Jak odplout od mola v předobočním větru?
Představte si, že stojíte bokem k molu a fouká vítr z předoboku. Víte, jak bezpečně odplout? Jak odplout, nikoho k tomu nepotřebovat a neohrozit loď?
Jsme na lodi sami, ale i tak je to snadné. Máme srovnané kormidlo, k zádi jsme si přidali na bok fendry a zařadili jsme mírný zadní chod.
Na zádi odvážeme záďové vyvazovací lano a necháme záďový spring, který je protažen okem na břehu průběžně. Oba jeho konce jsou tedy na vazáku na lodi. Nyní přejdeme na příď a odvážeme příďové vyvazovací lano.
Loď stojí jen na zpětném chodu a záďovém springu. Přejdeme ke kormidlu. Jachta se pomalu stáčí přídí od mola. Je to dáno tím, že se točí kolem vazáku, na kterém je uvázán spring. Sílu jí k tomu dává zpátečka, která působí v ose lodi v místě, kde je lodní šroub.
Kontrolujeme záď. Jsou tam sice fendry, ale mohly by vyskočit.
Příď se přetáčí. Jakmile je dostatečně daleko od mola, s rovným kormidlem zařadíme přední chod, odvážeme spring a vyplouváme.
Jde o manévr na levé polovině obrázku.
Celou řadu dalších manévrů najdete v knize Přístavní manévry.
9015
Související články
Proč to na couvačku neposlouchá?
Proč to na couvačku neposlouchá?
Mnozí jste to již zažili. Plujete na přední chod a loď poslouchá jako hodinky. Pak zařadíte zpátečku a vaše jachtařské sebevědomí se hroutí. Jachta neposlouchá. Dělá si, co chce, neřiditelný stroj. Přitom vše bylo promyšleno, vše bylo správně…
Správná délka lana při zajíždění zádí
Správná délka lana při zajíždění zádí
Posádka zajede k molu, vítr fouká z boku a pomocník na zádi vrhne na břeh 20 metrů lana. Je to chyba, která se dá i při absenci kratšího lana snadno vyřešit.
Co vám ještě můžeme na podzim nabídnout?
Co vám ještě můžeme na podzim nabídnout?
Poslední letošní kurz přístavních manévrů. Poslední místo na plavbě Zadar – Vieste – Zadar s výukou klasické navigace. A jedno uvolněné místo na parádní plavbě z Malty do Šibeniku přes Sicílii a Řecko.