Co dříve, kormidlo nebo rychlost?
Manévrujete v přístavu, ve stísněném prostoru maríny. Potřebujete změnit směr chodu motoru a zároveň stočit loď. S čím budete pracovat dříve? Nejdříve změna rychlosti, nebo kormidlo? Nebo je to jedno?
Hned na začátek se vyrovnáme s poslední otázkou. Na pořadí rozhodně záleží. Při změně předního chodu na zadní, nebo naopak, je vždy nutné začít zařazením správné rychlosti, pak teprve pracovat s kormidlem. Tedy, maslím na plachetnici. Jen tak se nedopustíme chyby, kdy jachta dělá opak toho, co chceme.
Ze zadního na přední
Začneme změnou chodu motoru ze zadního na přední. Pokud couváme a zařadíme přední chod, můžeme kormidlo otočit do požadovaného směru téměř okamžitě. Téměř… Dokud jachta couvá, reaguje na kormidlo, jako když couvá. Zařadíme-li přední chod, pošle lodní šroub proud vody na kormidlo. Ve chvíli, kdy se tento proud vody dostane na kormidlo, a to je téměř okamžitě, začne kormidlo reagovat jako na přední chod. Při troše citu je možné na některých kormidlech cítit okamžik, kdy se proud od lodního šroubu dostane na kormidlo. Poznáme to podle zaškubnutí kormidla v ruce.
Z předního na zadní
Při změně chodu z předního na zadní je situace jiná. Na otočení kormidla je mnohem více času. Jachta má nemalou setrvačnost. Pluje-li jachta dopředu a zařadíme-li zpátečku, jachta pokračuje v plavbě vpřed, jen ztrácí rychlost. Proud vody od lodního šroubu nesměřuje na kormidlo, ale před loď. Proto kormidlo stále reaguje jako na přední chod.
Pokud bychom v tuto chvíli otočili kormidlo jako na zpátečku, jachta udělá pravý opak toho, co si přejeme. Stále tedy čekáme. Čekáme až se zastaví, a až se rozjede na zpětný chod. Teprve v té chvíli otáčíme kormidlo jako na zpátečku. Je k tomu nutné naučit se poznat, kdy jachta zastavuje a kdy se rozjíždí zpět.
Pro zdárné zvládnutí přístavních manévrů jsou toto klíčové věci.
Máte-li zájem, můžete si vyzkoušet naše kurzy přístavních manévrů v Praze, nebo v Chorvatsku.
1104
Související články
Víte, jak správně kormidlovat?
Víte, jak správně kormidlovat?
Mnozí jachtaři mají, především na začátku své kariéry, problémy se správným kormidlováním lodě. Co dělat, aby jachta nekličkovala zprava doleva jak pronásledovaný zajíc?
Kritická situace v přístavu
Kritická situace v přístavu
Odpoledne jste dorazili do přístavu, vyvázali jste se zádí a nebyli jste dost důkladní. V noci přišla bouřka a vaše jachta začala rohem zádi brousit molo. Co s tím?
Z pohody do krizovky v řádu vteřin
Z pohody do krizovky v řádu vteřin
Zajíždíte do přístavu. Vítr fouká od zádě, vše je naprosto pod kontrolou. Stačí jediná chyba a najednou je tu krizová situace. Velké poučení o tom, jak málo stačí ke vzniku krizovky.