Jak zacouvat k benzínové pumpě?
Potřebujeme přistát bokem na dané místo, ale máme jachtu s dvojicí kormidel. Přes přední spring to nepůjde. Jak tedy na to?
Na našem obrázku jsme místo definovali jako benzínovou pumpu, může ale také jít o poslední volné místo k stání, nebo jen takovou hru, na to nezáleží. Loď zkrátka musíme dostat na dané místo. Přes přední spring to nepůjde, tak jak tedy?
Grafika Lodní noviny
Couvneme si k pumpě a vyvážeme záďové lano na levoboku. Zařadíme přední chod a páka nás stáčí k molu. Jen pozor, místa bude málo.
Na místo budeme couvat a využijeme záďové vyvazovací lano. Výhodou je, že celý manévr může zvládnout kormidelník sám. Nevýhodou pak, že bude muset více pracovat s lanem.
K pumpě nacouváme a zalasujeme pachole za zádí lanem z levoboku. Budeme využívat stáčení jachty způsobené pákou mezi vazákem, kde jsme uvázáni a místem, kde působí lodní šroub. Při zařazeném předním chodu bude páka i bez využití prop wash (tedy i na lodi s dvojicí kormidelních listů) stáčet loď na bok, kde je uvázána. V našem případě na levobok.
Grafika Lodní noviny
Když se nevejdeme přídí, couvneme si a zkrátíme lano. .
Jsme tedy vyvázáni a zařadíme přední chod. Zde ale pozor! Místo je krátké a s dlouhým záďovým lanem se jachta na místo nevejde. Stočíme ji tedy jen tak, jak je možné. Pak vyřadíme, zařadíme zpětný chod, couvneme si k vazáku a lano zkrátíme.
Grafika Lodní noviny
Znovu přední chod a stáčíme se dokud není jachta bokem k molu.
Znovu přední chod a znovu se stáčíme k pumpě. Pokud to stále nevychází, ještě jednou zastavíme stáčení, couvneme si a zkrátíme záďové lano. Takto pokračujeme, dokud se jachta na místo nevejde. Pak jen necháme zařazený přední chod, jachta je přitlačená bokem na nábřeží a kormidelník (jediný člen posádky si dojde uvázat příďové lano.
A jak budeme odplouvat? Na to bude čas jindy.
Na závěr připomínám, že naše třídenní kurzy přístavních manévrů na moři nejsou jen pro začátečníky, ale i pro pokročilé. Nebo jsme na toto téma vydali knihu. Loni jsme ji vydali již počtvrté.
802
Související články
43 uzlů v přístavu, je třeba zvolit náhradní plán
43 uzlů v přístavu, je třeba zvolit náhradní plán
Jugo už zase strhává čepice z hlav a racci přistávají na molech zvolna couvaje. Obtížný manévr bez senzorů a zrcátek. Na kurzík přístavních manévrů se to zdá silné. Zítra už ale bude dobře.
Dneska je to OK, jde se na vodu! Nebo ne?
Dneska je to OK, jde se na vodu! Nebo ne?
Ráno jsem otevřel Windy a nádhera. Začínají nové kurzy, na Windy zeleno! Kluci s vyplovají ze Zadaru. Dvě lodě nouzovky, jedna manévry. Výborně. Pak se mi ale zachmuřilo čelo.
Dnes to v Zadaru zatím vzdali
Dnes to v Zadaru zatím vzdali
Dnes to na kurzu v Zadaru naši instruktoři vzdali. Zatím. I vzadu v maríně mezi domy chodí na stěžních poryvy kolem 30 uzlů. A vlní to a prší. Pokud by se dnes vůbec nevyplulo, bylo by to poprvé za léta našich kurzů.