Co se stane když…
Umíte se s jednotrupou plachetnicí s jedním motorem a jedním listem kormidla posouvat bokem? Myslím, že by to mělo jít. Jen je třeba vědět jak.
Abychom byli korektní, je třeba ještě na začátek dodat, že loď musí být vybavena příďovým propelerem. Jak potom postupovat?
Představte si, že stojíte bokem u mola, před vámi i za vámi je jachta. Jak to udělat, abyste odpluli bokem?
Začneme pohybem zádě. Aby se záď pohnula od mola, je třeba stočit kormidlo k molu a zařadit krátký přední chod. Proud vody poslaný lodním šroubem na vytočené kormidlo odstrčí záď od mola. Pokud ale k tomu s citem použijeme příďový propeler, odskočí od mola i příď. Jachta se pohne bokem mírně dopředu.
O podobných manévrech se můžete dozvědět více na našich kurzech.
4481
Související články
Stabilizace jachty na jediném laně v různých situacích
Stabilizace jachty na jediném laně v různých situacích
Při přístavních manévrech je dobré umět stabilizovat jachtu u mola na jediném laně. Jednodušeji se pak odplouvá i připlová. V různých situacích využíváme různé kombinace lana a motoru.
Kurzy nejen přístavních manévrů na jaro 2026
Kurzy nejen přístavních manévrů na jaro 2026
Právě jsme vypsali termíny třídenních kurzů přístavních manévrů v Chorvatsku na duben 2026. Jde o kurzy, které odstraní největší slabinu každého jachtaře, tedy zajíždění do přístavu. Vedle dražších kurzů s vlastní kajutou tentokrát vypisujeme kurzy klasické na tříkajutové jachtě.
Proč si najíždět těsně k lodi a jak na to
Proč si najíždět těsně k lodi a jak na to
Zajíždím zádí k molu a fouká mi boční vítr. Najíždím k již vyvázané jachtě, kterou budu mít na závětrném boku. Proč popluji těsně vedle ní? Proč si nenechávám rezervu?