Jak manévrovat s katamaránem u mola
Charterové firmy nabízejí stále více katamaranů. Prostor a pohodlí na palubě jsou na straně kladů. Rozměry, se kterými je třeba se potýkat v těsných přístavech, zase na straně záporů. Jak je to s manévrováním s katamarány?
Katamarany nabízejí při manévrech jednu velkou výhodu. Jsou jí dva motory umístěné daleko od sebe, které umožňují otáčení na místě a další kousky s jednotrupou jachtou neproveditelné.
Manévry v přístavech provádíme na katamaránech pomocí motorů, nikoli kormidla. Motory nám dávají větší možnosti. Při manévrování v přístavech tedy dotáhneme kormidlo na střed pomocí šroubu v jeho ose a pokračujeme vedením lodě plynovými pákami. Dopředu - dozadu, pravá - levá, jako v tanku.
Tento způsob manévrování však neznamená, že nelze používat pomůcky, které jsou běžné ve světě jednotrupých jachet. Naopak je možné je používat a síla manévrů je díky dvojici motorů daleko od sebe vzdálených mnohem větší.
Podíváme se nyní například na zajetí k molu bokem do krátké mezery. Například u benzínky. Největší fendr si připravíme na bok k zádi, kde se o molo opřeme.
Podobně jako s jednotrupou lodí můžeme do mezery zacouvat. Natočíme se k couvání do mezery tam, kde chceme stát vyvázáni zádí. K dotočení použijeme v malém prostoru motory. Po natočení zařadíme zpětný chod na obou motorech a plujeme k molu.
U mola si vyvážeme záďové lano. Nyní na pravém motoru necháme neutrál a na levém zařadíme přední chod. Katamaran se dotočí bokem k molu kolem vyvazovacího lana.
Jednoduchý a bezpečný manévr pro zajíždění bokem.
Pokud chcete dostat před sezónou katamaran do ruky, nabízíme poslední tři volná místa na třídenním kurzu přístavních manévrů s katamaránem v Chorvatsku.
4000
Související články
Proč to na couvačku neposlouchá?
Proč to na couvačku neposlouchá?
Mnozí jste to již zažili. Plujete na přední chod a loď poslouchá jako hodinky. Pak zařadíte zpátečku a vaše jachtařské sebevědomí se hroutí. Jachta neposlouchá. Dělá si, co chce, neřiditelný stroj. Přitom vše bylo promyšleno, vše bylo správně…
Správná délka lana při zajíždění zádí
Správná délka lana při zajíždění zádí
Posádka zajede k molu, vítr fouká z boku a pomocník na zádi vrhne na břeh 20 metrů lana. Je to chyba, která se dá i při absenci kratšího lana snadno vyřešit.
Co vám ještě můžeme na podzim nabídnout?
Co vám ještě můžeme na podzim nabídnout?
Poslední letošní kurz přístavních manévrů. Poslední místo na plavbě Zadar – Vieste – Zadar s výukou klasické navigace. A jedno uvolněné místo na parádní plavbě z Malty do Šibeniku přes Sicílii a Řecko.