Jak mají být dlouhé otěže a výtahy?
Jak mají být na plachetnici dlouhé otěže a výtahy, aby to bylo dost dlouhé, ale ne zase příliš?
Jednou jsem zažil na charterové lodi otěž geny dlouhou tak, že by šla použít jako kotevní lano. Do velké hloubky.
Společnost sice šetřila a použila nejšuntovější lano, co znám, ale zase ho tam dala celé klubko. Špatné lano na práci a ještě jsme nevěděli co s ním… Výborná kombinace.
Aby se vám toto nestalo, uvedli jsme minulý týden orientační výpočet zatížení otěží a výtahů. Nyní přidáváme tabulku potřebných délek. Nejjednodušší je sice změření lana, které již na lodi bylo, ale to nemusí být vždy ideální. Věděl li původní majitel o jachtingu málo a chyboval-li, vy jen zopakujete jeho chybu.
| |
délka otěže (m) |
délka výtahu (m) |
| přední plachta |
délka lodi x 1,2 |
výška stěžně x 2,5 |
| hlavní plachta |
délka ráhna x 5,5 (pro vedení 4:1) |
výška stěžně x 2,5 |
| |
délka ráhna x 8,5 (pro vedení 6:1) |
|
| spinnaker |
délka lodi x 2 |
výška stěžně x 2,5 |
U otěže hlavní plachty se počítá s uchycením otěže u konce ráhna.
12237
Související články
Noční vibrace v lanoví
Noční vibrace v lanoví
V noci fouká vítr, výtahy vibrují a naráží do stěžně. Nevyspíte se. Dotažení lan není řešení, pouze tím zvýšíte frekvenci vibrací.
Trimování hlavní plachty jednoduše
Trimování hlavní plachty jednoduše
Správné vytrimování hlavní plachty vyžaduje zkušeného trimmera. Řeší se vše do nejmenšího detailu, různé kombinace nastavení do různých podmínek. My si zjednodušeně vysvětlíme, jak které trimovací prvky na hlavní plachtě pracují.
Nebezpečný uzel na laně
Nebezpečný uzel na laně
Stalo se vám někdy, že jste odplouvali od mola, kde jste stáli zádí, a v nejméně vhodnou dobu se na uvolňovaném vyvazovacím laně udělal uzel a lano se zaseklo v kruhu na mole? Nepříjemná situace, při které snadno dojde ke škodám.