Další dva důležité uzly
Možná se vám bude podle obrázku zdát, že zde máme uzly tři, ale není tomu tak. První a druhý uzel jsou stejné. Jde u dva různé způsoby vázání lodního uzlu. Třetí je uzel škotový. Fotografie jsou z knihy Přístavní manévry, kde najdete i další potřebné uzly.
Lodní uzel
Lodní uzel se hodí například na rychlé uvázání lana na pachole na břehu. Na lodi se tímto uzlem standardně uvazují fendry. Uzel dobře drží a snadno se povoluje. Není vhodný k vázání na hranaté profily.
Jak na to
Lodní uzel 1
Potřebujeme-li uvázat uzel na pacholeti, zvolíme obvykle nahození dvou smyček. Začneme přípravou smyčky na laně (1). Poté bude následovat smyčka druhá, která bude zhotovena tak, aby bylo možné je přes sebe přehodit (2). Poslední fází je přehození smyčky B přes smyčku a A. Nyní je možné celý uzel na pacholeti dotáhnout (3).
Lodní uzel 2
Vážeme-li lodní uzel kolem relingového lanka či na zadní koš, je třeba zvolit jinou techniku. Začneme tím, že vedeme volný konec lana spodem kolem předmětu, na který budeme uzel vázat (1). Pokračujeme volným koncem ještě jednou kolem, tentokrát již na druhé straně od pevného konce, v našem případě horem (2). Nakonec volný konec protáhneme vzniklou smyčkou a dotáhneme (3). Takto například vážeme fendry.
Škotový uzel
Jednoduchý uzel, který lze použít na nastavení lan. Jde o spolehlivý uzel sloužící ke spojení dvou lan nestejného průměru nebo materiálu. Uzel se dobře rozvazuje i po dotažení.
Jak na to
Ohneme silnější lano a protáhneme středem lano slabší (1). Nyní protáhneme slabší lano kolem obou konců lana silnějšího (2). Volný konec slabšího lana přijde protáhnout vzniklou smyčkou (3). Nakonec obě lana pevně dotáhneme. Vznikne pevné spojení dvou lan nestejného průměru.
16024
Související články
Manévrovat pomalu, ale…
Manévrovat pomalu, ale…
Včera jsme psali o nízké rychlosti při manévrování v přístavech jako o základním předpokladu malých, nebo žádných škod na lodích. Nízká rychlost je OK, má to své limity. Jachta stále musí být kormidlovatelná.
Krizová situace a čeho se vyvarovat
Krizová situace a čeho se vyvarovat
Kdy se s jachtou ocitáme dlouhodobě nejblíže nebezpečí? Jsou to chvíle, kdy manévrujeme v přístavech. Od kolize nás někdy dělí metry, jindy jen centimetry. Kdy hrozí největší škody a jak se jim vyhnout?
Poslední šance zdokonalit se před sezónou s Lodními novinami
Poslední šance zdokonalit se před sezónou s Lodními novinami
Chcete-li se před sezónou zdokonalit v ovládání jachty, v přístavních manévrech, v trimu, v práci s plachtami a dalších dovednostech, případně potřebujete-li praktickou zkoušku na C, máte s námi poslední možnost. Bude to náročný týden, ale těžko na cvičišti… A s vlastní kajutou.