Jak se trimují foily a kýl na jachtě IMOCA?
Ve druhém dílu rozhovoru s Milanem Koláčkem se podíváme na to, jak se nastavují foily a jaký to má vliv na let jachty, dozvíme se, co to je tilt kýlu, kolik času závodníci naspí při Fastnetu a samozřejmě také něco o Milanových plánech do budoucna.
Pojďme ještě k foilům. Jaký je jejich hlavní smysl, od jaké rychlosti se jejich vliv projevuje kladně a co vše se u nich nastavuje?
Foily se trimují pomocí hydrauliky, která posouvá vrchní ložisko, ve kterém je foil upevněn. Je možné nastavit od -1 do +4°. Záleží na rychlosti lodi a také kurzu. Pro vzlétnutí v nižších rychlostech je třeba jít více do plusu, ale jakmile je rychlost kolem 20 uzlů, už se náběh snižuje na 1,5°. Velký náběh brzdí loď a navíc dělá let nestabilní. Jde vysoko z vody, ztrácí vztlak a zase padá zpět.
Slyšel jsem, že i kýl má nějaké nastavovaní, jaké?
Foto Prysmian
Během plavby je třeba nastavovat náběh foilů i kýlu.
Ano většina kýlů má tilt který se mění s vyklopením kýlu. Čím více je kýl vyklopený tím se zvětšuje jeho tilt (uhel náběhu) profilu. U Prysmianu je až 7°, ale u novějších jachet jako například Charal je maximum 5°. Pokud chceme s lodí vzlétnout, musíme tilt snížit tím, že zmenšíme uhel vyklopení kýlu i více než o polovinu. Profil kýlu tolik nebrzdí a loď se snadněji vznese nad vodu. Platí to hlavně při plavbě na stoupačku a na předoboční kurzy.
Náročnost a spánek
Máš za sebou závody, nebo plavby na Mini, na Figaru, Class 40, dokonce i na trimaranu Ultim. Nyní tedy i na jachtě IMOCA. Jak fyzicky náročné to ve srovnání s ostatními třídami je?
Připravoval jsem se na závod intenzivně od dubna. Musím říci, že IMOCA je absolutně nejnáročnější loď po fyzické štránce, co jsem poznal. Vinšny se ovládají pomocí kolovrátku na kterém jsou 4 rychlosti. Pomocí jednoduchého systému vyberete, kterou vinšnou točíte. Občas je možné dotahovat i dvě dohromady. Často začínáte na nejrychlejší převod, aby člověk vzal co nejvíce volného lana (otěž kosatky, nebo genakru při obratu), pak pomalu snižujete rychlost a roste odpor).
Plachty, které se střídají na čelenu (MHO Masthead Zero cca 300 m2,J0 plachta na vítr 100 – 130°, J1, nebo FRO - Fractional Code 0 240 m2) váží až 80kg. Musíte je vytáhnout z podpalubí a manipulovat s nimi po palubě. Občas se vám chce křičet, když s ní nemůžete pohnout. Protože se někde zasekne o přepážku a nemůžete tam ani zpět...
Fastnet je krátký závod. Pro vás jen málo přes dva dny. Jak je to při takovém závodu se spánkem? Kolik jste toho naspali a jak snadné/náročné je na těchto rychlých lodích odpočívat?
Velmi málo. Noci jsou krátké a šlo opravdu o sprint. Myslím, že jsme naspali každý kolem 5-6h za závod. Měli jsme 1h interval.
Nejlepší...
Od začátku závodu bylo vidět, že moderní lodě nejnovější generace mají vyšší rychlost. O kolik jsou nejnovější jachty rychlejší a čím to je?
Poslední generace foilů dodává lodím obrovskou stabilitu. Jachty unesou více plachet než lodě bez foilů. Rychlost proti větru je přitom 12,5-13,5kn
Jeden závod samozřejmě nic neznamená, ale jak byste zhodnotil nejlepší ve třídě IMOCA. Kdo je podle tebe favoritem Vendée Globe?
VG může vyhrát podle mě docela hodně skiperů. Určitě je vidět, že škola v lodní třídě Figaro dává jistou výhodu a prvních deset je toho důkazem. Charlie Dalin, Yoann Richome, Thomas Ruyant, Sam Goodchild jsou podle mě horcí favorité.
Plány do budoucna
Vracíš se nyní zpět k výrobě kompozitových dílů, nebo máš na tuto sezónu v plánu ještě další regaty?
Jsem domluvený v Prysmian jako záložník na Transat Jacques Vabre. A v září pojedu další závod IMOCA. Také nabízím své zkušenosti v Class 40 na Transat Jacques Vabre. Nic není ale dohodnuto. Může to dopadnout jednoduše Jabukou a Thousand Islands na Seascape 27. Teď musím jet na chvíli zpět do dílny splnit objednávky a ideálně sehnat další zaměstnance, aby práce tolik nestála, když jsem mimo. Rád bych příští rok jel na něco na Class 40. Buď jako coskipper, nebo dát dohromady vlastní projekt. To by mě lákalo…
941
Související články
Přednáška o Vendée Globe s Milanem Koláčkem v úterý
Přednáška o Vendée Globe s Milanem Koláčkem v úterý
V úterý od 19:00 se můžete zúčastnit webináře o právě probíhající Vendée Globe. O závodu a jeho průběhu vám více řekne Milan Koláček, vynikající offshore jachtař, kterého všichni čtenáři Lodních novin znají.
Refování jedním lanem
Refování jedním lanem
Je refování hlavní plachty jedním lanem kladem, nebo záporem jachty? Mám si tento systém přát, nebo se mu mám vyhnout?
Jak nerozlámat loď při Vendée Globe
Jak nerozlámat loď při Vendée Globe
Chcete-li zvítězit, musíte mít nohu na plynové páce. Musíte dostat z lodě maximum možného. Maximum, ale nikoli více. Když to přeženete, rozlámete loď a nedojedete. Jak se hledá hranice mezi dost a příliš?