fendry, ale to je samozřejmé, tedy je není třeba kreslit.
Přídí najedeme k rohu, pomocník na přídi hlásí místo, které máme k dispozici a podá palivovému magnátu na břehu příďový spring. V případě, že se magnát nezvedá od kafíčka, nahodí si příďový spring na pachole. Na vazáku na přídi spring napne tak, aby jachta nemohla narazit do nábřeží před přídí.
Grafika Lodní noviny
Je to snadné, stačí použít příďový spring.
Pak už je to na kormidelníkovi. Otočí kormidlo od mola a zařadí mírný přední chod, aby se spring pomalu napnul. Jakmile je natažený, může kormidelník pomalu přidávat plyn. Prop wash bude posouvat záď k molu.
Pokud by hrozilo, že se záď k nábřeží nevejde, bude pomocník na přídi pomalu povolovat sping.
Jednoduchý a bezpečný postup.
Vše vás můžeme naučit na našich kurzech manévrů pro pokročilé.
1082
Související články
Jak odplout od mola s větrem z předoboku
Jak odplout od mola s větrem z předoboku
Škody na jachtách nevznikají jen při připlouvání k molu. Mnohé šrámy nesou podpis na první pohled jednoduchého odplouvání. Přitom stačí vědět, jak na to.
Volná místa na přístavních manévrech v Praze
Volná místa na přístavních manévrech v Praze
V červnu máme volná místa na přístavních manévrech v Praze. Chcete se dostat do formy? Chystáte-li se na loď, vynikající příležitost osvěžit si důležité dovednosti. V Praze na Vltavě plachetnice s kormidelním kolem.
Čtyři jachty jednou ranou
Čtyři jachty jednou ranou
Těžko se hledají slova, když vidíte, jak skipper jachty vrší jednu chybu za druhou a během pár desítek sekund zničí hned 4 jachty! Na jednu stranu těžko uvěřitelné, na druhou stranu realita spojená s masivním rozšířením jachtingu a chabými znalostmi a dovednostmi. Kde se staly chyby a jak z podobné situace ven?