Jak řešit krizové situace na jachtě
Stojíte na kotvě v krásné zátoce, jejíž složitý vjezd zvedal adrenalin i za denního světla. Nyní přišla bouřka a v zátoce se zvedají vlny. Potřebujete odplout, ale za tmy se neodvážíte. Krizová situace. Jak ji řešit?
Jedna z mnoha situací, do kterých se můžete dostat a nebudete vědět, jak z ní ven. Možná ne tak častá. Chcete-li něco běžnějšího, tak třeba takto. Neznámý přístav a vy hledáte místo k stání. Zajíždíte stále hlouběji. Věříte, že místo najdete. Najednou jste na konci přístavu a musíte zpět. Když však zařadíte zpětný chod, prop walk vám tlačí záď na přídě zakotvených lodí. Co s tím?
Nebo ještě jinak. Vypluli jste ze Sukošanu a chtěli jste navštívit Dubrovnik. Počasí bylo celý týden v pohodě. Nyní je čtvrtek ráno, jste na Mljetu a spěcháte zpět. Předpověď hlásí 30 uzlů severozápad. Na palubě máte samé nováčky. Také to je krizová situace.
Řešení
Máme zde tři různé krizové situace. Mohli bychom jich mít ještě mnohem více. A každou jinou. Všechny však mají jedno společné řešení. Stačí myslet několik kroků dopředu, abyste se do nich nedostali, případně je dokázali řešit.
Správný skipper jachty (platí to i pro kapitána největší kontejnerové lodě), myslí několik kroků dopředu. Snaží se do krizových situací nedostávat, nebo má připravená řešení, jak z nich ven.
První případ
Pojďme se vrátit na začátek. Zátoka se složitým vjezdem. Jsou dvě možnosti, jak situaci zvládnout. První možností je pečlivé sledování předpovědi počasí. Pokud nebezpečí nočních bouřek hrozí, vyhledám bezpečné kotviště (nebo přístav). Nebudu se pouštět do riskantních akcí typu zátoka s navigačně složitým vjezdem.
Nemusím ale mít předpověď po ruce. Potom si na mapovém plotteru zaznamenávám svoji trasu při vplouvání do zátoky (TRACK), abych případně mohl sledovat tuto trasu, kdybych potřeboval vyplout.
Obě řešení vyžadují, abych na nebezpečí myslel dopředu a měl případně připravený únikový plán.
Druhý případ
Vplouvám-li do úzké zátoky nebo přístavu a neznám-li dobře manévrovací schopnosti své lodě, je lepší se nejprve otočit a do užších míst couvat. Vždy jsem pak schopen jednoduše vyplout. Je lepší mít složitou cestu tam a jednoduchou cestu zpět než naopak.
Třetí případ
Ve třetím případě skipper nesledoval počasí v dlouhodobém výhledu dopředu. Stačilo se podívat na předpověď na více dnů dopředu a bylo by jasné, že bude lepší se vracet zpět dříve. Nebo Dubrovnik vypustit.
Naučte se na lodi myslet dopředu a mnohým nepříjemnostem se vyhnete. Naučte se mít vždy připravený únikový plán a i v přístavech mezi loděmi se budete cítit jistěji.
6935
Související články
Těžko uvěřitelné škody na katamaranu Melita
Těžko uvěřitelné škody na katamaranu Melita
Před 14 dny se v bouřlivém počasí u Zadaru začal potápět katamaran Melita jezdící na lince Zadar – Sali – Zadar. Jeden trup katamaranu prakticky přestal existovat.
Nové termíny kurzů přístavních manévrů v Praze
Nové termíny kurzů přístavních manévrů v Praze
Všechny termíny přístavních manévrů v Praze byly plné. Dva termíny jsme proto přidali. Chcete-li se zlepšit za kormidlem před svojí plavbou, chcete-li získat jistotu, naučit se nové postupy, prostě zjistit jak na to, máte tedy možnost. Volná místa na praktických kurzech v centru Prahy.
Kolik stálo vyzvednutí vraku megajachty Bayesian?
Kolik stálo vyzvednutí vraku megajachty Bayesian?
Trup potopené megajachty Bayesian byl včera téměř po roce vyzvednut z mořských hlubin a převezen do přístavu Termini Imerese, kde budou probíhat šetření potřebná k určení viníka tragické nehody. Jaká je cena za vyzvednutí 56 metrů dlouhé jachty?