Co ničí drahá lana?
Zaplatíte velké peníze za prvotřídní lana a ta jsou za chvíli na vyhození. Proč tomu tak je a jak zničení zabránit?
Bolavým místem pro lana jsou stopery. Zde dochází k ničení lan. Obvykle je to způsobeno nesprávnou velikostí stoperů na daný průměr lana. Maximální přídržnou sílu má stoper při maximálním průměru lana, který je uveden ve specifikaci stoperu.
Výměna čelistí
Čelisti, které ve stoperu lano drží, jsou vyměnitelné a měli byste mít vždy instalované ty, které odpovídají průměru používaného lana. Pokud je lano tenčí, nebo naopak jsou použité čelisti určené pro tenčí lana, může dojít k prokluzování lana. A to je chvíle, kdy dochází k jeho ničení. Natrhne se oplet a v té chvíli je lano v podstatě po smrti.
Ani čelisti ve stoperech nežijí věčně. Proto je třeba je každý rok kontrolovat a případně vyměnit.
Stane-li se, že lano, které prochází stoperem, je příliš tenké, můžete na něj navléknout a našít ještě jeden oplet. Tím získáte potřebnou tloušťku a lano chráníte.
Kritické povolování stoperu
Kritickým momentem při používání stoperu je jeho povolování. Při velkém napětí v laně může dojít k jeho poškození. Proto je dobré si před povolením dát lano na vinšnu a přitáhnout, aby se povolilo napětí ve stoperu.
Polyester kontra dyneema
A ještě jedna připomínka. Měli jste na lodi polyesterová lana a nyní jste se rozhodli jít s dobou, plácli jste se přes kapsu a koupili jste si dyneemu. Víte, že namáhání na stoperech se u dyneemy zvětší? Je to dáno tím, že standardní polyester je pružnější a odruží tak nárazy, které v případě dyneemy odnáší stoper.
A pokud nevíte, kde koupit výborná lana v Čechách, obraťte se na Martina Starého, který nabízí vynikající lana FSE. A nenechte se zmást ne zcela moderními internetovými stránkami.
7767
Související články
Jak mají být dlouhé otěže a výtahy?
Jak mají být dlouhé otěže a výtahy?
Jak mají být na plachetnici dlouhé otěže a výtahy, aby to bylo dost dlouhé, ale ne zase příliš?
Bezpečné vázaní lana na vazák
Bezpečné vázaní lana na vazák
Při přípravě lan před přistáním je možné uvázat konec na vazák různými způsoby. Většina jachtařů používá oko s dračí smyčkou, které se provlékne středem vazáku a přehodí přes oba konce. Po provléknutí vyvazovacím okem na molu se druhý konec uváže na vazák a je hotovo.
Jaká mají být vyvazovací lana?
Jaká mají být vyvazovací lana?
Používáte na vyvazování lodě stará výtahová nebo otěžová lana? Víte, že své jachtě neděláte dobře? Co ještě je třeba o vyvazovacích lanech vědět?