I umělá inteligence se jachting učí na optimistech
Námořní průmysl usiluje o snížení emisí i nákladů. To otvírá dveře na lodní můstky umělé inteligenci (AI). Nizozemský námořní výzkumný institut MARIN spustil projekt, který demonstruje možnosti využití strojového učení v námořním odvětví. Působí to trochu děsivě, ale výsledky jsou slibné.
Tvůrci projektu nazvaného AI Sail si položili otázku: „Když posadíte do lodi třídy Optimist dítě, intuitivně se naučí plachtit, aniž by rozumělo aerodynamice nebo hydrodynamice. Může se totéž naučit počítač s technologií strojového učení?“
Většina prediktivních metod v námořní dopravě se opírá o modely - fyzikální a výpočetní, ověřené testováním a použitím v reálném světě. Cílem projektu AI Sail je ukázat potenciál metod založených na datech, v nichž je fyzika implicitně obsažena. Není tedy definována explicitně v modelu. Algoritmus by se tedy měl naučit plachtit intuitivně právě jako děti na optimistech.
Tým AI Sail tvořila různorodá skupina odborníků na umělou inteligenci/strojové učení, digitální dvojče/simulace a další technologie. Jde o otevřený inovační projekt, který zahrnuje i workshopy pro námořní klienty a aktivní účast studentů z Technické univerzity v Delftu.
AI Sail vyvinul vlastní „agenty“ či zlověstným newspeakem „digitální děti“, což jsou plachetnice Optimist osazené hardwarem s technologií posilovacího učení (RL - reinforcement learning) a technologií aNySIM XMF. Pod tímto krkolomným názvem se skrývá software pro časovou doménu, který umí simulovat interakci mezi pevnými a pohybujícími se objekty. Lodě byly upraveny tak, aby bylo možné počítačem ovládat kormidlo a plachty a také přesouvat zátěž pro vyrovnání náklonu. Pokusy se odehrávaly v testovacím hangáru MARIN nazvaném Offshore Basin a vše monitorovaly další technologie.
„Podobně jako děti na jezeře se někteří agenti učili rychleji a lépe. Občas dělali obrat navíc nebo se zastavili při plavbě proti větru. Obratným kormidlováním a přenášením váhy ale zase chytili vítr do plachet. Prokázali tak pozoruhodnou kreativitu při řešení úkolů,“ řekla jedna z kybernetiček Fanny Rebiffé.
Cesta k nasazení v praxi je ještě dlouhá, ale jak potvrdil šéf výzkumu Hannes Bogaert, námořní sektor sleduje tuto technologii s velkým zájmem. Podstatné je podle něj minimalizovat riziko nehod, protože případné škody mohou být obrovské.
558
Související články
Meteorolog: AI je v předpovědích rychlejší a přesnější než dosavadní postupy
Meteorolog: AI je v předpovědích rychlejší a přesnější než dosavadní postupy
V předpovědích teploty, rychlosti větru a tlaku je model využívající nástroje umělé inteligence v 90 procentech případů přesnější než výsledky Evropského centra pro střednědobou předpověď počasí, říká v rozhovoru s webem německého Yachtu Sebastian Wache, meteorolog specializující se na jachtařské předpovědi. Dokonce v této souvislosti hovoří o milníku v meteorologii.
Българска работа (Balgarska rabota)
Българска работа (Balgarska rabota)
V bulharském Pomorie připravovali optimistickou regatu, když se jim roznemohl jeřáb, kterým spouštěli na vodu organizační člun. Zodiac visí nad hladinou, elektrický motor jeřábu nad ním stávkuje. Je třeba to opravit. Správce klubu, v jedné osobě i mechanik, se nebojí vlka (ani elektrického proudu) nic a dal se do opravy.
Když kotví umělá inteligence
Když kotví umělá inteligence
S umělou inteligencí se v poslední době roztrhl pytel. Umělá inteligence v automobilech, umělá inteligence ve školách, umělá inteligence v mixérech a koneckonců i umělá inteligence v toustovačích. My jsme vyzkoušeli, jak zvládá umělá inteligence kotvení. Myslím kotvení jachet.