Jak správně zabrzdit jachtu u mola
Při zajíždění bokem je často vidět jedna zásadní chyba. Týká se zastavení jachty u mola. Pojďme se podívat, jak zastavit jachtu správně.
Jachta připlouvá bokem k molu. Posádka je připravená k vyskočení na molo a k vyvázání lodi.
Zde dochází k časté chybě. Skipper s jachtou dobře najede k molu, ale nezastaví včas. Pokud se loď sune podél mola vpřed, dojde k tomu, že vyskáčou fendry nad palubu a bok jachty získá pár nechtěných škrábanců. Aby k tomu nedošlo, musí skipper ve chvíli, kdy je jachta u mola, zastavit. Jakmile se loď dotkne bokem mola, má stát na místě. Pomocníci s lany jsou na vyvázání jachty, ne na její zastavení.
Protože tomu tak často není, rozhoduje se i posádka s lany v rukou přispět svojí troškou do mlýna. Pomocník u přídě vidí, jak jachta pluje dále, proto rychle nahodí příďové lano na vazák a jachtu zastaví.
K čemu dojde? Vidíte to na obrázku 1. Příď lodi narazí do mola. Je to zřejmý důsledek zastavení příďovým lanem.
Co dělat, pokud je lanem třeba loď zastavit (porucha funkce motoru, případně porucha správné funkce kormidelníka)? Použijeme k tomu lano záďové. U zádi máme fendry a pokud pracujeme s lanem šikovně (tedy ho i trochu popustíme), nebude zbrzdění lodi ani prudké. Jachta se zastaví bokem k molu. Často takto zastavujeme jachtu i tehdy, když ji chceme jen popotáhnout podél mola bez použití motoru.
Další informace o manévrování v marínách najdete v knize Přístavní manévry.
11520
Související články
Co dokážu/nedokážu s jachtou?
Co dokážu/nedokážu s jachtou?
Pluji na jachtě, která nemá záďový boční propeler. Přesto jsem schopen s ní manévrovat stejně, jako by ho měla. Nebo také ne. Záleží na tom, na jaké jachtě pluji. Jaký je v tom rozdíl?
Proč funguje otáčení na vazáku i na lodi se dvěma kormidly?
Proč funguje otáčení na vazáku i na lodi se dvěma kormidly?
To že se nám loď začne otáčet kolem lana, když přidáme plyn dopředu, už asi víme. Často ale na našich kurzech slýcháme, že proto, aby se loď začala otáčet, je potřeba vytočit kormidlo. Je tomu opravdu tak? A jak to funguje i na lodích se dvěma kormidelními listy?
Vyplutí z maríny při bočním větru
Vyplutí z maríny při bočním větru
Pokud vyplouváme s lodí v maríně od mola v bočním větru, klíčové je pro nás záďové návětrné lano. Díky němu jsme schopni držet loď stabilně a mezitím odvázat ostatní lana pro bezpečné odplutí. To už je snad pro všechny ohraná písnička. V článku se ale zaměříme na jiný detail vyplouvání, který nám také často umí situaci značně zkomplikovat. Ten přichází o chvilku později.