Jak ochránit elektroniku před bleskem
Martina Štikara jsme se na základě nehody, která se stala na Hebe V, zeptali, jak ochránit lodní elektroniku před bleskem.
Co se týká ochrany lodní elektroniky před bouřkou, tak tady platí, ze nejvíce jsou ohroženy přístroje instalované vysoko, tedy windmetr , antény VHF, AIS a případně GPS. Naštěstí přímý úder blesku do lodi není příliš častý jev.
Pokud se tak ale stane, lodní elektronika a někdy i elektroinstalace bývá poškozena. V případě elektroniky můžeme riziko poškození snížit dočasným odpojením antén od přístrojů a také odpojením například čidla windmetru od ostatních přístroj. A to jak signálových vodičů, tak i napájení.
Častěji, než přímým úderem blesku bývá poškozena elektronika statickou elektřinou. Bývá pravidlem, že výrobky renomovaných firem bývají proti statické elektřině více odolné. V každém případě je potřeba, aby byla na lodi funkční ochrana před blesky a statickou elektřinou, tedy výše položené vodivé části (u jachty například kovový stěžeň) musí být uzemněny do vody.
Martin Štikar
4543
Související články
Blesk potopil závodní Class 40
Blesk potopil závodní Class 40
Závodní jachta Class 40 Sogestran Seafrigo byla na cestě přes Atlantik zasažena bleskem a začala se potápět. Posádka byla zachráněna nákladní lodí Frio Ionian.
Rozpačité výsledky ochrany druhů: tuňáků přibývá, žraloků ubývá
Rozpačité výsledky ochrany druhů: tuňáků přibývá, žraloků ubývá
Tým vědců zjistil, že tuňáků a některých dalších ohrožených druhů ryb přibývá, v případě žraloků to ale neplatí. Studie zveřejněná v časopise Science zkoumala roční změny v populaci oceánských druhů za posledních 70 let.
Když udeří blesk…
Když udeří blesk…
Koncem srpna naše partička pěti už dospělých mládenců z Brna vyrazila na každoroční plavbu s Vientem - plachetnice ELAN 434 Impression. Zvolili jsme trasu přes Maďarsko. Cesta ubíhala hodně na pohodu. Zapovídali jsme se tak, že nás vyrušila až směrovka s centrem Budapešti. Na začátek trochu zdržení…