Dotaz ke kotvení
Ve facebookové skupině Lodní noviny se objevil dotaz na techniku kotvení, na který se pokusíme odpovědět. Dotaz se týkal samotné přídržné síly kotevního řetězu.
Dotaz
Situace jako na obrázku, ideální kotvení, kotva dotažená na 1500 otáček, řetěz ukázkově položený, na meteoradaru nic. Spím. V noci se ale vítr nečekaně otočí ze SZ úplně na JV. Jakou sílu udrží řetěz, než se začne posouvat v novém směru, tedy k břehu v tomto případě. 2 knt? 5 knt?
Odpověď
Grafika Petr Radost
V takovém případě bych volil vyvázání na břeh...
Na celou problematiku bych se podíval jinýma očima. Mohu klidně spát, pokud kotvím tak blízko břehu, že případné otočení jachty na kotvě by znamenalo najetí na břeh? Je stání, které si mohu dovolit při denním zastavení na vykoupání bezpečné i při kotvení přes noc?
Na nově položenou otázku bych si odpověděl, že ne. V případě, že bych chtěl v tomto místě stát, zvolil bych jinou techniku. Kotvu bych spustil dále od břehu, zacouval a vyvázal si záď na břeh. V takovém případě mám zajištěno, že blíže k pobřeží se na kotvě nedostanu. Samozřejmě v případě, že kotva bude držet.
4901
Související články
Kotevní světlo na mooringové bóji?
Kotevní světlo na mooringové bóji?
Když jsem před 10 lety začal jezdit do Skotska, tak mě překvapilo, že v podstatě žádná loď na mooringové bóji v noci nesvítí. Byl to zcela odlišný přístup, než se kterým jsem se setkal v jiných mořích (ať již Chorvatsko, Středomoří nebo Karibik) ve valné většině u charterových lodí.
Kotevní světlo na vrcholu stěžně?
Kotevní světlo na vrcholu stěžně?
Stojíte-li v zátoce na kotvě, jaké světlo máte rozsvíceno v noci? Je to klasické bílé kruhové kotevní světlo na vrcholku stěžně? Podle COLREGu je to správně. Myslíte však, že je to bezpečné?
Jak vytáhnout kotvu, když je pod lodí
Jak vytáhnout kotvu, když je pod lodí
Plné kotviště, ráno potřebujete vytáhnout kotvu. Jenomže je pod jinou lodí a posádka nejspíše sedí ne břehu na epressu. Co s tím?