Elektročlun na foilech: rychlost, výdrž a desetinové náklady
Uplout za 24 hodin 420 námořních mil? Takovou porci zvládnou třeba posádky jachet IMOCA či velké trajekty. Málokdo by ale tento výkon s průměrnou rychlostí 17 uzlů očekával od malého člunu poháněného elektrickým motorem.
Model švédského výrobce elektrolodí Candela C-8 urazil mezi ostrovy v blízkosti Stockholmu za 24 hodin pozoruhodných 420 námořních mil, čímž více než pětinásobně překonal dosavadní nejvyšší zápis v této kategorii.
„Tento úspěch ukazuje, že rychlá elektrická doprava na vodě na dlouhé vzdálenosti je již realitou, nikoli hudbou vzdálené budoucnosti,“ uvedl Gustav Hasselskog, generální ředitel a zakladatel společnosti Candela, který sám C-8 během rekordní plavby vedl.
Vysokou rychlost lodi i prodloužený dojezd umožňuje konstrukce trupu, která využívá foily, díky nimž odpadá tření trupu o hladinu a spotřeba energie se tak snižuje o 80 procent. Candela také spolupracuje se švédským výrobcem elektromobilů Polestar, který pro C-8 dodal baterie i nabíječky. Klienti si mohou vybírat mezi AC/DC variantami, přičemž v případě stejnosměrné varianty je nabíjení na 80 procent kapacity záležitostí 35 minut. Včetně přestávek na nabíjení dosáhla loď při své rekordní 24hodinovce průměrné rychlosti 17 uzlů, což znamená, že trasu Stockholm-Turku by zvládla o tři hodiny rychleji než finské trajekty, které tuto linku obstarávají.
Po většinu času plavby Hasselskog loď nešetřil a plul nejvyšší možnou rychlostí 27 uzlů. Spotřeboval přitom 685 kWh, což podle výpočtu německého webu Motorbootonline znamená náklady na elektřinu ve výši přibližně 110 až 120 eur (2715-2963 korun). Běžná motorová loď poháněná benzinem by na stejné trase spotřebovala asi 750 litrů benzínu, což by stálo zhruba 1400 eur (34 600 korun).
Pro rekordní plavbu si v Candele vybrali pendlování na trase Stockholm-ostrov Tynningö. Její uskutečnění umožnilo mobilní bateriové úložiště Voltpack Mobile System od společnosti Northvolt, umístěné na mole ve Stockholmu. Při každé „otočce“ ve švédské metropoli se lodní baterie nabíjela z tohoto úložiště stejnosměrným proudem. Limitem přitom nebyla nabíjecí kapacita úložiště (škálovatelná mezi 281 a 1405 kWh), ale nabíjecí kapacita lodní baterie (135 kW).
Celá rekordní plavba byla zároveň promo akcí zúčastněných firem, jimiž kromě Candely a Northvoltu byl také dodavatel dobíjecích stanic Plug. Smyslem bylo ukázat, jak by v blízké budoucnosti mohla vypadat námořní dobíjecí infrastruktura a rekreační plavba. Právě v místech s velkou koncentrací menších ostrovů by se mohla dobře uplatnit bateriová úložiště namísto rozšiřování pozemní elektrické sítě. „Elektrifikace lodní dopravy v okolí Stockholmu by bylo možné dosáhnout tímto způsobem s relativně nízkými náklady,“ uvedl Hasselskog.
Devítimetrová Candela C-8 má karbonový trup, výtlak 1750 kg a pojme 8 osob. Baterie Polestar má výkon 69 kWh, motor Candela C-Pod 50 kW. Dojezd při cestovní rychlosti 22 uzlů je 57 mil. Ještě letos má společnost Candela představit svou novou Candela P-12 Shuttle, trajekt na foilech pro 30 osob.
655
Související články
Elektrický motor na dinghy?
Elektrický motor na dinghy?
Přívěsný motor na dinghy. Co je s ním starostí. Je těžký, hlučný, často špinavý, neskladný, nespolehlivý… A přitom taková blbost… Je otázkou, jestli nenastala doba na jeho výměnu.
Tentokrát správné řešení z Wannsee
Tentokrát správné řešení z Wannsee
Studenti berlínské Technické univerzity z různých oborů spojili síly a pustili se do projektu pozoruhodného dvoutrupého plavidla, poháněného elektromotorem napájeným solárními panely. Cílem zhruba čtyřicítky studentů z 16 studijních programů je účast na červencovém závodu Monaco Energy Boat Challenge.
Na malé lodě do klidných vod - 5kW elektropohon Fischer Panda
Na malé lodě do klidných vod - 5kW elektropohon Fischer Panda
Německý výrobce Fischer Panda představil na amsterdamském veletrhu Metstrade nové elektrické pohonné ústrojí, jímž reaguje na velkou poptávku po kompletních řešeních pro malé rekreační lodě.