Search
× Search
Francois Gabart do Volvo Ocean Race?
Daniel Vodička
/ Kategorie: Rozhovory

Francois Gabart do Volvo Ocean Race?

Francois Gabart, světový rekordman v sólové plavbě kolem světa, se vyjádřil k závodu Route du Rhum a v závěru i k účasti ve Volvo Ocean Race.

V závodě Route du Rhum juste přišel o vítězství až těsně před cílem. Udělal byste dnes něco jinak?

Ne, nic bych neměnil na přípravě, na úpravách lodi, ani na způsobu, kterým jsem zajel závod. Na začátku jsem se držel na čele, ale pak přišla poškození lodě. Nikdy jsem se ale nevzdal. Nezajel jsem závod bez chyb, ale myslím, že jsem jich mnoho neudělal. Jsem celkem spokojený s tím, čeho jsem dosáhl.

Nevadí vám, že jste nevyhrál? Poprvé po dlouhé době?

Ano, už dlouho se mi nestalo, že bych nevyhrál. Ale nakonec je pro mě důležitější, zajet si hezký závod, užít si souboj se soupeři než zvítězit.

Na začátku závodu jste měl několik poškození na lodi. Uvažoval jste, že byste závod vzdal?

Ano, přemýšlel jsem o tom. Ale nikdy ne déle, než 10 sekund. Nejprve odešla hydraulika na kosatce J3. Řekl jsem si, že to na věci nic nemění a pokračoval jsem. Pak to byl foil na pravoboku. Pokračoval jsem dále. Nakonec jen o 10 minut později kus kormidla. Trimaran byl však stále výborně ovladatelný, tak jsem pokračoval dále. V hlavě jsem však měl záložní varianty, jako Cadiz nebo Madeira.

Bylo náročné zůstat navzdory poškození v klidu?

Ano, je to náročné. 90 % mých myšlenek se kolem poškození točilo. Většinu závodu jsem pracoval na J3 a spírách v hlavní plachtě. Byl jsem donucen stáhnout hlavní plachtu, 2 – 3 hodiny jsem na ní pracoval a pak jsem viděl, že jsem na soupeře ztratil 20 – 30 mil. Chce se vám to divákům vysvětlit, ale nemohl jsem. Nechtěl jsem soupeři poskytnout informace o svých slabinách.

Víte, co závady způsobilo?

Co se týče hydrauliky na J3, vypadá to, že jsme podcenili síly, které zde působí. Zřejmě chyba ve výpočtech. Ale zatím to nevíme jistě. S kormidlem není vyloučeno, že jsem do něčeho vrazil, ale není to potvrzené. Budeme zkoumat část kormidla, která na lodi zůstala a budeme hledat příčinu.

To znamená, že trimaran Macif zamíří přes zimu znovu do loděnice… Na jak dlouho?

Foil je velmi drahý a je náročné ho vyrobit. Původně jsme plánovali, že bude loď na vodě na začátku března, ale teď je jasné, že to nebude před začátkem léta. Proto jsme museli změnit plány. Otázkou je, jak to bude se sólo závodem kolem světa Brest Oceans. Musíme najít správné řešení. Nyní to nevypadá, že by bylo reálné odstartovat příští rok. Zřejmě tedy dojde k odkladu. Závod se uskuteční, je jen otázkou kdy.

Co tedy budete dělat v první polovině sezóny? Víme, že jste si koupil Figaro 3. Účastníte se La Solitaire du Figaro?

Ne, to určitě ne. O tom jsme ani neuvažoval. Zřejmě pomohu s tréninkem dvojici mladých skipperů z naší Skipper Macif. Mohu jim pomoci. Ale Solitaire ne, to vyžaduje příliš velké nasazení. Budu se motat kolem loděnice, kde je trimaran Macif a k tomu máme ještě jeden trimaran ve výstavbě.

Co lodě IMOCA a Volvo Ocean Race? Zajímá vás toto spojení?

Volvo byl pro mě vždy velmi atraktivní závod. Myslím si, že pro můj tým MerConcept je to velmi zajímavé. Pokud bychom na účasti v závodě participovali, ať tak či tak, byl bych potěšen. Já osobně bych ale nemohl být tím, na kom by byl tým postaven. Ve třídě Ultime mám naplánovanou budoucnost na 5 let dopředu. Tam se Volvo nevejde. Máme ale know how, které můžeme dát k dispozici.

Článek původně vyšel v Tip&Shaft.

 

 

 

5640
Na horu