Důležitá informace pro kotvení
Délka vypuštěného řetězu ovlivňuje, jak drží kotva. To všichni víme. Víme ale kolik? Víme o kolik méně drží tři délky řetězu, než pět délek? To je zajímavá otázka.
Včera mě Martin Blagoev z ČANY upozornil na zajímavý článek v britském časopise Practical Boat Owner. Článek se věnoval kotvení a bylo v něm mnoho zajímavých informací. Níže najdete jednu z nich.
Co se stane, pokud při kotvení vypustím méně kotevního řetězu? Bude kotva držet? Bude, ale nebude to žádná sláva.
Délka vypuštěného kotevního řetězu při kotvení je závislá na hloubce vody od lodí. Učí se, že délka řetězu by měla odpovídat nejméně čtyřnásobku hloubky. Podívejme se, jak bude kotva držet, pokud bude řetězu méně, nebo více.
Přibližná přídržná síla kotvy v procentech síly maximální, v závislosti na délce vypuštěného kotevního řetězu
Poměr délky řetězu k hloubce
|
2:1
|
4:1
|
6:1
|
8:1
|
10:1
|
> 10:1
|
Přídržná síla kotvy v procentech
|
10
|
55
|
70
|
80
|
85
|
> 85
|
Jak vidíte můžete vypustit i jen dvojnásobek hloubky a kotva bude držet. Když bude bezvětří a nebudete do lodi při koupání příliš žďuchat.
8631
Související články
Kotevní světlo na mooringové bóji?
Kotevní světlo na mooringové bóji?
Když jsem před 10 lety začal jezdit do Skotska, tak mě překvapilo, že v podstatě žádná loď na mooringové bóji v noci nesvítí. Byl to zcela odlišný přístup, než se kterým jsem se setkal v jiných mořích (ať již Chorvatsko, Středomoří nebo Karibik) ve valné většině u charterových lodí.
Kotevní světlo na vrcholu stěžně?
Kotevní světlo na vrcholu stěžně?
Stojíte-li v zátoce na kotvě, jaké světlo máte rozsvíceno v noci? Je to klasické bílé kruhové kotevní světlo na vrcholku stěžně? Podle COLREGu je to správně. Myslíte však, že je to bezpečné?
Jak vytáhnout kotvu, když je pod lodí
Jak vytáhnout kotvu, když je pod lodí
Plné kotviště, ráno potřebujete vytáhnout kotvu. Jenomže je pod jinou lodí a posádka nejspíše sedí ne břehu na epressu. Co s tím?